2e hands borstkolven gevaarlijk??

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Inkiewinkie, 18 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Inkiewinkie

Inkiewinkie Actief lid

5 feb 2009
    467
    0
    0
    Poppenmaakster
    Noord-Holland
    Ben eens een beetje aan het rondkijken wat borstkolven kosten. Nou staan er op marktplaats hartstikke veel kolven te koop voor redelijke prijzen, maar ik lees verderop op internet dat dat gevaarlijk zou kunnen zijn.

"Een tweedehands borstkolf kopen op internet , of het gebruiken van de borstkolf van een vriendin of zus kan problemen opleveren waar de moeder helemaal geen zicht op heeft. De hygiëne en betrouwbaarheid van een tweedehands kolf laten vaak te wensen over, soms met verstrekkende gevolgen."

Is het nou echt zo gevaarlijk of is dit reclamepraat (tekst komt van de website van producent)? Kan je die dingen niet schoonmaken/steriliseren?
    Ik ga waarschijnlijk wel een nieuwe kopen, maar ik ben toch even nieuwsgierig...

2. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.389
    870
    113
    home sweet home
    Geen idee? Sowiezo kan je natuurlijk dat van zacht plastic is wel nieuw kopen. Volgens mij kunnen daar namelijk haarscheurtjes in komen en is dat met de hygiene weer anders??? Je kunt de kolf wel uitkoken ja.

3. Amfy

Amfy Niet meer actief

wat gevaarlijk kan zijn zijn de haar scheurtjes in het harde plastic hier kunnen zich schimmels vormen die je niet uit kunt koken of schoon kunt maken. daardoor kan het gevaarlijk zijn

4. Troeltje

Troeltje VIP lid

28 okt 2007
    10.662
    0
    0
    Ik weet toevallig dat de avent handkolf gewoon gesteriliseerd kan worden (in zijn geheel) en dat het membraam (zo noemen ze het geloof ik) maar dat is het rubberen hoesje die je om je borst plaatst los kan kopen. Zo kan je dus een handkolf kopen maar wel een schoon en nieuw rubber dingetje kopen. En de flesjes van avent koop je dan sowieso nieuw, denk ik zo?!

5. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik heb de avent kolf en die kan idd in zijn geheel gesteriliseert worden maar de melk gaat ook via de hals van de trechter daar kunnen ook haarscheurtjes in zitten.

6. jewe

jewe VIP lid

16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    De borstkolven die je in de winkel kunt kopen hebben een open circuit, waardoor moedermelk in het motortje kan komen via het slangetje. als dit niet goed schoon word gemaakt door de vorige eigenaar kunnen er bacterien en schimmels ontstaan, die slecht voor je kindje kunnen zijn. Dan kun je hem nog zo goed steriliseren er kan altijd wat achter blijven. De kans daarop is klein, maar zeker wel aanwezig. Alleen de borstkolven die ze in het ziekenhuis gebruiken en die je kunt huren zijn met een gesloten systheem. Je hoeft dan alleen een nieuw opzetstukje met toebehoren aan te schaffen.

7. Arja

Arja Bekend lid

2 nov 2008
    951
    0
    0
    Ben op borstvoedingscursus geweest en de lactatiekundige aldaar vertelde ons dat HIV e.d. overdraagbaar is via moedermelk. Dus nooit een tweedehands borstkolf kopen was haar advies.

8. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    IK heb mijn kolf wel 2e hands, op MP vind je ook kolven die 1-2x gebruikt zijn... daar zitten geen scheurtjes in.... uitkoken met azijn erbij (schimmeldodend)

9. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    ik heb hem van me schoonzussie en ze heeft hem miss 2 keer gebruikt niet meer en de flesjes ed al helemala niet. dan kan het toxch geen kwaad of wel? tis er trouwens dus een van avent.

10. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf

Dat staat er, maar wie garandeerd je dat de kolf idd, maar 1 of 2 keer gebruikt is?

Ik vind het niet echt een smakelijk idee en denk ook dat ze t advies niet voor Jan doedel geven, om geen 2e hands kolf aan te schaffen

11. appelthee

appelthee Niet meer actief

ik persoonlijk zou nooit een 2e handse borstkolf kopen! ga geen risico lopen plus daarbij een avent handkolf kost 55 eurie en je krijgt er 3 flesjes enzo bij dus ja

12. jimmy

jimmy Bekend lid

14 jul 2006
    757
    0
    16
    Fryslan
    De kraamhulp heeft toch ook standaart een kolf bij haar ?
    Die wordt ook gebruikt door andere vrouwen.

Lijkt mij niet dat het gevaarlijk is, anders zou de kraamhulp ze ook niet mee hebben.

13. kim0503

kim0503 Bekend lid

10 apr 2009
    634
    0
    0
    Hoekse waard
    Het stukje wat Jewe gisteravond geschreven heeft verklaard waarom de kolf van de kraamhulp wel kan en een andere kolf niet. Ik vind het dus niet slim om een 2e hands te gaan gebruiken terwijl je niet weet wat er binnen in zit ( is hij wel echt goed schoon???? enz enz) Ik investeer dan liever een paar tientjes zodat ik zeker weet dat hij goed is en schoon. Ik zou er nu ook nog geneen kopen want hoewel ik graag bv wil geven is er natuurlijk ook de kans dat het niet lukt en dan zit ik dus mooi met een kolf.... ik wacht liever tot onze kleine er is en kijk dan wat voor een kolf ik het beste kan kopen, tis tenslotte zo gehaald door manlief.

14. brusje

brusje Fanatiek lid

26 dec 2008
    2.625
    241
    63
    Ik heb ook een kolf, wel nieuw gekocht, en gebruikt bij beide kids, nu gebruik ik hem voor nummer drie, maar hij ziet er nog perfect uit, als ik hem niet meer nodig zou hebben had ik hem zo door verkocht.
    Maar daar moet ik wel bij zeggen dat ik heel erg zuinig ben met mijn spullen en hygienisch.
    Ik denk tweedehands borstkolf , daar zou ik op zich wel voor gaan.

15. brusje

brusje Fanatiek lid

26 dec 2008
    2.625
    241
    63
    oow en scheurtjes kunnen ook bij je eigen borstkolf gebeuren, en dan heb je toch ook hetzelfde probleem?
    Ik zou alleen de (avent) borstkolf doorverkopen als ie nog perfect is, dus zonder scheurtjes.

16. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Ik heb 3 kolven gekocht, 2 die maar 1/2 dagen gebruikt zijn want ze "had" geen voeding in haar melk (Lariekoek natuurlijk maar goed) en 1 kolf nog helemaal in geaselde verpakking voor maar 5,-

17. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Helemaal mee eens ;)!

En daarbij maar minder belangrijk als bovenstaande, als je al een tweedehandse electrische kolf koopt zit je ook nog met de levensduur van de motor, die is ook niet levenslang ;) dus heb je net een kolf blijkt de motor al wat zwakker te zijn en na een tijdje er gewoon helemaal mee te stoppen. Dan moet je dus weer een nieuwe halen en alsnog dus geen financieel voordeel.

Kortom ik zou dus echt geen tweedehands kolf kopen ivm ziektes die er dus gewoon mee over gegeven kunnen worden.

18. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

ik heb gewoon die van mijn schoonzus gebruikt, natuurlijk gestereliseerd(nouja kraamhulp gedaan)

19. nicole1976

nicole1976 Actief lid

23 jul 2008
    113
    0
    0
    Dat van die mogelijke hiv infectie zeiden ze bij mij op bv-cursus ook... Dus daarna nooit meer over 2ehands nagedacht!
    Zou wel van goede vriendin of familie durven kopen, maar zoals eerer gezegd: wat is nu 55 EUR voor een goede nieuwe kolf plus drie flesjes erbij?
    Je hebt er toch ook maar een nodig of zie ik dat verkeerd?

20. Merijn

Merijn Niet meer actief

Maar dat probleem met scheurtjes en dergelijke heb je toch ook met je eigen borstkolf? Moeten we die na een paar maanden ook maar weggooien terwijl ze over de 100 euro kosten?

Deel Deze Pagina