Hallo, Ik heb afgelopen week een paar keer geprobeerd te kolven, maar het wil niet echt lukken. Ik heb een heel klein beetje eruit kunnen krijgen, maar echt veel is het niet. Het was op zich ook niet zo erg want ik had maar een beetje nodig om hem even zoet te houden voor 1 keertje. Maar over een tijdje moet ik toch een voorraadje gaan maken voor als ik weer ga werken. Is de kans groter dat je er meer uitkrijgt als ik wat langer aan het voeden ben (dus vanaf 6 weken of zo?). En ik las hier al dat vaak wordt aangeraden om tijdens de ochtendvoeding of een uurtje of wat erna te kolven, maar aangezien ik nog een peutertje van 2 hier rond heb lopen is dat niet echt handig. Ik kan me vaak niet voldoende ontspannen, en kan er dus niet echt goed voor gaan zitten. Maar is het wel zinvol om 's avonds te kolven? En kolf ik dan niet teveel voeding weg voor de baby?
Hoi, kolven is idd een proces dat naar verloop van tijd beter gaat, vooral het ontspannen is belangrijk. De melk is er nl wel, maar de toeschietreflex is gevoelig voor spanning en pijn e.d. Blijf vooral lekker oefenen en zorg voor een relaxte plek, telefoon uit de buurt : ) De ochtend werkt voor veel vrouwen psychisch zo goed omdat hun borsten goed vol aanvoelen, maar ieder moment van de dag is ok. Melk wegkolven is geen enkel probleem, want hoe vaker je voedt hoe meer melk er zal zijn en hoe leger een borst hoe meer vettere melk er uit komt. Lege borst geeft sneller melk! groetjes Kirsten