2e hands piano kopen.. tips?

Discussie in 'De lounge' gestart door bunchy, 31 dec 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.673
    515
    113
    Dit overwegen wij. We hebben nu een digitale en voordeel daarvan is dat er een koptelefoon op kan en hij zachter kan. dit vind ik een groot nadeel van een akoestische piano…
    Wat kost een tweede hands piano ongeveer? Waar moeten we op letten.

2. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.366
    113
    Heel lang geleden kreeg ik er 1 van mijn man, die had hij voor 50 euro opgehaald, hij klonk fantastisch. Maar hij was zwart glimmend en dat vond ik toen zó lelijk :oops: Toen heeft hij die weer verkocht en een hele mooie witte gekocht voor 100 euro. Die paste perfect in ons huis van toen maar was qua geluid wel iets minder mooi.
    Die hebben we nu nog steeds, en ik heb hem mat zwart geverfd :eek: omdat dat nu veel beter bij ons interieur staat :roflmao:
    Overigens hebben nu we hem nog nooit laten stemmen, dus klinkt hij sowieso niet helemaal zuiver, maar we spelen allemaal gewoon voor de lol, dus dat is prima voor dit geld en het geluid.

Priscillaxxx en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  3. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.673
    515
    113
    In de winkel heb je een tweede handse vanaf 2995,- zie ik
    Durf niet bij particulier want geen idee waar op te letten en hoe hier te krijgen etc

4. Oilell

Oilell Fanatiek lid

8 okt 2018
    3.224
    4.456
    113
    Vrouw
    Dat is echt volledig afhankelijk van wat je zoekt. Wil je een leuke "pingel" piano, of wil je een serieuze piano? Afhankelijk daarvan kom je in een prijsklasse terrecht.

Mijn man heeft een fantastische piano van zijn ouders uit de erfenis. Wij hebben er een studio demper in laten bouwen, waardoor je ook gedempt kan spelen. De pianostemmer heeft wel eens aangegeven dat als wij er af willen, hij er 17.000 voor over heeft. Dat is meer geld dan wanneer je een "degelijke" nieuwe piano koopt.

Ik zou in ieder geval iemand meenemen die er verstand van heeft (docent, pianostemmer)

Waar je in ieder geval op moet letten:
    - hoe speelt de piano
    - hoe klinkt de piano
    - kwaliteit van de toetsen (zitten ze even hoog, is de aanslag consistent, blijft er een hangen)
    - schade aan de buitenkant
    - viezigheid/plakkerigheid
    - werken de pedalen
    - hoe is de piano gestemd, hoe vaak is er onderhoud uitgevoerd

De klankkast open maken
    - staat van hamers checken
    - staat van vilt kijken
    - snaren controleren op roest
    - check op scheuren in het hout (vooral het stembord).

Een piano hoeft niet opnieuw ingespeeld te worden. Dus als die niet mooi klinkt, de toetsen stroef lopen oid moet je dus echt aan reparatie denken. Bij Schuman (grote pianozaak) hebben ze vaak ook tweedehands piano's, waarbij je dan nog X tijd garantie hebt. Er zijn vast meer pianonwinkels die dat hebben.

Kundera en Ysabella vinden dit leuk.
  5. Haje32

Haje32 Bekend lid

4 sep 2019
    582
    383
    63
    Vrouw
    Een paar jaar geleden zijn wij ook overgestapt van digitaal naar akoestisch voor dochter. Wij zijn uiteindelijk gewoon bij een pianowinkel geslaagd. Durfden het niet aan op marktplaats. We zijn er verschillende langs geweest. Dochter heeft op allerlei merken kunnen spelen en uiteindelijk voor 2000 euro een mooie Yamaha studiepiano gekocht die volledig gereviseerd was. Zij hadden ook een pianostemmer in dienst, dus die komt 1 of 2 keer per jaar stemmen.

Deel Deze Pagina