Mijn dochter van bijna 2,5 is dit weekend ineens gaan stotteren. Zou het door de Sint komen of gebeurt dit wel vaker bij 2-jarigen? En belangrijker nog, gaat dat in de regel snel weer over? En zijn er dingen, behalve luisteren en uit laten spreken, die ik zelf kan doen?
Hoi Arja, Mijn zoonthe begon vorig jaar ook van de ene op de andere dag heel erg te stotteren. Er zijn 3 soorten stotteren, google maar eens. Herhalen, verlengen en stilstaan. de de de de bal de bbbbbbal de.........bal De laatste vorm schijnt lastigst te zijn en dan heb je kans dat het blijvend stotteren betreft. Mijn zoontje herhaalde. En heel erg van het ene op het andere moment. Het heeft paar weken geduurd en toen minderde het, verdween zelfs en kwam weer terug. Zolang het op en neer gaat is het niet erg en weinig kans dat het blijvend is, dus gewoon peuterstotteren. Nu gaat het heel goed, alleen als hij druk is en veel te veel wil vertellen gaat het mis. Is je dochter trouwens voor met praten voor haar leeftijd? Dit was bij mijn zoontje het geval, zijn woordenschat was eigenlijk te groot voor zijn koppie, en als het vol is loopt het over zeg maar. 3 maanden moest ik het in de gaten houden van het CB of het erger werd of minder of zelf weg ging. Dit zou ik in jou geval ook doen, niet teveel zorgen om maken. Kunnen zeker ook spanningen zijn voor de Sint! Maar leuk is het zeker niet om je kindje zo te horen struikelen over woorden!
Bedankt voor je reactie. Bij Nova is het idd ook herhalen. En ze was heel vroeg met praten en spreekt al vanaf 2 volledige zinnen. De woordenschat is ook enorm. Iedere dag hoor ik nieuwe woorden die ik haar niet geleerd heb. Waarschijnlijk pikt ze veel op van de KDV, TV en de familie. Ik ga het wel even in de gaten houden. Hoop dat het gewoon overgaat.
Dan komt het echt goed en groeit ze er snel weer overheen hoor! Wel leuk als ze zo snel zijn met babbelen, maar rot dat ze dan ineens zo'n terugval krijgen he!
Herkenbaar! Mijn dochter heeft het een vorig jaar een keer gehad (toen ze net 2 was) en nu heeft ze het weer. (bijna 3) Ze herhaalt ook. Vorige keer heb ik het genegeerd en was het na een paar weken over. Nu doet ze het weer. Heb ook het idee dat het door de spanning rondom Sinterklaas komt. Gaat vast wel weer over.
Heel herkenbaar. Mijn zoon begon met stotteren net nadat z'n zusje geboren was. Een vriendin van mij is logopediste dus ik heb haar, hem laten observeren. Waarschijnlijk spanning. Na een paar weken was het over! Nu met de sinterklaas begon het weer. Dus ik denk dat het heel goed met Sinterklaas te maken kan hebben, is toch een hele spannende tijd voor onze kindjes!