Wie kan mij wegwijs maken binnen ivf?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Boedah, 13 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boedah

Boedah Niet meer actief

Vandaag bij de start van de 5e IUI poging, is de verwijzing voor IVF op de bus gegaan.

Toch weer even een dingetje hoor..

Maar IUI en de bijbehorende medicatie was ook een ver van mijn bed show, en het verbaasd me nog steeds hoe snel dat makkelijk is geworden. Dus zal dat met ivf ook vast goed gaan.

Toch heb ik al wat vragen.
    Hoe vaak moet je bijvoorbeeld gemiddeld per week naar het ziekenhuis voor follikel metingen?

Ik zal voor het ziekenhuis waar we de ivf gaan doen, ongeveer 3 kwartier enkele reis moeten rijden.
    Hoe hebben de (nu al) ervaringsdeskundige dat geregeld op hun werk?

Misschien kan dit een topic worden om de nu nog leken in ivf gebied te helpen.

2. Theeleut77

Theeleut77 Actief lid

3 mrt 2016
    240
    3
    18
    NULL
    NULL
    Ik vond het traject niet heel veel afwijken van iui qua keren naar het ziekenhuis.
    Wat bij mij grootste verschil was was de andere hormonen en het toch wel vermoeider zijn (denk door hormonen)
    Voor mij was het ziekenhuis een half uur rijden zonder file. De echo's kon ik vroeg in de ochtend plannen zodat ik eigenlijk alleen later startte met werken.
    Ik ben vanaf de start van mijn werk duidelijk geweest over mijn kinderwens. Dit zowel naar leidinggevende als een aantal directe collega's. Dit gaf mij rust..... de periode dat ik echo's had plande ik in de ochtend geen afspraken in.... en als ik dat wel had, dan had ik een collega als achterwacht mocht ik toch niet kunnen.

Kies hierin vooral wat jou de meeste rust geeft.. dit heeft bij mij geholpen, maar ik besef me dat ik ook een erg toegankelijke leidinggevende heb.

Succes. Ik ga voor je duimen

3. Spookje

Spookje Actief lid

23 jul 2013
    348
    28
    28
    Vrouw
    Midden van het land
    Hallo Boedah,

Heb even nagekeken hoe dat hier is geweest.
    Volgens mij start je altijd met een uitgangsecho en tijdens mijn pogingen heb ik daarna 2, 3 of 4 echo's gehad en vervolgens de punctie.
    In het begin zat er 4 dagen tussen de follikelmetingen, daarna 2 dagen.
    Dus op zich niet heel veel fm's, maar hangt er natuurlijk vanaf hoe makkelijk of moeilijk je te stimuleren bent.

Qua werk is het lastig, omdat het niet volledig te sturen en te plannen is, er komt toch nog een stukje biologie bij kijken.
    Daarom heb ik het toen wel aan mijn leidinggevende verteld. Daarbij gaf ik dan wel een periode aan wanneer een poging plaatsvond, maar niet wanneer ik er dan precies niet of later zou zijn. Is wel prettig, krijg je ook geen moeilijke vragen.

Is dat voor jou ook een optie? Het zou het voor jou wel makkelijker maken. Drie kwartier enkele reis is ook best lang en als je in het zh nog even moet wachten, kost het best een hoop tijd. Ik probeerde de fm's altijd op een zo vroeg mogelijk tijdstip in te plannen.

Heel veel succes.

4. Boedah

Boedah Niet meer actief

Bedankt voor jullie reacties!
    Leidinggevende & 1 directe collega zijn nu al wel op de hoogte van IUI, omdat dat soms ook niet te plannen valt met m'n werk.

De planning is om, als we starten met ivf, meer collega's op de hoogte te brengen omdat ik denk dat me dat ook meer rust geeft.

Binnenkort bel ik denk ik de afdeling p&o op net hoofdkantoor maar eens om te kijken hoe het zit met verlof enzo. Ik snap ook dat mijn werk er niet onder moet leiden, maar goed wij hebben er ook niet voor gekozen om dit allemaal te moeten doen.

Klopt het dat je sowieso de dag van de punctie niet kan werken? En de dag erna wel weer gewoon dan?

Ik probeer me al wat voor te bereiden zodat ik mijn koppie rustig kan houden en mijn werkgever al wat meer kan vertellen.. Ik heb (denk ik) een goede uitleg gevonden op isala Zwolle, maar toch ben ik nog benieuwd naar ervaringsverhalen

5. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Wat werk betreft er bestaat hier een speciale verlofregeling voor.
    https://www.freya.nl/brochures/vruchtbaarheidsbehandelingen-en-werk/ Je hoeft dus geen vakantieuren op te nemen oid.

Ik heb zelf de week van de punctie ziek gemeld in overleg met werkgever.

Ik weet niet welk ziekenhuis je zit. Je hebt ziekenhuis met eigen ivf laboratorium en anders is het een transportziekenhuis.

Het UMC Utrecht heeft regelmatig informatie avonden. Ik vond die zelf erg goed, maar ik weet niet waar je woont...

Ik heb geen uitgangsecho, heb een afwijkend protocol ivm endometriose.
    Ik ben 1 keer langs geweest voor de eerste prikinstructie. Begonnen met losse lucrin te spuiten en gonal-f op 10 mei.
    Daarna follikelmeting echo en 2de prikinstructie op vrijdag 20 mei.
    Zondag 22 mei geen lucrin en gonal-f meer, alleen 1x keer pregnyl. En toen werd meteen de punctie afgesproken voor dinsdag 24 mei. Soms heb je daarna nog 1 echo.
    De punctie ging prima. Ik ben daarna erg beroerd geweest, maar dat kwam door de antibiotica. Die krijg ik dus nu ook niet. Ik zou de dag er na wel thuis blijven. En verder in de weken daarna rustig aan te doen en veel drinken.
    3 dagen na de punctie heb je een terugplaatsing. Vaak wordt je s morgens gebeld hoe laat die plaats vindt.
    Je begint vanaf de dag van de punctie met 3daags 2x utrogestan in te brengen.

Ehm nog meer vragen?!

6. sheveloper

sheveloper Actief lid

2 dec 2015
    100
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi Boedah,

Ik zag jou een paar maanden geleden inderdaad in een IUI-topic posten. Wat stom dat het niet gelukt is en je nu naar IVF gaat :( Hopelijk is IVF de oplossing voor jullie!

Ik heb morgen de punctie, bij mij is het tot nu toe als volgt gegaan:

- Voorlichtingsbijeenkomst, duurde een halve dag. Toen werden we 'ingepland': moesten nog drie weken wachten voor ik daadwerkelijk mocht beginnen met spuiten. Kon wel al met de pil beginnen (ik doe een 'lang protocol').
    - 10 dagen decapeptyl/triptofem spuiten, toen voor de eerste echo. Dan keken ze hoeveel eitjes er klaar lagen en of er geen cystes waren. Afhankelijk daarvan moet je dus misschien nog langer doorspuiten met de deca, dus dan zou je evt later weer voor een extra echo moeten. Bij mij was alles ok.
    Ik heb me wel een paar keer ziek moeten melden in deze tijd omdat ik heel veel hoofdpijn had.
    - 10 dagen deca en follikel-stimulerend hormoon (fostimon/gonal-f) spuiten. Hier voelde ik me beter, niet ziek hoeven melden. Daarna voor tweede echo. Dan kijken ze hoe snel je eitjes zijn gegroeid. Gemiddeld duurt het 14 dagen voor je follikels groot genoeg zijn, maar kan ook 1 week zijn, of 3 weken. Omdat ik ook al IUI had gedaan, hadden ze wel een globaal idee dus dat zullen ze bij jou ook wel hebben. Bij mij wilden ze na deze echo graag dat ik nog twee dagen doorging met spuiten.
    - Op dag 12 follikelstimulerend hormoon (derde echo zijn we nu) waren de follikels op een gemiddeld/snel tempo gegroeid tov de vorige echo. Ze twijfelden, want je ziet bij follikels kennelijk dat ze na een zeker punt opeens heel hard gaan groeien. Toen besloten ze dat ik de volgende dag terug komen voor weer een echo. Vierde echo dus. Bleek maar goed ook, want follikels bleken in 1 dag explosief gegroeid (sommigen wel 4mm...).
    - Die avond meteen de pregnyl gespoten, dat was gisteravond. Morgenochtend de punctie.

Ik ben dus voor 1 bijeenkomst en 4 echo's geweest. Het is per persoon heel verschillend, het hangt er heel erg vanaf hoe snel je follikels groeien.

Ik ben echter vanaf maandag echt ontzettend ziek er van. Mijn buik is helemaal opgezet en pijnlijk, en daarnaast ben ik ook nog super verkouden geworden. Daarom heb ik me voor deze hele week ziek gemeld. Kan amper een trap oplopen, haha! En dan ook nog deze hitte, echt geen doen! Maar die laatste twee factoren zijn dus gewoon puur pech. Ik zei al, wat er ook gebeurt ik doe nooit meer een IVF-poging in de zomer :p Ik krijg ook veel opvliegers van al die hormonen, en dat is echt extra hinderlijk met deze hittegolf!!

Ik weet nog niet hoe het verder gaat natuurlijk, maar de arts zei in ieder geval dat ik niet meer mag sporten en dat ik voor de punctie de hele dag vrij moet nemen. Ik moet ook mijn partner meenemen (sowieso voor het zaad haha), maar het is zelfs zo dat ze de punctie niet doen als je geen begeleider bij je hebt. Hij moest dus ook vrij vragen.

Gelukkig zijn allebei onze werkgevers heel erg lief, flexibel en begrijpend. Zo lief dat ik me af en toe schuldig voel dat ik me zo vaak ziek moet melden ;)

7. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Ik had geen bijwerkingen vermeld. Maar ik heb er dan ook erg weinig. Meer/sneller moe, slechter slapen en vocht vasthouden/gewichtstoename. Pas vanaf stimulatiedag 7/8 begon ik wat te voelen. En dat nam toe. Gevoel van buik vol eieren hihi.

8. sheveloper

sheveloper Actief lid

2 dec 2015
    100
    0
    16
    NULL
    NULL
    Oh dat heb ik ook aicirtap, dat vocht vasthouden. 1 kg in 1 week!! Prik mij maar lek 😀

9. Spookje

Spookje Actief lid

23 jul 2013
    348
    28
    28
    Vrouw
    Midden van het land
    Sheveloper, als je zo'n buikpijn hebt en zoveel vocht vasthoudt, kan het dan niet zijn dat je last hebt van overstimulatie?

V.w.b bijwerkingen: verschilde heel erg per poging. De ene keer één dag knallende koppijn, één keer bijna de gehele stimuleringsperiode niet lekker geweest en bij de laatste poging had ik nergens last van.

Op de dag van de punctie is het heel lastig om te werken en dat wordt ook door het zh afgeraden. Je krijgt een roesje, dus je bent de hele dag wat suffig. Plus dat het ook heel spannend is.
    Ik ben één keer de dag na de punctie weer gaan werken, omdat ik dacht dat dat prima kon, aangezien ik een zittend beroep heb. Maar dat was toch niet zo'n goed idee, heb van die punctie langer last gehad dan van de andere twee. Dus ik zou zeker de dag na de punctie vrij nemen.

10. Spookje

Spookje Actief lid

23 jul 2013
    348
    28
    28
    Vrouw
    Midden van het land
    Oh, en wat eerder ook werd genoemd: wij hadden ook eerst een voorlichtingsmiddag. Daar werd door een ivf-verpleegkundige stap voor stap uitgelegd hoe het traject verloopt. Was voor zover ik weet ook een verplichte voorlichting, met daarna de prikinstructie, een gesprek met een ivf-arts en de recepten voor de medicatie die je in de ziekenhuisapotheek moet gaan halen. Een hele zak vol. :D We konden daarna vrijwel direct starten.

11. Boedah

Boedah Niet meer actief

Wauw, bedankt voor al het lieve en duidelijke uitleggen!

Heb er vandaag toch echt wel 'last' van, gewoon door voor ivf terwijl niemand weet waarom het nu niet lukt! Ik hoop zó dat ze er dan misschien achter komen waarom het op de natuurlijke manier niet lukt..

Ik ben iemand die altijd maar door gaat met een lach op haar gezicht, maar ik merk aan jullie verhalen wel dat ik eigenlijk anders moet gaan denken. Tegen die tijd gaat ivf gewoon voor en als ik niet lekker ben van de medicijnen, is dat jammer voor het werk..

Succes morgen Sheveloper! Ik duim voor jullie

Deel Deze Pagina