2e kans?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Femya, 24 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Femya

Femya Niet meer actief

Hoi,

even een korte samenvatting van mijn verhaal.
    Mijn zoontje is geboren op 1 oktober. In het ziekenhuis hebben ze hem bij me aangelegd en kreeg ik meteen kloven in mijn tepels omdat mijn borsten te gevoelig zijn voor borstvoeding. Daarom ben ik op de 1e dag al begonnen met kolven en dat lukte vrij aardig in het ziekenhuis. Na een nachtje daar mochten we naar huis.
    Thuisgekomen kwam er zo veel op me af dat het kolven de ene keer wel lukte en de andere keer niet.
    Mijn zoontje kreeg al meteen bijvoeding ivm mijn zwangerschapsdiabetes en het feit dat zijn suikerwaardes meteen al terugliepen. Omdat hij 4030 gram woog bij de geboorte hebben ze meteen besloten om kunstvoeding erbij te geven.
    Na een dag of 4 proberen te kolven heb ik besloten om te stoppen met borstvoeding.
    Ik kreeg wat stuwing en voelde me helemaal prima. Met ons ventje gaat het ook allemaal erg goed, hij heeft wat krampjes maar die horen erbij.

Afgelopen donderdag (3 weken na de geboorte) zag ik ineens een flinke druppel colostrum uit mijn borsten komen, dus ik heb deze gestimuleerd en aan mijn zoontje gegeven. Gisteren heb ik een handkolf van Avent gekocht en ben ik weer begonnen met kolven. De eerste keer (gisterenavond voor het slapen gaan) kwam er al flink wat colostrum, meer dan ik ooit had gezien. In totaal van 2 borsten was het bijna een mililiter. Vanmiddag heb ik het geprobeerd en kwam er maar een enkel drupje uit. Wel voel ik mijn borsten steeds tintelen.
    Ik wil graag proberen om in elk geval een flesje per dag te kolven, maar weet niet zo goed hoe ik het aan moet pakken.

Er is veel rust in huis, op de krampjes na is het een bijzonder rustige en tevreden baby. Ik heb hem bij me als ik kolf, maar vraag me ook af of ik doordat hij kunstvoeding krijgt niet onbewust de borstvoeding tegen hou ofzo? Geen idee of dat kan hoor.

Zou ik gewoon zo vaak mogelijk moeten proberen te kolven? Ik blijf het in elk geval proberen, vanavond nog ee poging voor het slapen gaan.

Ik voel in elk geval wel dat mijn hormonen weer flink zijn toegenomen in mijn lijf. Maar aan de andere kant zou ik nu ook weer bijna ongesteld kunnen worden... Veel vragen dus, ik hoop dat je me antwoord zou kunnen geven.

Het lijkt me heel bijzonder als het toch nog gaat lukken en ik daadwerkelijk een tweede kans heb gekregen!

Alvast bedankt voor je reactie!
    Groetjes Femke

2. Femya

Femya Niet meer actief

Oh ja, mijn zoontje had wel meteen de goede manier van drinken aan de borst, maar als ik hem nu aanleg lukt het niet meer, komt dit doordat hij de fles gewend is? Of kan ik het wel gewoon blijven proberen?
    En wanneer zou dat dan moeten? Als hij honger heeft wordt hij gefrustreerd en lukt het absoluut niet, na het eten probeert hij het niet eens en tussendoor slaapt hij de meeste tijd, dus wil ik hem ook niet wakker maken daarvoor.
    Hij heeft ook een speentje, flesje en speentje zijn van avent, de nummer 1 speen.

Ik hoop dat je me antwoord kan geven.

Groetjes

3. Femya

Femya Niet meer actief

Het lukt nu om zo'n 10 ml per dag te kolven, ik huur nu de kolf van medela waarmee ik 2 borsten tegelijkertijd kan kolven. Ik kolf 5-6 keer per dag. Binnen hoeveel tijd moet het op gang zijn gekomen (ongeveer)? Hoe lang moet ik het blijven proberen? Omdat ik nu 3 dagen 10 ml heb gekolfd ben ik benieuwd of het meer gaat worden, of dat ik het moet opgeven.

Hoop dat je me kunt helpen!
    groetjes Femke

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Femke,

Sorry voor de late reactie. Was even druk.
    Wat super dat je na zo'n start nu zelfs 10 ml kolft.
    Dat je bent overgestapt op de medela kolf is een heel goede keuze. Na het lezen van je eerste stukje was dat ook direct mijn gedachte.

Als je wilt proberen om hem aan de borst te krijgen dan zou ik hem de borst opnieuw langzaam laten ontdekken. Veel huid op huid ocntact. Voor hem is het niet logisch om borst te associeren met drinken. De melk komt voor hem immers uit de fles, en als hij al aan de borst aanhapt komt er niet direct wat.

Ik zal je een mailtje sturen met wat middeltjes die kunnen helpen de productie te verhogen.

Lees ook het stukje over relactatie op de volgende site.
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Borstvoeding weer op gang brengen nadat je gestopt bent, oftewel: relactatie

Relacteren is mogelijk maar heel intensief en misschien niet voor 100% haalbaar. Probeer voor jezelf een haalbaar doel te stellen. Als je doel is om 1 flesje gekolfde melk per dag te geven is dat eerder bereikt als dat je volledig wilt borstvoeden aan de borst.

Heel veel succes

Ilse

Deel Deze Pagina