voeden op verzoek bij prematuur

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Marian, Oct 24, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Marian

Marian Fanatiek lid

Feb 27, 2006
    3,648
    0
    0
    Op dit moment lekker thuisblijfmama
    Kampen
    Hallo Ilse,

Ik ben twee weken geleden moeder geworden van bijna 4 weken te vroeg geboren Bas. Hij heeft een week op de kinderafdeling gelegen en had moeite zijn voeding zelf te drinken. Vanaf dag 6 ging dit echter erg goed en mocht hij op dag 8 mee naar huis.

In het ziekenhuis hebben ze gezegd dat hij er in de nacht wel 6 uur tussen mag laten, dus dan laat ik hem slapen en komt hij tussen de 4 en 5 uur na de laatste voeding. Overdag adviseerden ze gewoon om de drie uur en dat is dagen lang goed gegaan, hij werd netjes na drie uur wakker. Nu is het zo dat ik hem gisteren en vandaag elke keer wakker moet maken na 3 uur. Het probleem is dan alleen dat hij nog niet echt wil drinken omdat hij nog te duf is. Hij drinkt dan wel wat, maar zo weinig dat hij dan vervolgens een uur of anderhalf later zich weer meld en dan wel een volledige voeding neemt.

Mijn vraag is nu dus: Vanaf wanneer mag je gaan voeden op verzoek? Moet ik hem blijven wakker maken of mag hij er overdag ook al 4 uur tussen hebben?

Bas weegt nu 2650 gram (2410 bj geboorte), is goed helder als hij zelf wakker word, maar slaapt verder van voeding tot voeding.

Groet,

Marian

2. Marian

Marian Fanatiek lid

Feb 27, 2006
    3,648
    0
    0
    Op dit moment lekker thuisblijfmama
    Kampen
    Mijn vraag al weer helemaal verdwenen naar pagina 2...
    Dus maar even weer onder de aandacht, hoop dat je mijn vraag niet vergeet te beantwoorden...

Bas weegt ondertussen al 2800 gram trouwens!

3. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo, Nee hoor, ik vergeet het niet. Had even geen gelegenheid (druk en zieken thuis).

Op zich kan je wel op vraag voeden mits je 8 voedingen per 24 uur hebt en er 1 keer maximaal 6 uur tussen laat.

Daarnaast is het gewicht natuurlijk belangrijk. Ook het plas (minstens 4) en poepluiers (iedere dag) moeten voldoende zijn. Wat je doet is goed, als hij alert en vrolijk is dan mag je best eens spelen met de tijden. Waak ervoor dat er niet steeds 4-5 uur tussen de voedingen komen want dan drinkt hij echt nog te weinig.

Zeker omdat hij nog erg klein/jong is moet je erg alert zijn.

Ik denk dat jullie goed letten op zijn conditie dus dat komt wel goed denk ik zo.

Succes

Ilse

Share This Page