Hoi Dames, Tijdens onze groeiecho (30 weken) is ons verteld dat de baby keurig op de curv ligt que hoofdomtrek en benen, maar het buikje lag 3 weken voor op groei. Ik schrok hier wel van en vroeg wat dit betekende. Ze zei dat ik me geen zorgen hoefde te maken en dat dit kon duiden op zwangerschapsdiabetis, maar hier ben ik voor getest met 26 weken en had dit gelukkig niet. Toen zei ze dat de baby waarschijnlijk aan het spekken was in de buik. Ik probeer me hier niet te druk om te maken maar wilde toch vragen naar mama's met ervaringen, waarvan het kindje ook voor lag op groei met de groei echo. Wat zijn jullie ervaringen en moet ik me inderdaad niet te druk maken? Groetjes, Zonstraal
Bij mijn eerste zwangerschap heb ik meerdere groeiecho's gehad en ons zoontje liep altijd voor volgens de groeiecho's. Gemiddeld 2 weken, soms 3 weken. De ene keer liep zijn buikje weer voor en de andere keer liepen zijn beentjes weer voor. Eigenlijk geen peil op te trekken. De laatste groeiecho heb ik bij 38 weken gehad en toen werd zijn gewicht geschat op ruim 8 pond (!). Uiteindelijk ben ik bij 40w5d bevallen en was hij nog geen 7 pond. Ik zelf hecht dus maar niet te veel waarde meer aan groeiecho's. Ten eerste omdat het elke zo wisselde (al was het wel zo bij welke groeiecho liep hij duidelijk voor) en ten tweede omdat zijn gewicht bij 38 weken op ruim 8 pond werd geschat, wat dus absoluut niet waar bleek. Ik zou me er dus maar niet te druk om maken. Het kan volgende week weer heel anders zijn...
Speentje: Dank je wel voor het delen! Als ik je verhaal zo lees dan ben ik benieuwd of ik nog een groeiecho krijg (loop bij gyn) om te kijken wat de schattingen dan zijn. Bij de zwangerschap van mijn zoontje werd er gezegd met de 20 wekenecho dat hij lange benen had maar verder lag het allemaal op curve. Dus toen ik gister hoorde van die buikomtrek ben ik me iets zorgen gaan maken (hormonen en een lange geschiedenis ). Maar zoals ik bij jouw al lees kan dit erg afwijken.
Zeker als je bij de gyn loopt is mijn ervaring dat je gerust om nog een groeiecho kan vragen. Zeker als je aangeeft dat je ongerust bent over het één en ander. Ik loop ook bij de gyn en mijn ervaring is dat ze nooit moeilijk doen (bij ons in het ziekenhuis althans) over een (groei)echo meer of minder. Ik zou je zorgen omtrent de buikomtrek gewoon kenbaar maken bij je volgende controle.
Ties had ook iedere echo een buikje die 3 weken voorliep, later werd dit minder en liep het nog "maar" 2 weken voor. Hij werd geboren met een bol buikje, kerngezond. Dat bolle buikje is langzaam maar zeker aan het verdwijnen.
Bedankt voor je reactie! Hadden ze nog een 'oorzaak' kunnen vinden waarom zijn buikomtrek voorliep? Had je bijv. zw.suiker? Speentje: Je hebt groot gelijk ik ga het over 2 weken gewoon nog een keer vragen, denk idd niet dat ze moeilijk doet daarom.
Bij onze eerste en tweede had ik om de twee weken groeiecho's. Bij de eerste werd iedere keer verteld dat er niks aan de hand was, totdat ik een andere gyn. had en hij vertelde dat de baby een ernstige groeiachterstand had. Hij is geboren bij 38 weken en woog 2000 gram. Bij de tweede werd verteld dat ze juist enorm voorliep met de groei - echt ik kon er niet van slapen. Uiteindelijk is ze geboren met 38 weken en ze woog 3700 gram ... niks aan de hand dus. Nu ben ik zwanger van de derde en heb me voorgenomen om geen echo's meer te doen. Ik raad je dan ook aan om niet zo veel van de echo's aan te trekken (als het je lukt), want ze zitten er vaak helemaal naast.
Bij onze 20 weken echo was te zien dat het buikje van onze frummel ruim een week voor ligt op groei, zelfs was ik 20 weken 2 dagen en de echo zei dat het buikje 21 weken 4 dagen was. Dus vorige week zou ik suiker laten testen maar kon het suikerdrankje niet binnen houden maar de eerste keer bloed prikken waren de suiker gehalte goed, maar vandaag nog een uitgebreide screenings echo en volgende week een groei echo. was eerst ook heel erg ongerust maar hier op het forum gevraagd aan meiden die hier ervaring mee hebben en zeiden allemaal dat het waarschijnlijk niks zou zijn omdat het regelmatig voor komt dus dat heeft me wel iets gerust gesteld. Alleen nu die echo weer dichter bij komt gaan er toch weer allemaal dingen door me hoofd. Maar ja afwachten tot vanmiddag. Maar zoals de meeste hier zeggen probeer er niet over in te zitten en zeker al als de verloskundige het ook zegt!! suc6!
Hier zat er bij de verschillende metingen altijd van alles aan verschil: op basis van het hoofdje kwamen ze altijd het kortst/jongst uit, op basis van de beentjes het oudst en dat scheelde altijd zo'n 3 weken. Bedenk dat die echo's afgestemd zijn op gemiddelde lengtes en omvang, en dat geen enkel kindje gemiddeld is. Hier viel alles op z'n plek toen bleek dat Thirza gewoon een heel klein hoofdje heeft, maar wel een groot kind was, (4330 en 53 cm, met een hoofdomtrek van 43 cm, bij geboorte). Ik zou me er niet al te druk om maken en je eigen bouw en die van je partner ook meenemen in hoe je naar die metingen kijkt. En daarbij nog: er wordt vaak niet heel heel heel echt nauwkeurig gemeten, en het komt bij deze metingen echt aan op tienden van milimeters: eentje meer of minder daarvan, maakt alweer een paar dagen verschil. Als ze net even een milimeter missen of teveel pakken, zit je dus al met enorme verschillen.
Hier ging het buikje ook niet gelijk op, al was dat iets eerdere termijn. Met 20 weken lag deze 3 weken voor. Met 28 weken lag het weer op schema met de andere delen (hoofd+benen iets sneller gegroeit, buik weinig). Allemaal +1,5/+2. Verder geen bijzonderheden. De VK vond dat ook niet zorgelijk, tijdens de ontwikkeling krijgen verschillende lichaamsdelen groeispurten. En dat trekt bijna altijd wel weer bij tegen het eind.
hier ook het zou een grote baby worden (de derde) nou ja oke we zien wel dacht ik. 2weken later weer gemeten ,toen was ze toch een stukkie kleiner verlosk zei ook dat ze vorige keer waarschijnlijk iets te enthousiast was geweest het word een gewoon gemiddeld kindje nu dus. Er was zelfs ook idd bloedgeprikt etc maar niks aant handje Zo zie je maar van 1 meting kun je ook niet echt uitgaan 1mm ernaast en t scheelt al heel veel
bij mij is het juist andersom, ons kindje loopt juist achter in groei. met de benen goed maar met het buikje twee weken achter. ik sta vanaf nu dan ook onder begeleiding van de gynacoloog. ik maak me hier ook best wel zorgen over maar er is zo weinig aan te doen.
hoi, bij mijn eerste zwangerschap lag mn dochtertje bij 30 weken achter in de groei, behalve haar buikje! die was in verhouding heel groot, maar dat was volgens de gyn toen alleen maar een goed teken... uiteindelijk kwam ze ook gewoon gezond ter wereld.
Ik ben nu 32 weken zwanger en loop al 6 wk bij de gyn voor groeiachterstand en de laatste 2x liep de kleine telkens 4 weken achter en wordt er zo zenuwachtig van. Morgen heb ik er weer een en hoop zo dat de kleine op een groei zit van teminste 30 weken. Boxertje hoe is het met jouw verder gegaan ?
bij mijn 1e zoon liep de buik ook voor op de rest en hij zou 9-10pond worden! bij de geboorte was hij net 6 pond, heb ik me bang gemaakt voor niks... ze kunnen er zo naast zitten en het kan ook nog bijtrekken.
Ik kom net terug uit het ziekenhuis ben 32 weken en kleine weegt 1150 gram en is 34 cm klein, gyn verwacht dat de kleine als hij blijft zitten tot 37 weken waarschijnlijk net aan 2000 gram weegt, wie heeft ongeveer het zelfde gehad ?
Ik ben gisteren naar het ZH geweest en onze dochter zou ineens 3-4 weken voorlopen! Bij alle andere metingen scheelde het steeds een een dag of 2. Haar beentjes hebben altijd voorgelopen, een week. Nu opeens zijn buik een hoofd groter... Ze kon niet helemaal nauwkeurig meten vertelde ze, dus het is een schatting. De gyn kwam uit op rond de 8 pond. Op de grafiek lag het stipje opeens niet meer op de middenlijn, maar tegen de bovenlijn aan. Stiekem was ik toch wel wat van slag. Hoe kan die groeispurt opeens? Met 30 weken had ik geen diabetes ofzo. Ik moet nu weer bloed prikken, zou het nog kunnen zo laat in de zwangerschap? Of doet mijn verlof zn werk?
Hoi Dames, Sorry dat ik een tijdje niet heb gereageerd. Heb net alle berichtjes gelezen. Ben gister nog bij de gyn geweest en heb daar weer een groeiecho gehad. Ze heeft alles nauwkeurig opgemeten en toen ze alles in de computer zette, kwamen we tot mijn opluchting dat de groei constant is gebleven ... De baby wordt nu geschat rond de 8 pond bij de geboorte. Maar de gyn zei ook al dat het inderdaad maar een schatting is en dat ze er altijd 1 pond naast kunnen zitten. Heb volgende week weer een controle en dan wordt er verder gekeken. Alle dames die het tegenovergestelde van mij meemaken wil ik veel sterkte wensen, ik weet hoe enorm storend het is als je niet echt verder geholpen kunt worden en in die onzekerheid blijft.
Ik lig inmiddels al een aantal dagen in het ziekenhuis vanwege de groeiachterstand van de kleine, hij is niet meer gegroeid sinds 2,5 week geleden en willen het constant in de gaten houden.