2e keer preventief een knip na 1e keer een totaal ruptuur?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Colinn, 16 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Colinn

    Colinn VIP lid

    8 jul 2014
    5.836
    1.241
    113
    Ik ben op zoek naar ervaringen. Ik heb bij m'n 1e een totaal ruptuur gehad omdat ie eruit lanceerde. Nu stelt de gyn voor om preventief een knip te zetten om nog een TP te voorkomen. Ik heb m'n twijfels hier wat over. Wie kreeg na een TR ook preventief een knip? En wie niet na een TR en had minder schade?
     
  2. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.980
    113
    Vrouw
    Ik had een TR bij de 1e.
    Een knip is niet ter sprake gekomen bij de 2e. Bij de 2e had ik geen schade. Terwijl ze 4200 gram was en de totale bevalling 1,5 uur duurde.
     
    Colinn vindt dit leuk.
  3. Frullie

    Frullie Actief lid

    24 jul 2015
    296
    255
    63
    Ik had ook een TR bij nummer 2 en moest direct op de OK geopereerd worden. Dikke darm enz alles was beschadigd. Nu 14 weken zwanger van nummer 3 en ze raden toch ook preventief een knip aan, als dit namelijk nog eens zou gebeuren dan kan ik er echt iets blijvends aan over houden. Ik vind de gedachte van preventief knippen ook niet fijn, maar helemaal naar beneden scheuren zeker ook niet.
     
    Colinn vindt dit leuk.
  4. Colinn

    Colinn VIP lid

    8 jul 2014
    5.836
    1.241
    113
    Hier idd ook op de OK bij elkaar gelapt. Heel vervelend was het allemaal. Het vervelende van die knip is dat het geen garantie geeft. Ze knippen schuin naar boven toe en de tr gaat naar beneden toe. Ik ben bang dat ik straks juist nog meer schade zal hebben.
     
  5. Colinn

    Colinn VIP lid

    8 jul 2014
    5.836
    1.241
    113
    Oh wat fijn zeg! Hebben ze bij de 2e bevalling iets anders gedaan om het te voorkomen?
     
  6. Mini25

    Mini25 Niet meer actief

    Ik lees even mee. Hier hetzelfde verhaal, bij de 1e een totaal ruptuur (op OK geopereerd) en in dossier staat dat bij een 2e preventief knip wordt gezet... niet echt een fijn idee om zo de bevalling in te gaan. :rolleyes:
     
    Colinn vindt dit leuk.
  7. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.980
    113
    Vrouw
    Nee helemaal niets. Ik ben gewoon thuis bevallen. Beide bevallingen zijn ook aardig hetzelfde verlopen.
    1e keer: geen weeën, lichte persweeen, op de baarkruk bevallen. Kindje woog 3980 gram. Vanaf het moment dat we door hadden dat ik aan het bevallen was duurde het nog geen 3 uur.

    2e keer: lichte weeën, lichte persweeen, op de baarkruk bevallen. Kindje woog 4200 gram. Bevalling duurde 1,5 uur.

    Ik had denk ik bij de 1e dikke pech. Of veel geluk bij de 2e ;)
     
    Colinn vindt dit leuk.
  8. Colinn

    Colinn VIP lid

    8 jul 2014
    5.836
    1.241
    113
    Flinke kindjes toch wel idd! Ik hoop dat ik dan net zo'n geluk heb bij de 2e bevalling hihi.
     
  9. Colinn

    Colinn VIP lid

    8 jul 2014
    5.836
    1.241
    113
    Een tr wordt standaard op de ok geopereerd toch? Ik ben iig een uur onder narcose geweest omdat ze me bij elkaar moesten lappen :roflmao:

    Bij jou dus ook prefentief een knip... ik lees ook zoveel goede verhalen dat het de 2e keer wel goed gaat (of miss maar 1 of 2 hechtingen). Ik vind zo'n knip dan zo zonde! Ik heb woensdag weer controle. Wil het er toch nog eens ingooien of dat echt nodig is.
     
  10. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    Nee de knip wordt gezet in het perineum, richting je anus dus :) Ze knippen wat richting links of rechts dus schuin naar beneden. dan is het geen rechte lijn naar de anus en veel minder kans op tr.
     
    Colinn vindt dit leuk.
  11. Mini25

    Mini25 Niet meer actief

    Ik ben benieuwd wat ze zeggen!
    Moet wel zeggen dat een knip me zo eng lijkt op de een of andere manier, zeker omdat je weet dat het eraan komt ofzo.
    Heb overigens lichamelijk geen last gehad van de tr, maar psychisch wel. Dat zal vast en zeker ook mee spelen!
     
  12. LMSB

    LMSB Fanatiek lid

    24 feb 2017
    3.989
    3.319
    113
    Van een knip voel je echt niets! Helemaal niet als ie preventief gezet wordt want dan krijg je -meestal- een verdoving. :thumup:
     
    Mini25 en Colinn vinden dit leuk.
  13. Marsepein

    Marsepein Fanatiek lid

    31 mei 2019
    1.411
    1.253
    113
    Vrouw
    Hier een TR gehad met de eerste en meteen daarna op de OK gehecht.
    Met de tweede geen knip gehad en normaal bevallen maar wel een beetje uitgescheurd, gehecht toen ik de baby in Mn armen had. Derde exact hetzelfde als de tweede.

    Hier is trouwens nooit met mij besproken dat er na een TR evt uit voorzorg een knip wordt gezet.
     
  14. harlene2014

    harlene2014 Fanatiek lid

    23 mei 2014
    3.426
    920
    113
    Haaglanden
    Hier bij de eerste een totaal ruptuur. Bevalling duurde eindeloos en toen ik mocht persen voelde ik geen persweeën meer. Anyway, de tweede kwam super snel ter wereld, en ik had maar 2 hechtingen. Ze zat ook nog eens vast met haar schouder.

    Grootste angst was hier dus ook weer een totaal ruptuur. Maar niks aan de hand gelukkig.
     
  15. Piep15

    Piep15 Lid

    14 dec 2018
    55
    27
    18
    Vrouw
    Hier ook totaalruptuur met darmslijmvlies scheur

    Was wel geknipt (ze hadden haast op de afdeling in Z-H)

    Ben ondanks de knip dus volledig gescheurd (ik had een knip de ene kant op en was de andere kant op gescheurd soort van winkelhaak idee dus ook dat is mogelijk)

    Voor mij wordt gesprek gepland met gynaecoloog om plan te bepalen dat vind ik wel prettig idee -> misschien ook een tip voor de andere dames?

    Onze dochter had een opgeslagen arm en was daardoor te breed met haar 3894 gram
     
  16. Bubbel

    Bubbel Niet meer actief

    Bij de 1e een totaalruptuur. Bij de 2e geen knip en een subtotaalruptuur. En een boze gynaecoloog omdat de verloskundige laks gehandeld had tijdens mijn tweede bevalling.
    Na de 2e bevalling restklachten overgehouden. Ik had achteraf liever een keizersnede gehad. Maar ja, das achteraf hè:)
     
  17. Blue lady

    Blue lady Bekend lid

    29 mrt 2015
    665
    437
    63
    Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar wel als verpleegkundige op de verlosafdeling.
    Bij ons op de afdeling wordt i.p. geen preventieve knip gezet wanneer de eerste bevalling een TR als resultaat had. Dit mede om de hierboven genoemde optie dat je en een knip en een TR op kan lopen.

    Een knip loopt overigens altijd schuin omlaag, vanaf je vagina naar je linker bil zeg maar. En een TR wordt altijd op OK gehecht.

    Ik vind het een moeilijk keuze die jullie moeten maken. Een TR in het verleden lijkt mij al vrij traumatisch en ik snap dat er grote angst is dat dit bij een 2e weer gebeurd.
    Overigens zie ik beduidend vaak minder schade aan het perineum bij 2e kindjes dan bij 1e kindjes.
     
  18. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Bij de 1e een totaal ruptuur. Ondanks dat ze een knip gezet hadden.
    Bij de 2e vonden ze het niet nodig om bij voorbaat al een knip te zetten. Ze gaf als reden dat het niet persé zo hoefde te zijn dat het weer ging scheuren. De boel is nu flexibeler door de 1e bevalling en ALS je nog keer inscheurd dan scheurd het vaak op het oude litteken omdat die al kwetsbaar is.
    En ze gaven de voorkeur aan scheuren omdat die het minste problemen geven.
    Een scheur geneest mooier, sneller en geeft vaak minder ongemak dan een knip.

    Bij de 2e dus geen preventieve knip en het is inderdaad gescheurd op het oude litteken. Wel behoorlijk ver maar net geen totaal ruptuur.
    En klinkt heel gek maar heb van die scheur echt totaal geen last gehad. Ik zat een paar uur na de bevalling al in kleermakerszit op m'n bed en liep met gemak de trap op en af.
    Dat was bij de 1e bevalling wel anders... Daar heb ik een paar weken niet lekker kunnen zitten en behoorlijk lang last gehad van mn onderkant. Duurde lang voordat het genezen was. Lopen, gaan zitten enz deed pijn.

    Nou weet ik niet of het verschil gemaakt heeft maar bij de 2e ben ik bij het starten van de weeën begonnen met homeopathische druppels (of tabletjes/korreltjes, dat weet ik niet meer zeker.. )
    Arnica D6.
    Dat zou mee helpen aan herstel en voorkomt bloeduitstortingen en zwellingen.
    Ik heb dus totaal geen last gehad van zwellingen. De verloskundige had me aangeraden om een paar dagen paracetamol te nemen, badjes en koude maandverband en tegen de pijn en zwelling maar dit heb ik niet nodig gehad. Tot ieders verbazing.
     

Deel Deze Pagina