Beste zwangere dames en moedertjes, Ik zit met een enorme brok in mijn keel en met een probleem, om het zo maar te zeggen. Ik ben deze week 22 weken zwanger en nog nooit zo trots geweest! Maar.... Daar komt het, mijn vorige werkgever verlengde mijn contract niet ivm bezuinigingen (zei hij), maar ik weet wel beter. Ik heb toen een uitkering aangevraagd en ben verder gaan solliciteren. Ik was blij dat ik kon zeggen dat ik geen enkele dag werkloos geweest ben, want de dag na mijn laatste werkdag bij mijn vorige werkgever was ik alweer aan de slag bij een andere werkgever. De baan werd hier in het zonnetje gezet en nu ik eenmaal een maand aan het werk ben, bevalt het me alles behalve goed! Ik heb het idee dat ik weggepest wordt, en heb me vandaag ook voor het eerst ziekgemeld omdat ik met zo enorm veel tegenzin naar mijn werk ga. Mijn leidinggevende zei heel droog :"Oh, dan heb ik een probleem. Ik hoop dat je er morgen wel weer gewoon bent. Doei!" Ik heb het er met mijn vriend uitgebreid over gehad, en godzijdank steunt hij me enorm! Ik heb ook op de site van het UWV gekeken of ik wel een uitkering krijg als ik in mijn proeftijd ontslagen word. De site geeft aan van wel, maar ik ben toch best onzeker. Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Ik heb er zelfs nachtmerries over 's nachts en ben helemaal mezelf niet meer de laatste dagen... Mijn ouders daarintegen steunen me totaal niet.. Oja, ik heb ook een 0-uren contract dus ik heb geen inkomsten als ik hier zou blijven (wat ik echt niet meer van plan ben..) Ik zit echt met lood in mijn schoenen, hoe ik mezelf daar buiten kan werken, nog nooit ontslagen geweest, behalve dan die beëindiging van mijn contract de vorige keer. Hebben jullie tips wat ik kan doen zodat ze met mij niet doorwillen? Lieve groetjes!
Misschien is het een idee om contact op te nemen met de arbo arts ivm een niet werkbare situatie? Ik heb verder echt geen idee, lijkt me echt zwaar kl*te om in zo'n situatie te zitten en echt heel kinderachtig, we zitten niet meer op de middelbare school.
Die begrijp ik niet helemaal? Je krijgt betaald wat je werkt en na drie maanden op een bepaald aantal uren mag je aanspraak maken op dat aantal uren. (op contractbasis) Daarnaast krijg je ook met een 0-urencontract gewoon een WAZO-uitkering tijdens je verlof.
Maar je werkt er al langer dan een maand? Hoe lang is je proeftijd dan? Vind het verder nog al wat dat je nu een manier zoekt om ontslagen te worden. Kun je dit niet eerst bespreekbaar maken?
Ik werk er nu een maand, proeftijd duurt nog een maand. Bespreekbaar maken heb ik gister gedaan, heb gezegd wat de situatie is en hoe ik me hierbij voel. Doodleuk wordt er dan gezegd :"Dat is vervelend, maarja, het zit niet altijd mee he?" Ik besef me idd net dat ik ook tijdens mijn zwangerschapsverlof een zwangerschapsuitkering aan zou kunnen vragen. Ik heb het alles behalve naar mijn zin, nog nooit zoiets meegemaakt verder. Maar als ik dus uit mezelf op stap, heb ik nergens recht op toch?
Je moet er inderdaad wel voor zorgen dat als er 'ontslag' in de proeftijd plaatsvind dit niet aan jou te verwijten valt. Uiteraard is dit ook weer op 2 manieren uit te leggen want als er op de werkvloer zaken gaande zijn die ervoor zorgen dat jij niet verder wil is dat niet direct door jou! Je gaf aan er met je leidinggevende over gesproken te hebben, weet niet wat voor werk je doet, maar is er ook een afdeling P&O waar je terecht kan?
Arbo-arts? Wat kunnen zij voor mij hierin betekenen dan? Ben echt totaal niet bekend met zulke dingen. Dat ik fysiek niet meer in staat ben om te werken ofzo? Sorry voor mijn vragen!
Niet fysiek maar mentaal. Je verteld gewoon de hele situatie aan de arbo arts en dat je er mentaal helemaal doorheen zit.
Werk je via een uitzendbureau? of zit je op basis van proefplaatsing daar? zonee, dan is het onmogelijk dat je 2 maanden proeftijd hebt! je mag maximaal 1 maand proeftijd krijgen, tenzij je een tijdelijk contract van 2 jaar of een gelijk een vast contract hebt gekregen...
Als je niet door je proeftijd komt dan heb je gewoon recht op WW. Hetzelfde meegemaakt maar de werkgever de beslissing laten nemen want anders heb je er dus GEEN recht op
Niet altijd waar, sommige horeca en detailhandel hanteren een proefperiode van 2 maanden, staat in hun CAO en is dan geldig.
Inderdaad! Mensen, kijk alsjeblieft uit wat je voor advies geeft. Je kunt iemand op het verkeerde been zetten. Schoenmaker blijf bij je leest!
het beste advies wat ik kan geven is op grond van je vraag nu is...meld je ziek en blijf ziek. (als gevolg van zwangerschapsklachten) Dikke kans dat je contract niet verlengt gaat worden op deze manier... (want dat is wat je wil toch?) Daarna kun je uit 2 dingen kiezen: of je blijft ziek en komt dan in de ziektewet terecht (100% loon en wordt berekend n.a.v je verdiensten in de afgelopen tijd) of je meld je daarna weer beter en komt dan weer terecht in WW-uitkering (met dezelfde rechten en plichten als niet zwangeren) Dus voor zwangeren best nadelig is omdat je natuurlijk haast nergens zal worden aangenomen en dit ten koste gaat van je ww maanden (daar even rekening mee te houden dat je na je zwangerschap ook niet 123 een baan zou kunnen vinden en de hoeveelheid maanden die je recht hebt op een ww ) het maakt verder niet uit dat je nog in je proeftijd zit ...ga echter niet uit jezelf weg want dan vervalt je ww recht .. Succes!
Ow en anders stel je je vraag aan het UWV webcare team hier ook op het forum ... alleen kan dat wel eenzijdige info zijn., is mijn mening