2e kind; keizersnede of natuurlijke bevalling?

Discussie in 'De bevalling' gestart door valentijntje, 10 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. valentijntje

    valentijntje Actief lid

    17 apr 2016
    201
    35
    28
    NULL
    NULL
    Hoi!

    Ik ben eind 2018 bevallen van mijn zoon via een geplande KS. Hij lag in een stuit en wilde niet draaien. Eerst moest ik aan het idee wennen, maar de KS ging zo goed, het herstel zo snel, dat ik zowel de bevalling als de periode daarna als 1 grote roze (blauwe) wolk heb ervaren. Natuurlijk doet het de eerste dagen óntzetttttendddd zeer, maar ik vond het wel te doen.

    Nu mag ik bij de tweede kiezen. Waar ik bij mijn eerste in eerste instantie heel graag op de natuurlijke manier wilde bevallen, wil ik dat nu helemaal niet meer. Ik heb namelijk zoveel horror verhalen gehoord over natuurlijke bevallingen (van vriendinnen etc) dat ik denk: doe mij maar een KS. Dan weet ik tenminste waar ik aantoe ben.

    We willen hierna waarschijnlijk ook geen kinderen meer, anders heel misschien na een aantal jaar nog 1... maar denk het niet.

    Wat me wel tegenhoudt is dat ik nu al een kindje rond heb lopen.. en ik kan hem dan echt niet tillen de eerste weken. Mijn man is wel thuis, maar toch..

    Ben benieuwd wat andere vrouwen hebben gedaan en welke keus ze gemaakt hebben!
     
  2. Izie

    Izie Bekend lid

    17 mrt 2015
    641
    31
    28
    Hier ook in 2018 een keizersnede gehad, zou een geplande zijn ivm stuitligging maar werd uiteindelijk een spoed omdat ze het niet goed deed met 37 weken.

    Mij is het ook meegevallen, maar wil nu wel heel graag de kans om het zelf te kunnen doen.. Toch te kunnen ervaren hoe het is, of het nou lukt of niet haha.
    En ook precies wat jij zegt, er huppelt hier een kleine uk rond die wel veel zelf kan, maar toch, je tilt vaker dan je denkt.

    Ben over 3 weken uitgeteld, hij krijgt tot eind week 40 de tijd om te komen. Daarna staat een geplande keizersnee
     
  3. Ansj84

    Ansj84 Actief lid

    10 mei 2019
    470
    635
    93
    Vrouw
    Hier ook de eerste keer bevallen met een keizersnede ivm niet vorderende ontsluiting. Eigenlijk heel snel herstelt. Hoop nu toch vaginaal te bevallen aangezien er een peuter rondloopt en 6 wk niet tillen dan toch lastig is. Mijn man is de 1e 3 wk thuis maar daarna moet ik het toch zelf doen.

    Er staat een keizersnede gepland vanaf 41 wk en als het daarvoor komt hopelijk vaginaal bevallen.
     
  4. Sneeuwmees

    Sneeuwmees VIP lid

    11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    Herkenbaar. Oudste zoontje lag ook in een stuit en vandaar geplande keizersnede. Vond dat toen in eerste instantie vreselijk. Maar later toen ik eenmaal aan het idee gewend was, vond ik het ook wel prima.
    Bij de tweede zwangerschap zei ik al direct vanaf het begin dat ik weer een geplande keizersnede zou willen. Ivm leeftijd, eerdere keizersnede en bekkenklachten ging de gyn hier met 36 wkn ook mee akkoord en konden we een datum prikken voor weer een geplande keizersnede. Ons zoontje besloot echter anders, want 6 dagen voor de geplande keizersnede braken mijn vliezen en ging het zo snel dat een keizersnede niet meer mogelijk was en ben ik bij hem op de natuurlijke manier bevallen.
     
  5. Leni88

    Leni88 Bekend lid

    16 sep 2014
    802
    398
    63
    Vrouw
    Dit is een keus die je zelf moet maken.
    Ik ben 2x vaginaal bevallen na een keizersnede, omdat wij 4 kinderen wilden en de eerste werd een keizersnede.
    En ik wilde graag een keer een natuurlijke bevalling meemaken.

    Indien keizersnede;
    Hoelang is je man thuis na de bevalling?
    Tillen mag je na een vaginale bevalling ook niet wegens kans op verzakking.
    Luiers van je peuter wisselen kun je ook op de grond doen, op het verschoningskussen. Wij hebben overal van die Ikea trapjes voor de kinderen, zodat ik ze niet steeds hoef te tillen.
    Misschien heb je de mogelijkheid spijlen uit het bedje van je peuter te halen, zodat die er zelf in en uit kan kruipen?
    Mijn dochter van 1.5 klimt gelukkig graag zelf in en uit het autostoeltje, dat scheelt ook weer tillen.
     
  6. Sammetje83

    Sammetje83 Bekend lid

    27 okt 2016
    944
    614
    93
    Vrouw
    Ik ben ook in 2018 bevallen met een keizersnede (vanwege niet vorderende ontsluiting bij de inleiding). Aangezien de bevalling niet kwam, ben ik met 42 weken ingeleid. Ik mag nu ook kiezen. De keizersnede is mij ook heel erg meegevallen behalve dat ik het vreselijk vond dat m'n zoontje niet bij me in de ok mocht blijven en ik hem dus pas uren later weer terug zag. Ik wil dit kindje de kans geven om op de natuurlijke manier te komen maar wil absoluut niet meer doorlopen tot 42 weken dus ook hier zal er een datum komen voor een keizersnede rond week 40/41. Als ze dan eerder uit zichzelf komt is het helemaal goed!
     
  7. Snoepjes

    Snoepjes Fanatiek lid

    26 mei 2018
    4.351
    3.639
    113
    Vrouw
    Je moet doen wat voor jou goed voelt. Als dat een keizersnede is, is dat helemaal prima.

    Hier zwanger van de tweede, de eerste is geboren met keizersnede. Ik had nu graag natuurlijk willen bevallen. In eerste instantie mocht dat wel, maar onlangs hebben gynaecologen toch besloten dat het weer een keizersnede moet worden. Ik heb namelijk naast mijn eerdere litteken, ook nog een ander litteken in de baarmoeder. En met 2 vinden ze het te riskant ivm kans op baarmoederruptuur.

    Vond het wel heel jammer, maargoed alles voor een gezond kindje. Ik ga wel goed nadenken over het geboorteplan, wil wel dingen heel anders dan bij mijn eerste.

    Succes met je keuze, luister naar je gevoel!
     
  8. Marlau

    Marlau Fanatiek lid

    2 jun 2015
    1.917
    1.171
    113
    Ik heb in 2018 ook een geplande kz gehad ivm stuitligging. In principe mag ik dus kiezen, maar in het ziekenhuis werd er meteen vanuit gegaan dat ik gewoon wil bevallen. En dat wil ik ook. Dit word mijn derde kindje en van de eerste ben ik ook natuurlijk bevallen. Het herstel na mijn kz ging super snel, maar bij mijn natuurlijke bevalling was ik veel sneller genezen. Stond na een uurtje lekker te douchen weer.
    Nu weet je nooit hoe het gaat, maar ik wil heel graag natuurlijk bevallen. Het is ook zo’n andere ervaring vind ik.
    Maar de keus is aan jou. Bij een kz weet je wel waar je aan toe bent. Al kan je herstel nu wel anders zijn dan de eerste keer.
    Ten slotte vind ik het mooie aan een natuurlijke bevalling dat de baby kiest wanneer hij/zij geboren wordt. Mits je niet ingeleid wordt om welke reden dan ook.
     
  9. Roos12

    Roos12 Fanatiek lid

    4 jan 2015
    1.719
    803
    113
    Ik wilde wel graag natuurlijk bevallen na mijn spoed ks. Ook omdat 6 weken niet tillen mij niet haalbaar leek met een peuter erbij. Daarbij blijft het toch een buikoperatie met blijvend littekenweefsel.
    Uiteindelijk bleek tijdens de bevalling dat mijn bekken te smal was, waardoor het niet mogelijk was om vaginaal te bevallen. En het is mij 100 procent meegevallen. Je vindt overal wel handigheid en trucjes op. Ik zette bijvoorbeeld eerst de maxi cosi in de auto en daarna de baby erin. Mijn peuter ging zelf de trap op en af. Verschonen deed ik bijvoorbeeld op de bank. Je past overal wel een mouw aan.
     
    Mango227 vindt dit leuk.
  10. Jenneke88

    Jenneke88 Fanatiek lid

    9 jul 2016
    1.755
    785
    113
    Zoontje is geboren met KS, hij zat klem en in stuit, dus veel keus had ik toen niet. Dat herstel was heel goed verlopen.

    Dochter is geboren met ks om verschillende redenen. Maar ook nu weer een vlot herstel. Mijn zoon was 21 maanden toen zijn zusje geboren werd en ik heb er weinig last van ondervonden. Mijn man was tot 3 weken na de geboorte thuis.

    Maak de keus waar jij je t beste bij voelt. Succes
     
  11. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.898
    5.585
    113
    Vrouw
    Mijn oudste is via de natuurlijke weg gekomen met de nodige ingrepen. Zonder details, dat was zo'n hel dat ik voor de keus werd gesteld bij de tweede, natuurlijk of een keizersnede. Ik heb voor de ks gekozen bij de tweede. Het viel me toen 100% mee, herstel ging perfect, kon vrij vlot alles weer i.t.t. na de natuurlijke bevalling.
    Bij de derde was ik er zeker van, een ks.

    De tweede ks vond ik zwaarder. De wond deed meer pijn, herstel ging trager, maar ik zou het nogsteeds zo weer doen.
     
  12. MevrouwH

    MevrouwH Fanatiek lid

    5 mrt 2016
    1.060
    993
    113
    Mijn zoon lag ook in stuit en daarom een keizersnede gehad. Nu weer zwanger en vanwege mijn baarmoederafwijking wordt dit bijna 100% weer een keizersnede. Ik heb een halve baarmoeder en bij weeen zou er teveel kracht op het litteken kunnen komen. Heel eerlijk gezegd vind ik het niet erg niet natuurlijk te kunnen bevallen ondanks dat ik de keizersnede behoorlijk vond tegenvallen. Lichamelijk maar vooral ook emotioneel.

    Op de natuurlijk manier bevallen geeft geen garantie trouwens of je daarna weer snel op de been bent. Mijn buurvrouw is volledig uitgescheurd van voren naar achter met een bloedtransfusie tot gevolg. Ze heeft twee weken thuis in bed gelegen en kon helemaal niks. Ik ben ergens wel blij dat ik dat dus niet hoef te riskeren. Wat moet dat verschrikkelijk zijn.
     
  13. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Na 4 dagen inleiden spoedsectio gehad. Dochter lag scheef en had nooit natuurlijk geboren kunnen worden. Ik snap niet dat ze dat niet gemerkt hebben in die 4 dagen. Ik had in begin al zorgen over natuurlijk bevallen omdat mijn baarmoeder erg gekanteld ligt, maar dat werd weggewuifd. Herstel was pittig. Mja eerst eerst spoedopname ivm zwangerschap hypertensie, daarna spoedsectio en moeilijk op gang komen van borstvoeding. Ze is op zaterdagochtend geboren, maar weet niks meer van de eerste dagen en kan mij haar eerste huiltje ook niet herinneren. Ik kon de eerste week thuis niet voor mezelf en dochter zorgen, dus continu familie/vrienden en kraamzorg over de vloer. Kortom drama. :(

    Maar ik zou nu meer controle willen. Rond de 40 weken keizersnede laten inplannen. Niet inleiden!!! Ik ben alleenstaand. Ik moet tzt uitzoeken of ik extra thuiszorg oid kan krijgen mocht het een ks worden. En als het gepland is kan ik ook veel eerder een rooster opstellen voor hulptroepen. Ik hoop batuurlijk, maar ik ga uit van een ks.
     
  14. Snies

    Snies Fanatiek lid

    22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    In 2018 ook een spoed keizersnede gehad, toen na 6 weken werd mij op de controle ook gezegd dat bij een volgende zwangerschap ikzelf de keuze heb of nogmaals een keizersnede of toch vaginaal mits er geen gekke bijzonderheden zijn.

    Nu dus in verwachting van een tweeling, en mag nog steeds kiezen tenzij de onderste dan in stuit ligt dan wordt het sowieso een keizersnede.

    Maar ben er nog niet aan uit, wij willen hier na ook geen kinderen meer. Maar 6 weken niks zwaars mogen doen met ook nog een peuter rond hebben lopen lijkt mij ook pittig. (partner heeft alleen de eerste 2 weken vrij)
     
  15. JoyNoa

    JoyNoa Bekend lid

    7 mei 2017
    934
    316
    63
    Vrouw
    Het ligt er gewoon aan hoe je iets ervaren hebt. Dat zal bij iedereen anders zijn. Ik heb 4 natuurlijke bevallingen gehad en 1 spoedkeizersnede. Ondanks dat natuurlijk bevallen ook geen pretje is, het waren allemaal zware bevallingen die langer dan 24 uur duurde, vond ik een KS echt veel verschrikkelijker. Het was dan geen geplande KS maar ik heb daarna zoveel pijn gehad dat het wel een beetje de eerste dagen overschaduwd heeft. Ik kon me amper bewegen door de pijn. Dus als ik zou moeten kiezen, dan kies ik voor de natuurlijke weg...
     

Deel Deze Pagina