Mwahh, denk dat het allemaal wel meevalt. Wij verwachten onze 4e spruit. Natuurlijk kosten meer kinderen ook meer geld, maar zoveel? Ik denk het niet. We verdienen net boven modaal. Hebben pas vorige week een bankrek geopend voor de meiden (nu 9 en 10) en daar storten we niet veel op, het is de bedoeling dat ze zelf sparen van hun zakgeld. Sparen voor later doen we al helemaal niet, dat zien we dan wel weer. De kinderen ontbreekt het aan niets en zeker niet aan het belangrijkste nl. aandacht en liefde. Het is maar net hoe duur je het zelf wilt maken. Hier komt bijna alles 2ehands binnen van meubels tot merkkleding. Gaan gewoon met de auto naar zuid frankrijk op vakantie. Je moet nagaan wat je écht belangrijk vindt voor een kind.
ik zelf vind het best meevallen.. onze 2e is ook een jongen en alle goede kleding van izj nbroer draagt hij, ik koop wel wat erbij wat nog nodig is. Voor zijn geboorte een nieuwe kinderwagen gekocht, nieuwe babybed, verzorgingsspullen en luiers natuurlijk maar alleen als die in aanbieding zijn (2+1 gratis, al lang voor de bevalling begonnen) ik geef boorstvoeding dus dat is ook gratis. We kopen extra fruit en groente omdat de baby nu ook mee eet maar verder niet heel veel. De rest zoals babykamer (behalve bed), maxicosi en box gebruiken nu weer... je kan het zo duur maken als je zelf wilt.
Mijn buurjongen is al een eindje in de 20, heeft een goede baan en woont nog bij zijn moeder thuis. Hij laat zijn moeder alles betalen en leeft er zelf lekker op los, vind je dat dan normaal? Ik ben van mening dat een kind op een gegeven moment zelfstandig en onafhankelijk kan zijn. Zeker als je in de 20 bent en een diploma en goede baan hebt. Als je er dan voor kiest om nog even thuis te blijven wonen, vind ik er niks gruwelijks aan om dan je steentje bij te dragen in de kosten.
als mijn kids willen gaan werken ipv leren zullen ze ook een bijdrage moeten betalen. net als jhij zou ik het dan opzij zetten zonder dat ze dit weten. ik vind dat ze moeten leren met geld omgaan en aan verplichtingen moeten voldoen. hier hoort ook bij maandellijkse kosten voor wonen en leven. net als verzekeringen etc ga ik ook echt niet meer voor hem betalen als hij gaat werken. de kids willen ook lekker eten, douchen etc en ze moeten leren dat dit geld kost noem dit geen kostgeld maar een spaarpotje waar uiteindelijk iedereen blij mee is als ze op hun zelf gaan wonen
wij merken het wel uiteraard,elk kind kost geld dus merk je dat altijd in je portemonnee... maar we komen nog steeds rond als je dat bedoeld
Ik vind het niet zoveel extra geld kosten. Ja natuurlijk zal dat uiteindelijk wel het geval zijn, maar zolang ze klein zijn vind ik kinderen erg goedkoop Behalve als je een bulk kinderopvangkosten moet betalen dan, maar dat is voor een tweede vele malen goedkoper (voor nr 1 betalen we 200 euro, voor nr 2 50 euro). En je kunt het natuurlijk zo duur maken als je zelf wil. Qua energiekosten zijn we niet heel veel meer kwijt. Al draaien we per week wel 1 a 2 wassen extra. Qua waterverbruik sowieso niet want mijn man doucht minder omdat hij simpelweg veel minder tijd heeft haha Bovendien gaat mijn jongste zoontje maar max 2 keer per week onder de douche ivm erge eczeem. Kleding kunnen we voor een aardig deel doorschuiven, dat scheelt. Al koop ik wel ook wat nieuwe dingen. Het voornaamste zijn de voedingen en luiers. Maar daar houdt het dus al snel mee op. Bovendien krijg je extra kinderbijslag
ja als ze klein zijn valt het allemaal nog wel mee. maar ze worden groot en kinderkleding is gewoon een stuk duurder als ze groter worden,als ze tieners zijn willen ze er bij horen en dus die dure nikes etc. wat dacht je van een brommer/scooter/rijbewijs en een studie? tuurlijk kunnen ze meebetalen met hun krantewijkje maar het grootste deel betaal je als ouder toch zelf.