Volgens mij hebben mijn kinderen de zesde ziekte. Ze hebben koorts en liggen allebei languit op de bank. Ook hebben ze allebei een dag overgegeven. Ze zitten allebei onder de uitslag, van hun kruin tot aan hun kleine teen. Ben met de jongste maandag naar de dokter geweest, omdat ik wel schrok van die uitslag. Hij had het toen over een virale infectie maar had het niet specifiek over de zesde ziekte. Nu ben ik dus op internet gaan kijken en kom steeds bij de zesde ziekte uit. Nu stond er dat ik, als de uitslag gaat jeuken, ik er mentolpoeder op kon gebruiken, maar het is geen jeuk het is echt pijn. Weet één van jullie misschien iets ? Ik wil ze ook niet steeds een paracetamolzetpil geven. Op internet stond dat je bij de zesde ziekte de school moet inlichten maar ik weet niet zeker of het de zesde ziekte is. Vinden jullie dat ik ook de school moet inlichten terwijl ik niet zeker weet of dit het is ? Groetjes Monique
Je kan ze informeren maar er iets aan doen kunnen ze toch niet. Het is ook niet erg besmettelijk. Hoe je het omschrijft klinkt het inderdaad als de 6e ziekte. Mijn beide hebben het ook gehad. De uitslag zal ook binnen een paar dagen weer weg zijn en dan zullen ze zich weer beter voelen. Je krijgt nl pas de uitslag op het hoogtpunt van de 6e ziekte. Veel beterschap gewenst!
Nog een keertje een berichtje over mijn kids. Volgens mij hebben ze roodvonk ! Iemand die ik sprak zei dat haar neefje roodvonk had. Ik ben toen eens op internet gaan kijken en alle verschijnselen zijn aanwezig. Ook de gespikkelde tong. Vandaar dat de uitslag niet jeukte maar pijn doet. Dit is dus ook een verschijnsel ! Om drie uur kan ik de huisarts bellen en ga het toch maar weer voorleggen want overal op internet lees je dat je dan een antbioticakuur moet krijgen. Groetjes Monique
Roodvonk heeft twee opvallende kenmerken; het gezicht van je kind is egaalrood met een witte driehoek rond de kin, neus en mond, en de tong verandert in een paar dagen in een frambozentong omdat de papillen, opzwellen en rood worden. Een tot 3 weken nadat de koorts is gezakt en de uitslag is verdwenen, gaat de huid van de handpalmen en voetzolen vervellen. De huisarts kan tegenwoordig een goede antibioticum voorschrijven. Je bent er in totaal wel 2 a 3 weken zoet mee voordat de ziekte over is. Broetjes en zusjes mogen wel gewoon naar school maar vertel wel even voor de zekerheid dat je een kind met roodvonk thuis hebt. Soms kan een kind besmet zijn zonder dat het zelf ziek wordt. Verder is het niet erg besmettelijk en komt het niet zo vaak voor. De ziekte wordt veroorzaakt door een bacterie en komt met name voor bij kinderen tussen de 3 en 12 jaar. Veel beterschap en ik hoop dat ze zich snel weer wat beter voelen.
Badankt voor je antwoord. Mijn kinderen hebben dus al die verschijnselen. Mijn zoontje had ook zo'n hoofdpijn dat hij de haren uit zijn hoofd wilde trekken. Las dat dat dus ook een verschijnsel is. Inmiddels de school gebeld met de mededeling, er was verder nog niemand die het had. Had aan de assistente gevraagd wanneer ze weer naar school mochten. Van haar pas als de vlekjes weg zijn. Kon me dat niet voorstellen want dat kan nog wel even duren. Heb toen de GGD gebeld en zij vertelden mij dat ze zodra ze zich weer goed voelen naar school mogen. De besmetting vind plaats voordat de uitslag komt en daarna niet meer. Zoals het nu gaat gaan we de goede kant op. Ze lopen al weer wat rond en liggen meer niet voor pampus op de bank. Groetjes Monique
Is ook niet persé nodig. Scheelt weer een hoop zooi in hun lichaam. Maar het blijft sneu hè als je kinderen zo ziek zijn en je er niets aan kan doen. Fijn dat je in ieder geval weet wat het is. Groetjes Sen.
Lief dat je nog even naar ze vraagt.... Ze zijn allebei het weekend koortsvrij en hebben alleen nog last van de uitslag. Gisteren hadden ze nog een pijnlijke tong maar daar heb ik ze vandaag niet meer over gehoord. De uitslag op de handen en wangen gaat nu wat schilferen, net of ze heel lang in de kou gelopen hebben. Hun huid voelt over hun hele lichaam nog wel ruw aan. Ik smeer ze lekker in met de vernix-creme van zwitsal, verzacht een beetje, ik hoop dat het snel wegtrekt. Morgen gaan ze weer naar school, ik ben benieuwd of er nog meer kinderen ziek geworden zijn ! Groetjes Monique
Fijn om te horen dat ze weer aan de beterende hand zijn. Ben benieuwd hoe de eerste schooldag is vergaan. Ze zullen wel moe zijn na zo'n eerste schooldag.
Hoi Monique, Toch nog even een keertje informeren. Hoe is het nu we twee weken verder zijn? Zijn ze weer helemaal de oude? Groetjes Sen.
Hoihoi, De kids gaan allebei weer naar school, al hebben we met de jongste nog wel even getobt. Hij heeft veel last van opgezette klieren in zijn nek gehad. Lisanne ook wel, maar niet zo erg. Afgelopen zondag zijn we met hem nog naar de huisartsenpost geweest. Uitzieken was het antwoord.... Gelukkig gaat het beter en heeft hij er minder last meer van, vooral met het draaien van zijn hoofd gaan nu weer goed. Het vervellen van de handen en voeten is bij allebei ook bijna over. De jongste kon niets vasthouden. Kleine handelingen waren heel moeilijk, deden dan erg zeer ! Zoals je dus kan lezen heeft vooral de jongste er last van gehad. Had hij wel antibiotica gehad dan was hij misschien niet zo lang ziek gebleven, maar ja dat is achteraf ! Wat een rotziekte die Roodvonk zeg.... Gelukkig is er verder niemand op school ziek geworden ! Bedankt voor je reacties, Sen ! Groetjes Monique