Hallo dames, Ik ben jonge moeder van bijna 23. Me dochter is 2,5jr als de 2e komt. Ben soms heel onzeker, bang om te falen. Zijn er hier moeders die ook op deze leeftijd 2 kindjes hadden en hoe ging dat? Vond je het zwaar of viel het mee.
Ik ben een paar jaar ouder maar heb inmiddels ook 2 kinderen. In mijn omgeving word ik gezien als jonge moeder en herken wel een beetje wat je zegt. Ik word ook nog eens jonger geschat dan ik ben en dat merk ik soms wel aan hoe mensen reageren op het feit dat ik 2 kinderen heb. Soms voelt het alsof ik meer in de gaten gehouden word, dit ligt volgens mij ook meer aan mezelf hoor. En onzekerheid hoort er ook bij, zeker naar m'n oudste toe heb ik dat. Met haar is elke stap nog altijd nieuw, bij de jongste heb ik al iets meer zelfvertrouwen (ook al kan ik nog flink onzeker zijn over bepaalde dingen hoor!). Met de tijd gaat het wel steeds beter, in het begin was ik ook onwennig in het openbaar met de oudste. Komt ook door mijn onzekerheid en onhandigheid. Ik kan soms nogal klungelen met dingen en dan wordt ik helemaal onzeker. Maar gaandeweg wordt het beter en ik voel me nu al vele malen zekerder als eerst. Met 2 kinderen is het best zwaar, eentje van 15 maanden en eentje van iets meer als 2 maanden. Weinig slaap, en weinig tijd voor mezelf maar ik zou ze niet willen missen. De jongste is een slechte slaper waardoor ik overdag vrijwel continu bezig ben maar buiten dat valt het me goed mee. Ik had het in mijn hoofd chaotischer voorgesteld, hoewel de jongste op dit moment veel energie en tijd vraagt. Waar ben je zelf bang voor? Waarin zou je, volgens jou, (kunnen) falen? Ik neem aan dat je het beste met je kind(eren) voor hebt, dan kun je in mijn ogen niet falen. Zolang je alles met de beste intenties doet ben je wat mij betreft een goede moeder. En je leeftijd heeft daar helemaal niks mee te maken hoor, een vrouw die op haar 35ste moeder wordt zal net zo onzeker zijn als dat jij bent met 23 jaar. Voor mij laat dat juist zien dat je van je kinderen houdt, anders zou je niet af en toe aan jezelf twijfelen of je het goed doet.
Hallo! Ik ben donderdag 23 geworden en heb inmiddels een zoontje van 10 weken en een dochter die in december 2 is geworden. In het begin was het echt wel even pittig, maar nu hebben we een aardig ritme ontwikkeld. Het was vooral voor mijn dochter even wennen maar nu weet ze niet beter meer dan dat ze een broertje heeft. Het komt echt wel goed! De mensen kijken mij ook altijd vreemd aan (zie er ook nog jonger uit), en ze hebben snel een mening. Maar wij zijn een super gelukkig gezinnetje! Heb vertrouwen in jezelf! Liefs!