creche zoeken

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Karel1978, 10 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Karel1978

Karel1978 Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.273
    0
    0
    Maastricht
    Hoi!

Vrijdag en volgende week gaan we op creche jacht :D We moeten er vroeg bij zijn, vanwege de wachtlijsten en omdat we ook meteen 2 plekjes nodig hebben :)

Nou vroeg ik me af, of jullie soms weten waar je allemaal op moet letten als je bij zo'n creche gaat kijken. Je laat er toch je kind achter...
    Iemand tips?

Thanx!

2. sanneke1982

sanneke1982 Actief lid

6 nov 2008
    217
    0
    16
    Ik heb vooral gelet op de nabijheid van onze woning, aantal kindjes ze bijhoudt (is onthaalmoeder bij ons) en hoeveel ze kost... maar wat voor mij het belangrijkste was, was de klik met die mevrouw en die was er zeker! Dus vandaar dat we de knoop hebben doorgehakt!

Buikgevoel (= baby(s)) volgen!) ;)

x

3. tascha

tascha Fanatiek lid

8 apr 2006
    4.180
    0
    0
    kinderwerkster
    rotterdam
    Het gaat heel erg om een gevoel. Ik heb een aantal kinderdagverblijven gezien en ik had bij de meeste al direct het gevoel, dat dit niet goed zou zijn. Soms kun je niet eens uitleggen waarom. Belangrijk is dat het er verzorgd uitziet. Hoeft allemaal niet super modern, maar wel schoon en heel. De slaapkamers vond ik er belangrijk. Hoe de bedjes eruit zagen. Ook heb ik 1 creche gehad, waar de leidsters geen nederlands spraken. Niet met elkaar en ook niet tegen de kinderen. Dat is dus niks voor mijn kind. Hij moet wel goed zijn taal kunnen ontwikkelen. Ook vond ik het belangrijk dat ouders betrokken werden. Zo zit ik in de oudercommisie, maar ook worden er regelmatig activiteiten georganiseerd waar de ouders aan mee kunnen doen. Met pasen en met kerst en noem maar op. Dat is gewoon erg leuk. Ook hebben wij eens in de zoveel tijd een 10 minuten gesprek om te bekijken hoe het gaat en regelmatig komen er thema avonden voorbij. We hebben er 1 gehad over brand en brandwonden, maar ook over straffen en belonen. Dat zijn voor mij belangrijke dingen. Maar wat voor mij belangrijk is, hoeft het voor jullie niet te zijn. Ga er gewoon een aantal af en kijk wat jullie gevoel en instinct zegt. Veel succes.

4. Miffy77

Miffy77 Fanatiek lid

9 jan 2009
    2.725
    3
    38
    Maastricht
    Ik sluit me helemaal bij de andere dames aan: je voelt aan of het goed is of niet, of het wel of niet bij jullie past.

Op een dagverblijf waar we zijn gaan kijken, had ik helemaal geen goed gevoel, ook al zag het er netjes uit, waren de leidsters heel aardig, was er een mooie speelplaats... Het was te chaotisch. De kinderen "deden maar wat", buitelden constant over elkaar heen, er was onvoldoende structuur. Bij het tweede KDV waar we gingen kijken, was de klik er meteen. Er was een aparte babygroep, dreumes- en peutergroep. De dreumesjes zaten keurig rond de tafel liedjes te zingen toen wij er waren, voorafgaand aan hun fruit. Er werd geknutseld, wandelingen in de natuur gemaakt, van alles. Ook zijn er regelmatig 10 minuten gesprekjes en communiceer je via een "heen-en-weer boekje" en natuurlijk met de leidsters zelf.

Doen waar je je goed blij voelt!

Liefs Monique

5. Karel1978

Karel1978 Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.273
    0
    0
    Maastricht
    HEy, je komt uit dezelfde woonplaats zie ik :) Bij welke zit jij als ik vragen mag?

6. evitaaa1983

evitaaa1983 Actief lid

5 dec 2007
    397
    0
    0
    België - Lebbeke
    ik vond het ook heel belangrijk dat er een 'klik' was met onthaalmoeder (zowel bij mij als bij mijn man)

we hebben kort enkele belangrijke items besproken :
    - consquent zijn in opvoeding
    - hoe straffen ? (mijn man en ik zijn tegen slagen / tikken / ... ) hoe belonen van goed gedrag ?
    - welke activiteiten worden voorzien ?
    ...

en dan uiteraard beetje kijken naar de prijzen, want die kunnen nogal verschillen !

succes met de zoektocht !

7. lizzie123

lizzie123 Actief lid

23 sep 2008
    223
    0
    0
    Ik werk op een kdv dus eigenlijk tel ik niet helemaal mee zeg maar..Ik ga natuurlijk alles vergelijken met mn werk. Wij zijn dus ook bij andere kdv's geweest, omdat die kleine anders mee gaat naar mijn werk(wat nu dus ook gebeurd, ik sta niet meer op de groep maar andere functie dus verzorg hem zelf niet)
    Ik persoonlijk lette op de
    - hygiene,
    - hoe de leidsters met de kinderen omgingen,
    - hoelang ze mee gaan in het babyritme van thuis.(1kdv ging maar tot 9mnd!)
    -uurprijs, mijn werk is redelijk prijzig 6,10 maar daar zit alles bij in!incl flesvoeding pampers fruit etc. dat andere kdv was 6.05 excl fruit en flesvoeding..Best een verschil dus..
    - Als hij zo klein is wil ik niet dat ie op een verticale groep komt (0 tot 4 door elkaar)
    - overdrachts schriftje als hij nog zo klein is, zo kan je thuis precies lezen hoe de dag gelopen is, hoeveel geslapen hoelaat en hoeveel gedronken etc
    - en verder je gevoel volgen, die van ons gaat 1 dagje mee, 1 dagje oma en 1 dagje papa..

Nou meiden suc6!

8. Karel1978

Karel1978 Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.273
    0
    0
    Maastricht
    Nou jullie noemen dingen op waar ik dus NOOIT aan gedacht zou hebben. Dus Thanx!

Straks eens even alles op papier zeten. Dan kan ik ze goed gaan ondervragen :)

9. lizzie123

lizzie123 Actief lid

23 sep 2008
    223
    0
    0
    @karel 1978

Je wist waarschijnlijk wel dat je vergoeding krijg van belasting? op de belastingsite kan je een proef berekeing maken, dan weet je een beetje wat je eigen bijdrage is..is ook wel makkelijk(vind ik persoonlijk) dat aanvragen duurd 6 weken, ds dat ook optijd regelen, anders moet je alles zelf voorschieten :S..
    Ons kdv is open van 7 tot 19, ook al maak je minder gebruik ervan je moet bij de belasting wel die uren invullen (bij ons, weet niet hoe dat ergens anders is, even vragen dus) Want je "koopt"zon dag bij ons van 12uur, dus heb je ook recht op terug gave van 12uur..snap je wat ik bedoel?

Groetjes

10. Karel1978

Karel1978 Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.273
    0
    0
    Maastricht
    Hey Lizzie,

Ja ik snap wat je bedoelt. Bij de kdv's die wij op het oog hebben, moet je ook een heel dagdeel reserveren, terwijl je in het echt misschien maar 2 uurtjes nodig hebt ofzo..

Vanmorgen op het nieuws gezien dat alles weer duurder wordt, dus we hebben meteen uitgerekend wat dat voor ons zou betekenen. Wel even goed om te weten dat je ook de belasting bijtijds moet regelen :)
    Helaas kunnen we niet op opa en oma rekenen, want zij willen niet langer als 1 uur oppassen per dag.. :( We zijn dus wel gebonden aan opvang...

11. lizzie123

lizzie123 Actief lid

23 sep 2008
    223
    0
    0
    okay, nou er is natuurlijk niks mis met opvang! De opa's en oma's hebben van te voren aangegeven ook niet op te willen passen, totdat ze het nieuws hoorde! Ik ga 1 dag minder werken, 3 dagen ipv 4. en oma heeft de opas dus
    Okay gelukkig ben je op de hoogte van de belasting, sommige ouders bij ons hadden gerekend hoelang ze hun kind weg brachten dus veel minder uur opgegeven bij belasting, dus veeeeeelste weinig geld gehad. Dus gewoon de hele dag(of halve) opgeven,wij werken niet met halve :S, t kan wel maar je betaald n hele..
    HEt houd allemaal wat in he..en dan nog hopen dat de wachtlijst niet zo omwijs lang is! heeeel veel suc6 iig!

12. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Ik woon helaas in een stad waar weinig te kiezen is. Natuurlijk zal ik mijn gevoel volgen en niet naar een vies kvd gaan bijvoorbeeld, maar je bent bij ons allang blij als je op tijd een plekje weet te bemachtigen in een andere wijk... :-S

13. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb gekozen voor de praktische benadering: heb me ingeschreven bij alle kdv's die dicht genoeg in de buurt lagen, ivm giga-wachtlijsten. Zodra we een aanbieding kregen (let wel: ukkie is nu bijna een jaar en die aanbieding hebben we van een aantal kdv's nog steeds niet gekregen, zo lang zijn die wachtlijsten), ben ik gaan kijken op het kdv.

Wat ik belangrijk vond: hoe gaan ze om met BV-kindjes, hoe ziet het dagschema eruit, kunnen ze buiten spelen, maakt het een frisse indruk, zien de kindjes op de groepen eruit alsof ze het naar hun zin hebben.

Ik had uiteindelijk niet veel te kiezen (was allang blij dat ik ergens voor 2 dpw terecht kon toen ik weer ging werken), maar als het bij het kdv niet goed had gevoeld had ik hem daar nooit achtergelaten! Dan maar verlof opnemen, m'n kind moet goed terecht zijn.

14. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik heb vrijwel nergens op gelet. Me gewoon bij zoveel mogelijk in de buurt ingeschreven en dan maar hopen dat er ergens plek is... Dan kun je namelijk alsnog gaan kijken bij een KDV en ingaan op een aanbod (of niet).

Je bent trouwens niet heel erg op tijd als er wachtlijsten zijn hoor... Ik heb me aangemeld met 4 weken zwangerschap en nog had ik heel erg mazzel een plek te hebben gevonden.

15. Karel1978

Karel1978 Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.273
    0
    0
    Maastricht
    Dat op tijd aanmelden ligt er maar net aan waar je woont. Inderdaad, ik kan me voorstellen dat de wachtlijsten in Amsterdam e.o enorm zijn, maar wij hebben het nagevraagd. Als ik me eind deze maand inschreef, hadden we plek voor november.

We zijn dus gisteren wezen kijken, en wat een verschil in KDV's! We waren van een plek enorm te spreken. Heel vriendelijk. Leuke activiteiten voor de kids, schoont...een hele goed indruk! De andere was minder. De rondleiding moest snel snel. De leidsters negeerde ons gewoon. De kinderen moesten stil zijn, mochten niet een beetje ravotten... NEe dat wordt hem dus niet.

Wel bedankt voor alle tips! We hebben er veel aan gehad!

Deel Deze Pagina