hee morgen alweer 41 weken ik voel me redelijk maar vind het toch wel eng bang dat er complicaties op gaan treden ofzo morgen moet ik naar de verlos voor controle vorige week zeiden ze dat ik dezee week ook op controle moet in het ziekenhuis en met 42 weken ze gaan inleiden maar lees negatieve verhalen over et langer lopen dan 41 weken wat zijn de voor en nadelen van het opwekken??
Iedereen zal andere voor en nadelen opnoemen, gebaseerd op eigen ervaringen. Ik heb hele slechte ervaringen met overtijd lopen. Ik zou nooit meer de 41 weken voorbij willen, dus alle nadelen van inleiden wegen bij mij niet op tegen de voordelen dat je kindje gezond en levend geboren wordt. De gynaecoloog die ik had zei dat na de 41 weken er überhaupt geen voordelen meer aan afwachten zitten, enkel risico. De verloskundige daarentegen wist 20 nadelen aan inleiden te noemen. Verschillende visies en belangen dus.
Er is bij mij in het ziekenhuis op dit moment een onderzoek gaande of het inderdaad verschil maakt of je na 41 weken nog doorloopt of niet. Zoals zij zeggen gaat het om internationale ondezoeken die niet zomaar op de Nederlandse situatie kunnen worden toegepast. Dus zelfs de artsen weten het allemaal niet zeker.
Welke nadelen noemde zij dan? Hier in Rotterdam is het volgens mij inmiddels standaard dat ze met 41 weken actie ondernemen.
Ik moest met precies 41 weken op controle in het ziekenhuis. CTG was mooi en ook nog voldoende vruchtwater dus toen hebben we besloten om het nog even af te wachten. Mijn verloskundige heeft toen geprobeerd of ze mij kon strippen maar dat lukte niet omdat ze er nog niet goed bij kon. Met 41+4 weer voor controle naar het ziekenhuis. Toen was het CTG heel vlak maar de echo nog wel goed. Omdat het CTG niet zo goed was en ik de baby ook minder voelde bewegen besloten om de volgende dag te gaan inleiden. Tijdens het inleiden en de uiteindelijke bevalling veel aan het CTG gelegen omdat deze dus erg vlak bleef. Nadeel is dat je dan niet van het bed af kan. Ook waren ze erg terughoudend met pijnstilling i.v.m. de conditie van de baby. Bij het breken van de vliezen was er al het vermoeden dat de kleine in het vruchtwater had gepoept. Dit bleek later ook zo te zijn en moesten daardoor nog langer in het ziekenhuis blijven ter observatie en voor controle door de kinderarts. Ook hebben ze tijdens de bevalling bloed afgenomen bij de baby om te kijken of het allemaal nog goed ging. Bij een slechte uitslag zou ik een keizersnee krijgen. Uiteindelijk bleek het gelukkig goed te zijn. Het inleiden en de bevalling op zich is verder wel erg goed verlopen.
Nou Mups dat is ook wat. Gelukkig is alles goed gekomen! Ik ben vandaag 41 week, en morgen pas naar de vk voor controle en eventueel strippen. Ook zouden we het dan over het zkh hebben, maar geen idee of ze ctg of inleiden bedoelen. Ben inmiddels wel heel benieuwd hoe het met de kleine gaat. Echo is alweer aantal weken geleden.
Ik moest met 41 weken om de dag aan de ctg Mijn vliezen braken bij 41+3 en daarom na 24 uur inleiding Voordeel ik mocht aan de pijnstilling. werd wel zo high als een kanarie . Ik voelde de weeen wel maar het scherpe randje was er af Nadeel is dat het de weeen gelijk hetig zijn in plaats van geleidelijk aan.
Dat je niet thuis kunt bevallen, niet bevalt met je eigen verloskundige, meer kans op ingrijpen, zoals knip, vacuüm etc, de bacteriën in een ziekenhuis, en zo kan ik dus nog wel even doorgaan tot de 20. Onze vk was zo druk met de nadelen van inleiden op noemen dat ze niet eens doorhad dat onze knul er heel slecht aan toe was, mijn placenta niet meer goed werkte....als ik naar haar had geluisterd, lag mijn mooie ventje hier nu niet te slapen op mijn buik. "24 uur langer in mijn buik had hij niet overleefd" aldus de kinderarts...
Jeetje Mausi, wat erg, wat fijn dat het goed is afgelopen! Ik vroeg het omdat ik een goede bevalling heb gehad van onze tweede dochter, ook ingeleid, nu met de derde mogen we weer zelf beslissen (ivm overlijden oudste dochter willen ze me niet te lang laten doorlopen) en ik ben er nog niet uit. Maar er zitten dan toch niet echt medische nadelen aan een inleiding als ik het zo lees? Sorry voor de offtopicheid ts
Jeeee, wat verschrikkelijk zeg, dat je oudste dochter is overleden, wat heftig! De gynaecoloog zei dat de eventuele risico's van inleiden met 41 weken, kunnen worden weggestreept met alle risico's van het doorlopen tot 42 weken. Even los van dat onze zoon flink wat opstart problemen had na de bevalling, heb ik geen risico's aan het inleiden ervaren. De vliezen werden om 8:00 uur gebroken, tegen 9:00 uur kreeg ik uit mezelf weeën, en 3,5 uur daarna was hij er al! Dus ik heb het alleen maar positief ervaren en achteraf een onwijze opluchting, dat hij er was en dus niet langer in mijn buik zat met een verkalkte placenta, zonder vruchtwater... bij een eventuele 3e zwangerschap, ga ik dus ook niet meer naar die verloskundige praktijk... en sowieso de 41 weken niet meer voorbij! Liever bij 40+ meteen ingrijpen...
Ik ben met 41.6 bij de gyn in zkh op controle moeten komen. Vruchtwatrr was minimaal. de volgende ochtend komen voor de inleiding om half 8. om 5 uur lag ik al te klokken in bed want de weeen waren zelf al begonnen. Half 8 in zkh die dag 2 x gel ingebracht bleef op 2 cm zitten. volgende dag nog steeds 2 cm en weer 2 keer gel. Ballon katheter proberen in te brengen maar slijmprop zat muurvast moesten ze eruit snijden. die avond slaapmiddel en pethidine prik gekregen. de volgende ochtend 9 uur vliezen geprikt ruggenprik er in weeen opwekkers aan. dochter had ook gepoept in vruchtwater maar dat is juist een uitzondering als dat na 41 weken nog niet zo is. Avond half 12 meisje geboren. ik zou het zo weer doen maar niet pas bij 42 weken. Man dat duurde echt lang die weken . Volgende ochtend 11 uur waren we thuis.
Als het eerder uitzondering dan normaal is als een kindje na de 41 wk niet in het vruchtwater heeft gepoept, waarom je kind dan lekker nog een week in de poep laten zitten... bah bah. Ik zal wel bevooroordeeld zijn door mijn eigen negatieve ervaringen, maar ik zie geen voordelen aan afwachten...
Ik wil ook echt niet weer langer dan 41 weken maar kan je dat eisen? Vorige x na 3x strippen bevallen met 41.4 met uiteindelijk wee opwekkers omdat ik bleef steken op 5 cm en knip&vacuum omdat kleine man t moeilijk had. Hij woog maar 3115 met 53 cm. Erg mager, had allemaal los vel, vervelde helemaal de eerste dagen en had mega lange nagels. En hij kon niet drinken de eerste dagen dus hebben moeten fingerfeeden. Daarna kwam ie 400-500 gr per week aan! Al met al zegt mijn gevoel dat t te lang heeft geduurd maar hoe voorkom je een herhaling?
Na die ervaring zou ik een volgende keer sowieso de uitgerekende datum niet ver voorbij willen. En zeker als deze ervaring zo in je dossier staat (in het zkh) lijkt me dit ook geen probleem. Je mag in nederland zonder reden ingeleid worden vanaf 41 weken. Dus iedereen kan er voor kiezen om niet tot 42 wk door te lopen. "Daarom" is dan al een geldige reden. Tot de 41 weken wordt alleen ingeleid met medische redenen (hoge bloeddruk, diabetes, ed).
Ja dat kan. Alle ziekenhuizen leiden op verzoek in vanaf 41 weken. Hier ook zo gegaan. En anders zeg je toch gewoon dat je het niet meer trekt om wat voor reden dan ook? Mijn verloskundige noemde ook allerlei nadelen van inleiden, maar ik zou niet teveel op al die eventuele nadelen vast pinnen, want er zijn zooooooveel verschillende verhalen! Ik zou ingeleid worden, uiteindelijk niet gebeurd, maar de bevalling verliep wel moeizaam. Mausi bijvoorbeeld is wel ingeleid en dat ging bijvoorbeeld super snel. Naar mijn idee zegt het niet zoveel. Misschien dat de kans wat groter is op een lastige bevalling, maar ik zou dan liever voor de gezondheid van mijn kindje gaan en een lastige bevalling hebben dan afwachten en bang zijn dat mijn kindje het misschien niet meer goed heeft daarbinnen. Of het nou echt zo is dat je beter niet langer dan 41 weken kan lopen weet ik niet eerlijk gezegd. De gynaecoloog bij mij in het ziekenhuis gaf ook aan dat daar nog veel meningsverschillen in zijn onder de gynaecologen/verloskundigen. Dat klinkt mij als dat er sowieso een kern van waarheid in zit, en dat risico zou ik dan niet willen nemen. Feit is wel dat je in die laatste week goed gecontroleerd wordt, maar toch.. Nou ik heb mijn zegje gedaan Veel succes nog even!
wanneer moet je dat aangeven dan? Neem aan voor de 41 weken, anders kom je er alsnog overheen.. @miranti hoe heb je dit aangepakt? ik probeer me er alvast een beetje op voor te bereiden..
Ik heb de eerste controle na de 40 weken aangegeven dat ik de 41 wk niet verder voorbij wilde. Dus een afspraak hiervoor in het zkh wilde. Nadrukkelijk gezegd dat ik VOOR de 41 weken dus al die afspraak wilde... met 40+5 controle afspraak zkh en kon met precies 41 ingeleid worden. Uiteindelijk toen meteen ook voor de 3e x gestript tijdens die afspraak in het zkh. Dit zette door in weeën. Helaas niet sterk genoeg, maar uiteindelijk ben ik bevallen door alleen vliezen te breken en zonder infuus oid binnen 4 uur bevallen. Dus gewoon vragen of de vk voor de 41 wk al een afspraak in het zkh voor je maakt. Je krijgt dan een ctg en echo en hier kun je meteen het inleiden bespreken. Wil je na deze controle afspraak toch nog liever langer afwachten, dan kan dit trouwens ook gewoon. Je weet dan wel of alles nog goed is meteen. Wil je inleiden, dan maak je in het zkh hier meteen de afspraak voor. Wil je afwachten, dan val je weer gewoon onder controle van je eigen vk. Maar dat leggen ze daar allemaal uit.
Ik ben met 41.3 op controle geweest, toen had ik al een klein beetje ontsluiting, toen ben ik gestript. De dag erna bevallen, wel met weeenopwekkers omdat het niet snel genoeg ging. Het vruchtwater was ook bijna op, dus maar goed ook.. ik zou ook aandringen op een inleiding.
Ik had al een hoop klachten en ik zag het echt niet zitten om door te lopen tot 42 weken en dan alsnog ingeleid te moeten worden. Ik heb dat aangegeven en zei dat ik had gehoord dat er vanaf 41 weken op verzoek wordt ingeleid. Ik heb toen met precies 41 weken een afspraak bij de gynaecoloog gehad. Die heeft mijn verhaal gehoord en me voor de volgende avond ingepland.