2e kindje ervaringen gevraagd!

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Liaannee, 14 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liaannee

Liaannee Lid

17 jul 2014
    35
    0
    6
    Hoi Meiden

Ik ben een mama van 1 dochter van andere half jaar nu.
    Nu kwam het onderwerp 2e kindje voorbij voor in het nieuwe jaar misschien
    Dan zou ze rond de 2 half jaar zijn of ouder.

Ik heb daar soms me twijfels bij ben bang dat het te druk word en dat mijn dochter best pittige meisje en nog te jong is ervoor
    En mijn vriend werk 5 dagen per week ik werk ook de meeste zorg komt op mijn neer behalve in weekend en in de avond.
    Hij heeft geen papa dag ofzo

Wie heeft hier ervaring mee? Met de voor en nadelen erbij

Bedankt alvast..

2. baby001

baby001 Bekend lid

5 mrt 2015
    897
    18
    18
    Ik volg even. Hier ook een pittige tante van 2 jaar. Toch voor gekozen om voor een tweede kindje te gaan. Het zal vast even een heftige tijd zijn het eerste jaar maar daar komen we wel weer overheen. Dl zal zeker 3 jaar zijn voordat de tweede zich aandient dus vermoed dat ze dan wel weer wat bijgetrokken is ;)

Als je het heel graag wil, ga ervoor! Problemen lossen zich wel weer op

3. Mama2017

Mama2017 Actief lid

30 nov 2016
    409
    109
    43
    Vrouw
    Ik twijfelde eerst ook heel erg....
    Ons kereltje (nu 2,5) was best een moeilijke baby. Slecht slapen enz. Toch ben ik nu zwanger van de tweede en heb er heel veel zin in. Hij is net 3 als ons tweede kindje komt. Mooi leeftijdsverschil vind ik zelf ! :)

4. Liaannee

Liaannee Lid

17 jul 2014
    35
    0
    6
    bedankt voor jullie reacties
    en allebei gefeliciteerd met jullie zwangerschappen.

jaa mijn meisje zit al in de driftbuien vind het nu al druk weet niet of dit nog erger word enzo en heftige eerste periode mee gemaakt dl heeft veel zh gehad.
    en daarbij moet ik het meeste van de tijd alleen doen en daar zie ik dan wel tegen op met 2 kinderen dan.
    ik vind best een moeilijke keuze had in me 1e zwangerschap ook veel last van bekken instabiliteit.
    wil graag wel een 2e maar ben zo bang dat het te vroeg is
    maar dat zal ik ws ook hebben als ze 3 is

5. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Die keuze is lastig he? Ik heb ook heel lang getwijfeld wanneer dan, want wist wel dat ik een tweede wilde, maar wat nu de beste tijd was, geen idee! Uiteindelijk is de jongste geboren toen zijn broer 3,7 jaar jong was. En dat was best een fijn leeftijdsverschil. De oudste heeft het heel bewust meegemaakt en keek erg uit naar zijn broertje. Zie nog die glimmende oogjes toen hij zijn broertje voor het eerst zag :D Achteraf zegt hij: toen was hij lief, nu niet meer, haha ;) Wat wel heel lastig was is dat ik ook bekkenpijn had en daardoor amper voor de oudste kon zorgen. Dat was echt verdrietig, want had hem graag meer aandacht willen geven. Toen deed ik vooral liggend op de bank boekjes lezen, liedjes zingen en dat hij dan voor mij ging dansen en zo maar een beetje de tijd doden. Heb je evt ook familie die haar overdag eens mee zou kunnen nemen naar bv de speeltuin? En natuurlijk zijn 2 kindjes meer werk, maar ze hebben ook echt wel wat aan elkaar. Ik vond 2 kindjes niet perse meer werk dan 1. En al maken ze hier weleens ruzie, ze kunnen ook leuk met elkaar spelen. Dat scheelt mij ook weer werk ;)

6. Liaannee

Liaannee Lid

17 jul 2014
    35
    0
    6
    ja hoor opa's en oma's die kunnen oppassen en ze zit 2 dagen op het kdv waar ze het erg naar der zin heeft
    dus mensen genoeg.
    mijn vriend vind 4 jaar eigelijk te lang tussen 2 kinderen wat ik ook wel snap zeg maar.. maar je heb net voor het zeggen.
    ze zal of 2.5 zijn of nog ouder ook al richting de 3 dan:)
    ik heb een hele moeilijke kraamtijd gehad ook in me relatie en daar heb ik een flinke deuk van opgelopen waardoor ik nu bang ben ervoor maar dat zal over 3 jaar nog steeds zo zijn helaas.
    daarom vind ik de keuze ook moeilijk en denk ik ja maak ik het me zelf niet moeilijk door haar leefdtijd..

7. exciting

exciting Fanatiek lid

10 dec 2013
    3.172
    983
    113
    Vrouw
    Friesland
    wij hebben ook getwijfeld.. eerste zwangerschap was een hel! dat hield mij tegen.. maar toch was de drang om nog een kindje wel sterker.. maar dan kwam de vraag: wanneer? om me heen zijn de leeftijdsverschillen echt heel kort! ik moest daar werkelijk niet aan denken, de kindjes van die ouders zijn allemaal wel braaf, en rustig! en dat is die van ons niet! hihi! als dit kindje geboren mag worden, dan is ons zoontje bijna 3 jaar. dat vinden we een mooie leeftijd, al denken we wel dat het dan nog pittig wordt.. maar dan is school ook bijna in aantocht😂 nee dit was een bewuste keuze, iedereen moet zn gevoel volgen, tis ook maar niet hoe je er zelf in staat qua werk etc! iig gefeliciteerd!

8. Liaannee

Liaannee Lid

17 jul 2014
    35
    0
    6

nou ik hoef daar ook niet aan te denken hoor een kort leeftijd verschil mijn niet gezien hoor ze is al andere half jaar geweest maar wel pittig karakter
    ik ben nog niet zwanger en ook niet aan proberen pas misschien in het nieuwe jaar..... als ik zeker van me zaak ben vandaar ook dit berichtje.
    jaa tussen de 2 en 3 jaar is ook wel mooi dan gaat de oudste bijna maar school en tijd voor de jongenste :)
    idd iedereen moet zijn eigen gevoel volgen hierin
    jij wel gefeliciteerd hoop dat je een goede zwangerschap heb.

9. exciting

exciting Fanatiek lid

10 dec 2013
    3.172
    983
    113
    Vrouw
    Friesland
    ah sorry, dacht dat je al zwanger was! dankjewel!

10. Vogelmeisje

Vogelmeisje Fanatiek lid

3 mei 2010
    1.036
    303
    83
    Op zich groei je er vanzelf in mee. Komt goed heb vertrouwen in jezelf. De vraag is ben jij er aan toe? Is de wens groot dan zou ik ervoor gaan. Iedere leeftijd heeft zn fases die pittig kunnen zijn. Wat mij helpt ( kort op elkaar dus druk ) is voor mezelf duidelijk hebben wat ik wil en hoe ik dat het beste kan bereiken met nu twee peuters. Mee bewegen in bepaalde mate, afvragen of ik nu echt ergens een punt van moet maken of toch niet zo belangrijk. Dat maakt dat de boel rustig blijft in mijn mama hoofd. Dat kan jij vast ook!

11. Liaannee

Liaannee Lid

17 jul 2014
    35
    0
    6
    Vind je kort op elkaar ook als er dik 2.5 jaar tussen zou zitten of behoord dat weer tot een ander groep;)?
    Ja dat vraag ik me wel af hoor daarom speelt het zo, de wens is er voor een 2e...maar vraag me gewoon moet ik niet wat langer wachten tot dat ze wat ouder is en nog meer dingen zelfstandig kan doen ect.
    Maar wat je zegt je groeit er ook weer in mee en alles heeft zijn ritmes weer.
    Ik denk ook het gevoel dat dan definitief is ofzo ik ben nog vrij jong dus leeftijd speelt voor mij nog geen grote rol hierin.
    Heb grote bewondering voor mama's die kort op elkaar kinderen krijgen wat jij bv heb

12. xjeannii

xjeannii Actief lid

15 apr 2016
    403
    2
    18
    Hier hetzelfde verhaal.
    Ik ben zelf 23 en heb een zoontje van bijna 10 maanden.
    Bij mij kriebelt het al flink en zou zo graag weer zwanger willen zijn, maar ik moet mijn verstand erbij houden en wij wachten tot mijn zoontje ongeveer anderhalf is... rond de zomer willen we er weer voor gaan.
    je weet ook niet of je gelijk ook zwanger raakt. dat is ook maar de vraag.

ik werk ook in de zorg 28uur en vooral de avonden.
    voor ons is dit goed te combineren.

ik denk dat als je 2.5 jaar ertussen hebt dat het wel pittig is, maarja dat vond ik bij 1 kindje ook en ik denk dat je er uiteindelijk toch wel een weg in weet te vinden.
    je zal ongetwijfeld nog minder tijd voor jezelf hebben, maar voor je het weet zitten ze alweer op de basisschool. ;)

13. Pasta

Pasta Fanatiek lid

12 feb 2010
    1.015
    16
    38
    Noord Holland
    #13 Pasta, 15 dec 2016
    Laatst bewerkt: 15 dec 2016
    Als alles goed gaat is onze dochter bijna drie wanneer ze grote zus wordt.
    En natuurlijk wordt het pittig, maar tot ze een jaar was (en nog niet liep..) kon ze heel makkelijk zijn en ook overal mee naar toe.
    Was wel een slechte slaper tot die tijd, dat hakte er wel wat in. Verder een makkelijke dame, nu iets minder ;)
    Wanneer wonder2 een jaar is dan gaat dochter al bijna naar school.
    Ik vind het een mooi leeftijdsverschil.
    En ben sowieso erg dankbaar dat het ons nogmaals gegund lijkt :)

14. Liaannee

Liaannee Lid

17 jul 2014
    35
    0
    6
    haha leg onze verhalen maar naast elkaar.
    ik ben 24 en werk.ook.in de zorg alleen iets minder uren maar blijft toch zwaar werk hoor.

leuk dat jullie er van de zomer weer voor willen gaan.
    ik dacht eerst het is nog best ver weg enzo.
    maar misschien gaan we er wel voor en anders wachten we nog een half jaar of een jaar.
    en natuurlijk op welke leefttijd dan ook zal het pittiger zijn met 2 dan met 1, ik ben er alleen wat gevoeliger voor

15. Masa

Masa Bekend lid

1 jul 2014
    574
    2
    18
    Mijn persoonlijke ervaring is hetzelfde als vrijwel iedereen in mijn directe omgeving. Een 2e is ontzettend zwaar!!

Maar wel heel leuk!! Haha! Je komt in een soort tropentijd terecht en ik heb na een week toen de kraamzorg weg ging echt lopen janken dat ik het niet meer aan kon.

Nu ondertussen moeder van 3 en met een wens voor een 4e dus die tijd gaat ook redelijk snel weer over hahahaha Je moet er alleen wel even doorheen.

16. Johanna1986

Johanna1986 Niet meer actief

Ik was 24 toen mijn zoontje geboren werd, mijn dochter was toen net een jaar geweest. Als ik er nu op terug kijk zie ik alleen maar voordelen. Want hoefde nog niet naar school dus dat was super fijn. Nu zijn zij bijna 5 en net 6 en het is zo leuk om te zien hoe veel ze samen doen. Ideaal, zou het zo over doen!

17. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.573
    3.507
    113
    Hier 16 maand tussen 1 en 2. De oudste was als baby heel makkelijk, ze huilde weknig en sliep overal. Dus al snel voor nummer 2 gegaan. De oudste is nu een heel pittig dametje en erg ondernemend. En toch ervaar ik het nkg niet als heel zwaar. Ik vind het geweldig.

De jongste huilde veel meer en was erg prikkel gevoelig. Sliep heel slecht en ook niet overal. Maar toch zijn we nu bezig voor nummer 3. Ze is nu wel een stuk rustiger en valt ook makkelijker in slaap.

18. CoffeeJunkie

CoffeeJunkie Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Ik weet niet of mijn zoontje pittig was of dat ik die periode zelf erg pittig vond, maar pas toen hij drie jaar werd begon ik open te staan voor een tweede. Leek mij met die leeftijd alweer veel makkelijker voor mijzelf maar ook voor mijn zoon en eventuele baby.
    Uiteindelijk hebben we door omstandigheden nog een jaar gewacht en vind dit toch wel heel ideaal: zoontje zit op school zodat ik nu nog kan rusten.

19. Vita Rose

Vita Rose Fanatiek lid

6 aug 2015
    1.047
    34
    48
    Vrouw
    Hi, hier niet voor een tweede maar zelfs voor een derde! Mijn man is doordeweeks 5 tot 6 dagen van huis. Alle zorg komt op mij neer ( ik werk nog 2,5 dag per week). Ik vind het niet erg en bewust voor een derde gekozen omdat ik zo van het moederschap geniet. Natuurlijk zijn er pittige dagen bij maar die zijn veel minder dan de dagen dat het wel leuk is. Ik onderneem wel veel met de kinderen (knutselen, wandelen, samen boodschappen doen, naar de kinderboerderij).
    Mijn kids zijn nu 6 en bijna 4. Ik had het liefst wat minder tijd tussen nr 2 en 3 gehad Maarja. ..dat heb je niet voor het zeggen.

Succes met je keuze. Ik vond de overgang van 1 naar 2 echt niet heftig...

20. scheetjuh

scheetjuh Actief lid

12 apr 2009
    430
    1
    16
    ik vond de keuze voor een tweede heel moeilijk hihi ook daarom heeft het lang op zich laten wachten..
    mijn dochter is 7jaar...
    eigenlijk nooit echt kriebels gehad voor een 2de wondertje,
    maar dat kwam ook door de vervelende omstandigheden die ik doormaakte toen,..
    en nu wil ik het wel heel graag alhoewel ik het wel enorm spannend vind!
    en de leeftijdsverschil is wel groot maarja ook wel weer leuk!

Deel Deze Pagina