welke dagen naar de creche brengen??

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by nazli21, Aug 3, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. nazli21

nazli21 VIP lid

Jul 28, 2006
    7,052
    9
    38
    fulltime mama
    Isa begint op 6 september op het kdv.. Hij gaat dan voor het eerst naar het kdv..

Ik werk niet.. Maar het is voor isa om met andere kindjes te spelen en voor zijn spraakontwikkeling..

Ik heb hem voor 5 volle dagen opgegeven, maar dat vind ik nu ineens te veel en ik mis hem nu al..

Maar nu zit ik te twijfelen op welke dagen hij het beste kan gaan..

Is 5 halve dagen of 3 volle dagen beter voor een kindje??
    Op welke dagen zouden jullie ( in mijn geval) je kindje naar het kdv brengen??

2. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Ik zou in jullie geval denk ik sowieso voor hele dagen kiezen. De meeste kindjes gaan hele dagen (denk ik..), en anders moet hij altijd halverwege de dag afscheid nemen van zijn vriendjes. Ook zou ik in jouw situatie 2 hele dagen voldoende vinden. En dan niet 2 dagen na elkaar, maar met 1 of 2 dagen ertussen. Onze meid gaat op ma, wo en vr naar opvang (oma en kdv). En dat is altijd prima bevallen!

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Ik zou dan voor 3 hele kiezen. ma-wo-vr

Mijn jochie gaat nu op maandag en woensdag. Die dag ertussen is heel fijn om even uit te rusten. Hij is weleens 2 dagen achter elkaar geweest, maar dat is net even teveel.

5 halve dagen lijkt me ook weer zonde van het reizen steeds.

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Als het kan zou ik voor 2,5 dag gaan. Twee volle dagen (dan maakt hij het hele ritme mee) en een halve dag. Lekker naar huis met mama en de andere dagen natuurlijk ook lekker thuis. Veel boekjes lezen !

Mijn zoontje gaat juist twee dagen achter elkaar omdat hij meestal de dag na het kdv een beetje uit zijn doen is. Als er een dag tussen zou zitten dan zou hij twee dagen uit zijn doen zijn, nu één. Hij gaat maandag en dinsdag. Zijn zusje gaat over een paar weken dezelfde dagen.

5. p1982

p1982 Niet meer actief

me dochtertje gaat 1 hele dag (donderdag) naar het kdv. Dit is ook minimaal dat afgenomen moet worden en ze een goeie band met de leidsters maakt

6. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik prefereer ook dagen achter elkaar, omdat hij dan een beetje een constant ritme heeft. Het lijkt me nogal onrustig om dan weer naar het KDV te gaan, dan weer niet, dan weer wel, etc. Maar misschien zie ik wel te veel obstakels die er niet zijn ;)

Qua aantal dagen zou ik voor minimaal 2 gaan en maximaal 3. Ik weet niet hoe het in Belgie is geregeld qua opvang, maar ik zou dan voor hele dag kiezen. Waarbij je hem bijv. wat later brengt en op tijd ophaalt (bijv. van 09.00 tot 16.30 uur). Maar misschien vindt je kleine halve dagen wel prettiger.

7. Jo86

Jo86 Bekend lid

Apr 16, 2009
    658
    0
    0
    waarom zou je hem vijf dagen naar de opvang willen brengen als je niet werkt....

Als ik niet werkte zou ik hem helemaal niet naar de opvang brengen! Is er in belgie niet zoiets als een peuterspeelzaal? Daar kan hij dan twee of drie ochtenden in de weeknaar toe.
    Als dat er niet is zou ik maar 1 dag in de week doen!
    Mijn dochtertje gaat 1 dag in de week naar de opvang, 1 dag naar opa en oma en de rest ben ik of mijn man thuis. Als het zou kunnen zou ik haar het liefst zelf de hele week verzorgen of door mijn man.

8. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,302
    2,576
    113
    als ik niet zo werken zou ik hem max 2 hele dagen wegbrengen. Is zat om met anderen te leren spelen.
    bijv ma-wo.
    Maar hij gaat over een half jaartje al naar school toe ( dat dacht ik iig in belgie.
    Dan leert hij al snel met andere kindjes omgaan.
    Dus max 2 dagen lijkt me echt genoeg.

9. tulip

tulip Niet meer actief

Ik vind als je niet werkt het ook nog al veel hoor, het is je eigen keuze, maar om gewoon onder de kinderen te zijn vind ik het nogal wat.
    Ik zou voor 2 halve dagen kiezen. Ik zie zelf dat de kindjes op mijn groep zo genoeg van het ritme mee krijgen en het sociale aspect genoeg aan de orde komt. Ik zou zelf voor 2 dagen kiezen die in de week wat uit elkaar liggen. Dus dinsdag en vrijdag bijvoorbeeld, of woensdag en vrijdag, dat zijn ook relatief rustige dagen, misschien ook wel fijn. Ik zie dat het voor kindjes makkelijker is om te wennen enz. als ze wat verspreid komen in de week. Anders zit er weer bijna een week tussen voor ze weer komen.

10. nazli21

nazli21 VIP lid

Jul 28, 2006
    7,052
    9
    38
    fulltime mama
    Ik had hem in januari voor 5 volle dagen ingeschreven.. Zonder daarbij na te denken.. En 5 dagen vind ik nu te veel, omdat ik nu thuis ben.. Hij gaat in september beginnen.. En het komt ook dichterbij..

Het probleem is dat bij deze creche een kind minimum 3 dagen op het creche aanwezig moet zijn.. Dus 2 dagen is niet mogelijk...
    Ik wil hem ook niet meer halve dagen brengen, want anders heeft geen gewoon geen zin.. De dag is kort en is halve dag snel voorbij..

En ik wil graag dat hij met andere kindjes speelt, want ik heb geen familie en vriendjes.. En hij ziet alleen maar mij.. Hij is ook niet sociaal en praat ook nog niet.. Dus het is alleen maar voor zijn ontwikkeling.. En hij gaat ook in januari naar het kleuterschool.. Ik wil dat hij dan weet wat spelen is en dat hij een klein beetje ook maar nederlands leert.. En misschien dat hij dan bij andere kindjes ziet en dat hij dan ook maar praat..

Er is hier geen peuterspeelspaal.. Anders zou ik hem daar brengen..

11. Vera

Vera Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    2,604
    1
    0
    Dan zou ik voor 3 volle dagen gaan. Halve werkt heel onrustig. Zowel voor het kind als voor jou. Als het mogelijk is zou ik voor de maandag, woensdag en vrijdag kiezen.

12. tulip

tulip Niet meer actief

minimaal 3 dagen is dat typisch voor belgie, want ik vind het wel raar hoor. Mag ik vragen waarom je vindt dat halve dagen geen zin heeft, want ik zie dat toch anders hoor. Het is jouw keuze natuurlijk.

13. nazli21

nazli21 VIP lid

Jul 28, 2006
    7,052
    9
    38
    fulltime mama
    Tulip, omdat hij dan maar voor 3 a 4 uurtjes per dag gaat en dat vind ik eigenlijk zo weinig.

14. adi

adi Niet meer actief

Het is een beetje lastig om een baby van 4 maanden te vergelijken met een kindje van 2,5 jaar. Op zijn leeftijd is het wel wenselijk om te leren spelen met andere kinderen, sociale contacten op te doen en goed te leren praten.
    Het gaat dus niet om de verzorging van het kind.

TS, lees ik ergens dat jij in België woont? Is het daar niet zo dat kindjes vanaf 2,5 al naar 'school' gaan?
    Wij hebben vrienden in België en hun dochter gaat toch echt 2 dagen pw naar de opvang.

En 5 volle dagen lijkt me inderdaad te veel. Misschien 2 hele dagen en 1 halve (kan dat wel bij jouw KDV?)

15. tulip

tulip Niet meer actief

haha ja dat snapte ik al, ik bedoel eigenlijk wat denk jij dat hij mist als hij maar een halve dag gaat??

16. lob

lob Fanatiek lid

Nov 27, 2007
    2,646
    0
    0
    brabant
    Ik vind het een erg goed idee van je om hem nu alvast naar een KDV te brengen, voordat hij straks in januari naar school gaat.
    Ik zou ook voor 3 hele dagen gaan, mijn zoontje gaat 2 dagen achter elkaar en dit bevalt goed.
    1 dag past mijn moeder op, dus ik heb ook voor 3 dagen opvang.
    Ik zou als ik jou was kiezen voor maandag-woensdag-donderdag.

17. Jo86

Jo86 Bekend lid

Apr 16, 2009
    658
    0
    0
    verzorgen of leren spelen, als je kindje 1 dag gaat leert het dat ook of de peuterspeelzaal, daarvoor hoeft je kindje niet vijf dagen naar de kinderopvang, ik ga mijn kind echt niet opeens als het 2,5 is wel 5 dagen naar de opvang brengen...

18. duha

duha Actief lid

Dec 12, 2007
    181
    0
    0
    Ik weet niet wie van jullie er nu in Belgie of Nederland woont, maar in Nederland is er een groot verschil tussen KDV en peuterspeelzaal/creche.

Een KDV is bedoeld voor kinderen van baby af aan waarvan de ouders om de een of andere reden geen tijd hebben om voor hun kindje te zorgen. Meestal omdat de ouders werken. De belangen en wensen van de ouders staan hier centraal.

Een creche/peuterspeelzaal is bedoeld voor kinderen vanaf 2 jaar en is een soort voorbereiding op school. De ontwikkeling van het kindje staat hier centraal. De belangen van de ouders zijn minder belangrijk.

Mijn zoontje wordt deze maand 2 en gaat vanaf 6 september twee ochtenden per week naar de peuterspeelzaal. Dat is een beetje standaard eigenlijk. Vijf dagen heb ik nog nooit van gehoord. Dan denk ik dat je met een kinderdagverblijf te maken hebt.

19. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,028
    1,851
    113
    Provincie Groningen
    Ik zou voor 2 of 3 have dagen gaan. Beetje hetzelfde als op de peuterspeelzaal.
    Er zijn meer kinderen die ook halve dagen gaan, en ze moeten sowieso aan het eind van de dag afscheid nemen omdat niet iedereen op hetzelfde tijdstip wordt opgehaald.

20. tulip

tulip Niet meer actief

je hebt helemaal gelijk, woon in NL overigens en werk op een kdv. Vandaar dat ik ook al niet snapte waarom je kindje 3 hele dagen weg zou moeten als je gewoon thuis bent. Van 2 halve dagen krijgt het kind genoeg mee. In Belgie gaan wel veel kinderen 4 of 5 dagen naar de opvang, das normaal daar, maar die moeders werken ook fulltime.

Share This Page