Hallo allemaal, Ik ben nu twee weken aan het werk en het bevalt best goed. Het kolven gaat goed en mijn dochtertje is ook tevreden met haar opa's en oma's. Nu is het zo dat mijn ouders vanaf eind augustus niet meer op kunnen passen ivm met werk en mijn schoonmoeder maar 1 dag in de week oppast. We hebben een gastouder gevonden die erg lief is, maar ik zie het op de een of andere manier niet zitten. Ze past naast mijn dochter nog op twee kinderen op onder de vier jaar en een meisje van 4 jaar. En uit school ( na 15:15 uur ) zijn er dus drie oppaskindjes, haar zoontje van drie en twee dochters van 6 en 7 jaar en dan nog mijn dochtertje. Mijn dochter is dan 4,5 maand en ik vind het erg druk. Ze moet dus ook twee of drie keer heen en weer naar de peuterspeelzaal. Twee peuters gaan ''s morgens en een 's middags. Dus ze moet twee keer halen en 1 keer brengen. Mijn man vindt dat ik zeur, maar het voelt gewoon niet goed. Het is niet makkelijk om een geschikte gastouder te vinden en ik vind deze gastouder wel heel lief, maar het lijkt me erg druk voor een baby'tje. Wat is jullie mening hierover? Vinden jullie het ook te druk of moet ik me niet zo aan stellen? Ik hoor graag naar jullie mening. Alvast heel erg bedankt. Groetjes Lycke
Euhm ik ben ook gastouder maar heb maar 2 kindjes plus eigen dochter. Volgens mij mag jouw gastouder helemaal niet zoveel kindjes opvangen! Weet wel dat het aan de leeftijd ligt maar weet even niet meer hoe of wat. Mijn oppaskindjes zijn nl 6 en 7 en dochter is 2 dus dat mag gewoon. Misschien dat een andere gastouder hier dat wel weet....
Als het niet goed voelt, dan moet je het niet doen Je gevoel verteld je een hele hoop. Je laat je kindje erachter, en zelf moet je ook met een fijn gevoel weg kunnen gaan. Misschien is het een idee om een gastouder bij jou thuis te laten komen? Dan weet je zeker dat het allemaal maar om jou kindje gaat, en heeft je kindje lekker zijn/haar eigen omgeving om zich heen
Ja inclusief onze dochter is dat 7 kindjes. ( 1 baby, 3 van 3 jaar en 1 van 6 en 1 van 7 ) Ik had eigenlijk een gastouder gezin gewild waar er 3 onder de vier zijn, inclusief mijn dochter. Maar er gaan twee peuters 's morgens naar de psz. Die haalt ze dan op om 11:30 uur en dan moet ze om 13:00 uur een ander oppaskindje naar de peuterspeelzaal brengen en weer ophalen. Dus dat wordt veel heen en weer slepen met mijn dochtertje. Jammer dat jij niet in de buurt woont
Zo jeetje zeg waar begint ze aan! Pfffff! Dit is ook mijn max hoor haha. Wilde 2 kindjes boven de 4 en dat is gelukt en bevalt erg goed! Maar als je bij een gastouderbureau staat ingeschreven, kunnen zij toch een passende ouder voor jou zoeken? En anders zelf eens even rondkijken. Zag dat er hier bij supermarkten ook veel briefjes hangen van gastouders die kindjes zoeken.
Ja een gastouder aan huis zou natuurlijk geweldig zijn. Alleen wonen we in een klein dorpje met erg weinig gastouders. Er komt wel een kinderdagverblijf vanaf september, maar daar zijn twee leidsters op een groep van 12. Het voordeel is dan wel dat ze niet steeds van en naar school hoeft en dus gewoon de hele dag op een plekje is.
2 leidsters op een groep van 12 is beter dan 1 op een groep van 7 toch? Vaak komt er bij een kdv ook nog een stagiaire Wij hebben ook een groep van 12, 2 leidsters en nu 2 stagiaires
Ja dat is waar ja. Ik ga een afspraak maken om eens een kijkje te nemen op het kinderdagverblijf. Bedankt voor jullie reacties.
Jouw gastouder heeft een probleem als de ggd een kijkje komt nemen! Je mag er max 6 hebben waarvan 5 onder de 4 jaar. Ik ben ook gastouder en heb er inderdaad vaak 5, maar ik bouw wel rust in door max 1x per dag naar school/psz te gaan (ik heb dus wel een bso kind maar geen psz kinderen). Druk? ligt er heel erg aan hoe je de dag indeelt! Ik heb meer tijd om met de baby te knuffelen als ik iets doe met de peuters dan de leidsters op het kdv hebben. Als ik de ene baby een flesje geef dan moet de andere baby inderdaad even wachten, maar dat is op het kdv niet anders. Op deze manier leren kinderen ook spelenderwijs op hun beurt wachten. Vaak krijgt de wachtende baby ook aandacht van de peuters (blijf altijd vlakbij want mijn dochter is super lief, maar het blijft een peuter ).
Hoezo heb jij meer tijd dan om een baby te knuffelen? Bij ons hebben de leidsters minder kinderen pp dan jij nu
Hallo, Op zich is 5 kinderen onder de vier jaar ook niet megaveel, maar het gaat me meer op het halen en brengen. En mijn gastouder heeft er 7. Ze haalt er twee om 11:30 uur en neemt alle kinderen mee ( geen verkeerd iets ), maar vervolgens moet ze een kind ze 's middags weg brengen naar de peuterspeelzaal. En om 15:00 uur weer ophalen. Ik heb er echt geen problemen mee als een gastouder 5 kinderen heeft inclusief eigen kinderen, zoals jij. Ik heb ook nog een zoontje van 2,5 jaar dus ze is wel wat gewend, maar steeds heen en weer terwijl ze ook rustig moet kunnen slapen, vind ik wat te veel van het goede. Ze is heel tevreden, maar als zelfs opa en oma hebben opgepast in ons huis, dan is ze heel erg moe en de volgende dag merk je dat ze helemaal moet bij tanken. Ik denk dan ook dat een heel groot gastgezin met steeds heen en weer naar en van school een beetje te veel is. Als ze de kinderen 1 keer moest ophalen had ik het helemaal goed gevonden. Ze is verder een hele lieve en zachte vrouw. Niks mis mee hoor. Alleen ik voel me er niet lekker bij. Hoe moet het straks in de winter/herfst als het veel regent en de kinderen niet naar buiten kunnen. Dan wordt het wel erg krap in de woonkamer hoor. Groetjes Lycke mama van Joris ( 13 november 2007 ) en Sophie ( 16 april 2010 )
Ik ben ook gastouder en vang maximaal 4 kindjes op (inclusief mijn eigen zoontje), dat vind ik genoeg (ik mag er 5 opvangen onder de 4 jaar). Ik begrijp je bezwaren, dat gesleep met die kleintjes. Liggen ze net lekker te slapen, moeten ze weer mee naar de peuterspeelzaal of kleuterschool. Daarom vang ik bewust geen kindjes op die ik weg moet brengen. Ik heb zelf ook geen zin in dat gesleep. Dat is mijn eigen keuze. Ik heb 2 kindjes op de wachtlijst staan (zij komen momenteel al 2 dagen bij mij) voor een 3e dag. Hun ouders hebben dus eigenlijk met spoed een 3e dag opvang nodig, maar de gastouder die hun werd aangeboden moest ook steeds kindjes naar school brengen. En dat vonden die ouders ook geen prettig idee. Nu wachten ze dus totdat ik een 3e dag vrij heb voor ze (en dat is per 1 jan). Er zijn dus meer ouders die zo denken als jij. Dus... of eerst even aankijken hoe het gaat, of anders misschien toch nog even verder zoeken, totdat je er 1 gevonden hebt die écht bij jullie past. Succes!
Heb jij het over een babygroep of een verticale groep? Babygroep heb je meer baby`s dan ik én daardoor dus minder tijd. Een peuter kun je best even zelf laten spelen (of ze komen er gezellig bij zitten). Als je daarna weer wat doet met de peuters dan is iedereen tevreden. Of met een baby op schoot de peuters een werkje laten doen, je hebt dan alle tijd voor de baby.
Bedankt allemaal voor jullie reactie's. Ik ga aanstaande dinsdag naar het nieuwe kinderdagverblijf om te kijken. Ze hebben nu nog maar 6 kindertjes en twee leidsters. Lijkt me goed. Het is een verticale groep. Ik ben benieuwd of het daar klikt en anders ga ik toch nog even verder zoeken naar een andere gastouder, die beter bij onze wensen past. Groetjes Lycke