Ons zoontje van 17 maanden pakt steeds de bril af van ons dochtertje van 2 jaar en 9 maanden. Hij is een vlot jongetje en heeft hem iedere keer ook gepakt voor ik er erg in heb. En heel soms zet hij hem ook op zn eigen neus. Maar 1 bril is inmiddels stuk en de andere al redelijk scheef. Hij heeft al een mooie eigen zonnebril gekregen, maar dat werkt maar even en hij bekijkt hem niet meer. Nu is het ook zo dat de broer/zus verhouding niet heel optimaal is. Zij pakt snel speelgoed van hem af en hij reageert daarop door het afpakken van haar bril. Maar hij doet het niet alleen dan, maar ook als zij bijvoorbeeld rustig in de kinderstoel zit. Ons dochtertje heeft hem nu al een paar keer gebeten omdat hij de bril afgepakt heeft. Meestal als de dag op zn eind loopt leg ik haar bril ook weg. Maar dan trekt hij haar hoortoestellen uit, (dochter is ook slechthorend). Of hij trekt aan haar knipjes in het haar. Nu weet ik niet meer zo goed wat ik hier mee moet. Zoontje vind het leuk als ik boos wordt. Ook n tik op zn vingers helpt niet, want als hij mij ziet aankomen geeft hij zichzelf al een tik en zegt iets wat lijkt op stout. Hebben jullie nog tips?
En hem op zo’n moment in de kinderstoel zetten (en dan vast, zodat hij er niet uit kan)? Vind hij ws niet leuk omdat hij niet vrij kan bewegen en het heeft als voordeel dat hij ook gewoon niet meer bij zijn zus kan. En een alternatief aandragen. Waarschijnlijk wil hij gewoon aandacht. Dus moet hij leren hoe hij die op een andere manier krijgt. Mijn dochter heeft ons een tijdje flink geknepen. Ze vond boos worden ook grappig, maar ze vond het wel vervelend als ik haar op de grond zette. Ze wilde aandacht en die niet krijgen was niet wat ze wilde. Toen ze door had dat ik haar op de grond zette en geen aandacht gaf als ze me kneep en wel reageerde op knuffels, was het snel over.
Alternatief aandragen idd. Dus bijv. hem leren dat ie door zn wijsvinger van links naar rechts te bewegen, zo kan aangeven dat ie 'nee' bedoelt als zus weer eens wat afpakt. Natuurlijk wel met korte zinnetjes duidelijk maken èn het woord nee ook benoemen. Zo leert ie meteen voor zichzelf opkomen/zn eigen grenzen aangeven, maar dan op een goeie manier En weet niet of je dochter dit al heeft, maar misschien kan ze (tijdelijk) een speciaal brilelastiek krijgen zodat broertje m niet meer van dr hoofd kan trekken?
Dank jullie wel. Ga er zeker wat mee doen. Wij gebruiken ook gebaren omdat dochter dus slechthorend is. Alleen wil hij niet zoveel van de gebaren weten. Hij praat liever.. en kan ook al ja en nee knikken als we iets vragen. Dus nee zeggen en gebaren kan ik zeker wat mee doen. En aandacht vragen zou zeker kunnen. Hij is de jongste dus als hij stout is of iets grappigs doet wordr er vaak om hem gelachen.. Er is ook nog een grote broer van bijna 5.
je kan bij je dochter ook een bandje achter de bril doen van je dochter hier ook een dochter van 14 maanden die tig keer mijn bril van mijn neus trekt ik zet haar nu consequent op de grond en negeer haar