Vandaag ga ik samen met dochter en vriendin naar de andere kant van het land op verjaardag bij een andere vriendin. Ik rij aangezien zij geen rijbewijs heeft, en gebruik dus ook onze auto. Hoe zouden jullie dat doen met de kosten van diesel? Zouden jullie dit splitsen?
Als ze het vraagt zou ik het wellicht doen. Maar zou er niet om vragen, tenzij je even krap bij kas zit.
Mijn vriendinnen stellen dat altijd uit zichzelf voor. Ondanks dat wij het niet breed hebben sla ik het vaak af als ik toch al die kant op zou rijden.
Ik zou er zelf niks voor vragen, zeker niet als ik ook zonder die vriendin ook naar die verjaardag zou gaan. Als vriendin zou ik het wel aanbieden of het op een andere manier doen, bijvoorbeeld even wat drinken onderweg wat ik dan zou betalen.
Ze heeft zelf gevraagd of ze mee kan rijden omdat ze anders heel lang met de trein moet. Moet zeggen dat ze regelmatig met me mee rijd en nooit iets heeft hoeven te betalen, maar dat ging dan ook niet om zulke grote afstanden. Maar we moeten nu 400km totaal rijden. Maar zoals jullie zeggen aan de andere kant was ik toch heen gereden. Twijfel dus enorm wat te doen.
Je zou toch al heen gaan ? Maakt dan toch niet uit of er nog iemand mee rijd. Als je nu voor haar zou rijden en zelf eigenlijk niet heen zou gaan dan zou ik het een ander verhaal vinden. Ik zou dan dus ook niets vragen. Als ze het aanbied zou je ja kunnen zeggen. Maar uit mijzelf zou ik het niet vragen
Ik zou het zelf niet vragen maar vind het niet gek om dat wel te doen. Andersom zou ik het ook aanbieden. Dus ik zou als je de kosten wel wil delen het gewoon vragen.
Ik zou niks vragen hoor. Je gaat toch sowieso al? Als het nou een vage bekende was maar het is je vriendin
Het zou idd wel zo fatsoenlijk zijn als ze of de helft van de kosten betaalt of dit later in natura aan je terug geeft in de vorm van een leuk cadeau!
Ik zou ook niks vragen, maar als ik met iemand meerijd probeer ik wel altijd wat terug te doen. Of ik haal dan bijv het kadootje (een groter kado dan dus) vanuit "ons", ik bied aan de benzine te betalen of ik bied bijv aan een hapje te gaan eten op mijn kosten.
Het gaat om het principe, vriendin spaart een hoop kosten uit door zelf geen vervoer te hoeven betalen. Dan vind ik het niet meer dan normaal dat ze uit zichzelf hier wat tegenover zet, geld of nog leuker trakteren op een etentje of een mooie bos bloemen geven o.i.d.
Ik had waarschijnlijk gewoon gevraagd. Tenzij die vriendin krap bij kas zou zitten. Ze zou anders ook moeten betalen en nu kan zij goedkoper reizen en jij ook. Er mag voor jou toch ook wel een voordeeltje in zitten? Het is ook nog eens diesel, dus zoveel zal het niet zijn, denk ik.
Ik vind het ook wel netjes staan als vriendin het zelf aan zou bieden, maar om het nou te gaan vragen aan vriendin.... Vind echt dat zij dat sowieso uit zichzelf al moet doen aangezien ze inderdaad tijd én geld bespaart!
Ben het hier wel mee eens. Als ze met de trein waren gegaan, moest die vriendin ook de volle mep voor zichzelf betalen. Dan is de helft van die prijs toch nog netjes (volgens mij is diesel ook wat goedkoper dan een treinkaartje, maar dat weet ik niet helemaal zeker). Als wij ergens naartoe gaan met de auto met iemand (wij hebben zelf geen auto) dan vergoeden we altijd de reis, afhankelijk van de omstandigheden zelfs de volledige kosten. Al zou ik zoiets weer niet durven te vragen aan een vriendin. Bij een vreemde of vage kennis zou ik er minder moeite mee hebben.
Ja, ik zou er zelf ook niet om gaan vragen maar wel mijn conclusies aan verbinden als vriendin uiteindelijk niks zou bijdragen op wat voor manier dan ook.
En ik ben juist van mening dat niks vragen nog wel eens tot misverstanden kan leiden. Vriendin rijdt dus vaker met TS mee en hoeft dan nooit wat te betalen. Waarom zou ze hiervoor dan wel moeten betalen? Ik begrijp wel dat het verschil in de afstand zit, maar als je altijd al gewend bent om niks te hoeven betalen, zou het wel eens kunnen gebeuren dat ze hiervan denkt dat ze ook kosteloos mee kan rijden. Als je dus graag wil dat ze meebetaalt, moet je het vragen. Als je het niet vraagt, kan het dus gebeuren dat ze niks betaalt. Maar om hierover nou gelijk conclusies over de vriendschap aan te verbinden, vind ik persoonlijk best ver gaan.