Hallo verloskundige, Ik ben vanmorgen bij de HA geweest omdat ik sinds zaterdag heel erge darmkrampen heb. Nou heeft hij mij een medicijn gegeven dat mn darmen weer hun werk gaan doen. Het heet Duspatal Retard. Alleen nu lees ik in de brief dat het niet verstandig is om te slikken als je probeert zwanger te worden. Ik heb de HA al gebeld en de assistente zei dat als ik echt veel pijn heb het toch maar in moet nemen en anders lactulosesiroop nemen. Maar ik heb best wel veel last en weet dus echt niet wat ik moet doen. Wat adviseer je mij te doen? Volg week is mn NOD. Alvast bedankt! Groetjes Femke
Hoi Femke, dat is lastig allemaal! Ik weet iet of ik dit medicijn dan zou nemen. Op zich is de uitwisseling tussen jou en een eventueel vruchtje nog nihil, wel zorgt dit medicijn waarschijnlijk voor darmkrampen (hm, nog meer) en dat kan soms wel eens overslaan op je baarmoeder. Ik denk dat het daarom wordt geadviseerd niet te nemen als je zwanger wilt worden, maar dat weet ik dus niet zeker. Darmkrampen kunnen meestal in de zwangerschap geen kwaad, maar de fabrikant wil natuurlijk niets op zijn geweten hebben! Maar nogmaals, ik weet het niet precies. Ik zou voor de zekerheid toch nog proberen Activia of Roosvicee laxo of lactulosesiroop te nemen. Maar inderdaad, als de pijn toeneemt, zou ik toch maar zorgen dat je darmen weer naar behoren gaan werken, dat is gewoon heel belangrijk. Groetjes Brigitte