Misschien een rare vraag om hier zo te stellen, maar ik spreek mijn gynaecoloog pas de 24e weer. Nu ga ik hetzelfde ook even maandag op controle bij de klinisch verloskundige vragen maar ik was enorm nieuwsgierig. Mijn kindje ligt al sinds 4 weken compleet en vast ingedaald, maar met haar snuitje naar voren. Ze ligt tot nu toe elke echo met haar neus tegen de placenta aan, deze ligt aan de voorkant. Hoe groot is de kans dat dit een keizersnede wordt? Ze heeft een groeiachterstand op haar buikje van 3 weken, dus ik word nauwkeurig in de gaten gehouden en bij verdere achterstand wordt er sowieso ingegrepen. Hebben hier mama's ervaring mee?
Bedoel je dan dat ze ligt als een "sterrenkijker"? Dan heb ik ervaring met mijn oudste.. je hebt wel verschillende vormen, die van mij lag er op de meest onmogelijke manier bij. Is een spoedks geworden. De gyn zei: "die krijgt bijna niemand eruit". Er worden zeker sterrenkijkers normaal geboren Succes!
Ja dat moet ik dus nog even goed navragen. Maandag gaan ze weer kijken voor de flow dus even vragen of ze het goed kunnen zien. Las net ook iets over aangezichtsligging, en dat lijkt er ook wel op! Oke, het is dus gewoon mogelijk, dat is fijn. Haha, altijd afwachten natuurlijk.
Ik ben bevallen van een sterrenkijkertje. Het was de eerste, dus toen nog geen vergelijkingsmateriaal. Gelukkig een klein hoofdje en een smal kindje maar hierdoor (volgens de gyn) een paar hechtingen. Nou ja, zelf denk ik, niemand weet of ik die anders ook niet gehad zou hebben
Ze dachten bij mij nav die bevalling dat ik een te smal bekken zou hebben voor een normale bevalling. Nou er is vorige week op de natuurlijke weg een van 3900 uitgekomen terwijl de sterrenkijker maar 3200 woog. Mijn ervaring is dat ze het slecht kunnen voorspellen dus.. Hopelijk lukt het je!
Hier de oudste ook een sterrenkijker. Is op de normale manier geboren. Bevalling was wel wat lastiger en duurde langer, maar het kan dus wel!
Volgens mij is het geen sterrenkijker toch? Laat je goed voorlichtendoor de gyn of vk wat de mogelijkheden zijn. In ieder geval succes
Mijn dochter was ook een sterrenkijkertje en is geboren met knip, fundusexpressie (verpleegkundige die hard op mijn buik meeduwde) in 25 minuten persen zonder persweeën geboren. Was bijna 6 pond bij de geboorte.
Voorhoofdsligging is zeker niet hetzelfde als een sterrenkijker! Normaal 'kijkt' een kindje naar beneden (bed, rug moeder) als het geboren wordt, maar is dan ingedaald met het achterhoofd. Als een kindje met achterhoofd is ingedaald maar met gezichtje naar boven (buik moeder) gedraaid dan noem je het een sterrenkijker. Omdat nog steeds een achterhoofdsligging is kan die meestal wel vaginaal geboren worden, al gaat het vaak wel wat moeizamer. Een voorhoofdsligging kan in principe niet vaginaal geboren worden. De diameter van het hoofdje is dan te groot voor het bekken. Ik weet alleen niet hoe groot kans is dat kindje nog spontaan een andere houding gaat aannemen. Ik zou je dus goed laten voorlichten door de gyn. Schrijf anders je vragen op, zodat je zeker weten niets vergeet!
Mijn dochter is tijdens de bevalling gedraaid tot een sterrenkijker en keek daarbij naar mijn linkerheup. Op de overdracht naar de vk hadden ze er in het elektronische menu geen eens een naam voor. De uitdrijving ging prima en ik heb geen hulp nodig gehad. Het kan dus ook prima verlopen gelukkig.
Klopt wel wat Kache zegt.. wordt vaak op een hoop gegooid als "sterrenkijker". Bij mijn oudste voelden ze ook oogkassen en kwam ik tot 9 cm. Wat volgens mij een voorhoofdsligging is. Maar zou gewoon je goed laten informeren, ze kunnen op het laatste moment nog goed draaien!
Mijn twee oudste waren allebei sterrenkijkers. Ik ben van beide natuurlijk bevallen maar je moet me niet vragen hoe Het waren zware bevallingen van 33 en 36 uur, maar ben bij allebei een KS ontsnapt gelukkig.
Hier had de oudste ook voorhoofdsligging. Kwamen ze tijdens het persen pas achter. Tijdens persen met hulp van de verloskundige gedraaid en uiteindelijk een beetje opzij kijkend geboren. Niet echt ideale houding voor een baby . Maar goed, uiteindelijk dus met 55min persen geboren (3,5kg) en zonder hechtingen. Hoorde pas achteraf hoe ze was gedraaid, daar zeiden ze tijdens de bevalling (gelukkig) niks over. Hoorde alleen dat op een gegeven moment de kraamverzorgster steeds vroeg of het een A.A. was. En dat de vk zei dat ze het ook niet wist. Later vroeg ik er naar en ze bedoelden 'achterhoofd achter'.