tjah das een veel voorkomende vraag en discussie denk ik, maar ik dacht dat t misschien handig zou zijn om er een topic over te openen met jullie ervaringen met een thuis of ziekenhuis bevalling.. graag geen lange berichten, maar gewoon lekker overzichtelijk, jouw ervaring, met voor en nadelen.. dus niet datgene wat je wilt, maar echt de reacties vanuit de ervaringen... zodat de twijfelaars onder ons (ik ook dus) een overweging kunnen maken uit de ervaringen van een ander..
Ik wilde graag thuis bevallen, maar omdat de ontsluiting niet vorderde, en de pijn niet te houden was, wilde ik toch naar het ziekenhuis! Wat was ik blij toen ik daar was! Alles heb je bij de hand, er komt altijd ff een zuster lang tijdens de ontsluitingsweeen, thuis komt en gaat de vlos vaak, zodat je ook veel alleen zit. (mijn ervaring). achteraf maar goed ook, want kleine is uiteindelijk met vacuum geboren, en ik moet er niet aan denken om met persweeen in de auto te moeten zitten. Bij een eventuele volgende bevalling: Ziekenhuis! Succes met je beslissing!
Ik zwéér bij mijn ziekenhuisbevalling! Ik wilde sowieso van tevoren naar het ziekenhuis omdat ik pijnstilling tot mijn beschikking wilde hebben. Maar vooral omdat je dan al op de plek bent waar je wil zijn, mocht er iets mis gaan met je kindje of met jezelf. En bij mij ging het mis: de kleine liep een infectie op aan de luchtwegen en moest bijna meteen de couveuse in. Omdat ik in het ziekenhuis was, betekende dat 1 verdieping omhoog en ze was meteen in goede handen. En verder ben ik supertevreden over de begeleiding van de bevalling zelf in het ziekenhuis, ik had een hele goede gynaecologe, het merendeel van de verpleging was goed en vriendelijk, zowel voor mij als bij de couveuse-afdeling waar ons meisje lag! Alleen maar positief hier dus, ondanks moeizame start van L....
keuze bij de eerste: thuisbevalling Praktijk: ziekenhuisbevalling bij ruim 42 weken (ingeleid) Voordelen: snel medische zorg aanwezig indien nodig (let wel; bij ziekenhuizen die 24 uur alle soorten personeel in huis hebben, is ook niet overal zo) Nadeel: diverse arts-assistenten aan je bed, verpleegsters...beetje hectisch en ik werd er onrustig van. Nu kies ik toch weer voor een ziekenhuisbevalling. Ik ben toch bang dat er iets mis gaat en ik of mijn kind snel hulp nodig hebben...
Ik wilde een thuis bevalling, is uiteindelijk uitgelopen op een ziekenhuis bevalling omdat mijn ontsluiting niet vorderde. Vond het op dat moment niet erg, wilde zelf heel graag, maar is niet echt een goede ervaring geweest. Milan is om 3 over 8 geboren en om 8 uur was er nog wisseling van de wacht. Verder werden we in het ziekenhuis vergeten met eten e.d. Nee. ik probeer het deze keer weer thuis.
Ik wilde van het begin af aan in het ziekenhuis bevallen. Dat leek me veiliger, praktischer, blablabla. Nu ben ik uiteindelijk ingeleid, en had ik dus ook geen keuze meer. De bevalling vond ik heel fijn om in het ziekenhuis te doen, daar zou ik nu zo weer voor kiezen, maar de nacht daarna.. Bah.. Je hebt constant verpleging die binnen komt lopen, ligt soms ook nog met andere mensen op zaal, en hebt dus niet écht de tijd om samen met je kindje te zijn. De verpleging bemoeit zich met het verzorgen, dat vond ik heel erg naar, ik wilde dat gewoon zelf doen! Als je geen medische reden hebt om in het ziekenhuis te bevallen hoef je natuurlijk niet te blijven en heb je hier geen last van. Een volgende bevalling zou ik zeker weer in het ziekenhuis doen, maar dan wil ik daarna wel meteen naar huis!
Twee keer thuis bevallen. Voordelen: eigen bed, douche, toilet, weinig mensen om je heen, je hoeft niet de volgende dag al in de auto terug naar huis, het is jouw huis dus jij bepaalt hoe alles gaat. Nadelen: als alles gaat zoals het moet gaan, geen nadelen. Pim
voorkeur was eerder thuisbevalling maar aangeizen ik naar dld verhuisde werd het een ziekenhuis bevalling en ben blij toe. voordeel namelijk: madam lag scheef dus kwam er moeilijk uit had de navelstreng om dr nek. moest meteen naar ic. mijn voordeel dus, er is meteen hulp binnen handbereik ook is er gewoon douche en ene fijn schoon bed want je blijft niet opde velroskamer liggen. ook mochti k net zo lang blijven als de kleine meid. nadeel was wel. ze hielpen me nietgoedm et de bv maar dit kan ok andere orzaak zijn en is niet overal zo. dit keer dus weer ziekenhuis en het leifst wel zo snel mogelijk weer naar huis met de kraamhulp.
Ik ben in het ziekenhuis bevallen omdat ik pijnstilling wilde, uiteindelijk ging het te snel dus zonder pijnstilling bevallen. Voordelen: - Pijnstilling mogelijk - Als er iets mis gaat ben je al in het zkh - Geen troep thuis Nadelen: - Thuis is vertrouwd - Je hoeft na je bevalling niet in de auto met een pasgeboren baby - Ik ben een nacht gebleven omdat ik om 23.20u ben bevallen en manlief moest op een gegeven moment naar huis Bij een eventueel 2e kindje wil ik thuis bevallen!
Lekker thuis! Ben thuis bevallen en vond het heerlijk...Je eigen omgeving, alle spulletjes bij de hand. Daarna meteen met z'n drietjes in je eigen bed...zo gezellig.
Nu bij de 2e geen keus: Ziekenhuis, omdat ik bij ons 1e kindje veel bloed was verloren. Ik vind het ook niet erg hoor, zolang de kleine maar "gezond" geboren word maakt het voor mij niet uit. Alles heeft uiteindelijk zijn voor en nadelen, toch?
Bij m'n eerste was een thuisbevalling de bedoeling, helaas uiteindelijk ziekenhuis geworden doordat hij verkeerd lag. Voordelen thuis: lekker op m'n gemak, vertrouwd, je hebt meer controle over het hele gebeuren. Bekende mensen erbij, je eigen tijd indelen. Ik zie eigenlijk geen nadelen, mocht het nodig zijn ben je zo in het ziekenhuis. Voordelen ziekenhuis: medisch meer mogelijk, er wordt meer voor je gezorgd. Je hebt meer tijd om na de bevalling vragen te stellen zogauw ze bij je opkomen, mn over borstvoeding. Dat vond ik wel handig. Nadelen ziekenhuis: Veel roulatie personeel, onbekende mensen. Midden in de nacht gestoord worden omdat ze dan tijd hebben voor dat ene onderzoekje (grrrr...!!:x). Slecht eten. Alles erg medisch. Alles volgens het ziekenhuisschema, bezoekuren en wachten op artsen die maar niet komen e.d. Nu bij de tweede ga ik absoluut voor een thuisbevalling!
hier een ziekehuis bevalling wat was ik daar blij mee de vliezenbraken tijdens de weeën en een BENDE jeetje ik heb 20! celstofmatjes gebruikt. ik vond het zo ranzig als dat toch op mijn bed was gebeurd.ik had meerdere indicaties voornaamste reden was dat mijn weeën stopte na 18 uur nonstop.ik ben na 44 uur ingeleid. daar bleek ook dat fynn gepoept had en het benauwd had. ik was ook wel erg blij dat ik in het ziekehuis was fynn zijn hartslag zakte tot onder de 75 waarop de gyn miij dwong te persen en mij in knipte
ik ben in het ziekenhuis bevallen. en vond het vooral voor de eerste wel prettig. dat er zoveel personeel liep viel bij mij best mee. alleen als ik op het belletje drukte kwam er iemand en heel af en toe kwam er een hoofd om de deur om te vragen hoe alles verliep. voordeel vond ik: alles bij de hand als er iets niet goed is. direct mogelijkheid tot pijnbestrijding. er is contstant iemand aanwezig. (ik ging namelijk van 3 naar 10 cm in een half uur) bij een vk had het nog wel even geduurd voordat die weer was gekomen. nadeel: je bent niet gelijk in je eigen huis met je kindje. tis lijkt mij toch anders ""genieten" in je eigen bed. ' voor de volgende zou ik best thuis willen bevallen want dat lijkt me ook wel fijn. maar mijn partner ziet dit absoluut niet zitten.
Ik wilde thuis bevallen, maar al snel kon ik de weeen niet opvangen. Ben lekker naar het ziekenhuis gegaan en heb pijnbestrijding gekregen. Voordeel van het ziekenhuis: ze komen steeds bij je kijken. Thiuis is de verloskundige er maar even, en ik had echt steun nodig. Volgende keer: ziekenhuis! Succes met een keuze maken.
Ik wilde graag een thuisbevalling en zo is het ook gegaan.. Had gelukkig geen complicaties en voelde me heerlijk op mijn gemak thuis. Liet de weeen met veel rust op me afkomen en wandelde, zat en lag in mijn eigen huiskamer. Heb er van begin tot eind 7 uurtjes over gedaan. Voor mij de volgende keer ook weer thuis...
*Ik moest bij de eerste twee ivm tweeling bevallen in het ziekenhuis dus had geen keus en mijn ervaring is erg positief kan meteen gehandeld worden mocht er iets mis zijn, is alle aperatuur aanwezig mocht het nodig zijn. *bij dit kindje wil ik ook graag in het ziekenhuis bevallen, voelt veilig. gr brit
Voorkeur: Ziekenhuis Reden: De medische zorg bij de hand, dit wilde vooral mijn man graag, die vond dat een prettiger idee. Voordelen : Airco (het was zomer en erg warm in ons kleine flatje) Bad (die hebben we thuis dus niet en in het ziekenhuis hadden ze er wel 1) medische zorg dus bij de hand, m'n dochter had wat opstart problemen - dus het was erg prettig om er te zijn, mogelijk had het thuis ook goedgekomen, maar ze zijn toch even druk met haar bezig geweest en ze heeft even wat zuurstof gekregen en in de couveuse gelegen voor wat ondersteuning. Bij mij was het vrij rustig, eigen grote verloskamer, weinig mensen verder. Vlos heeft heel de bevalling gedaan en is er bijna heel de tijd bij geweest (van 11 uur smorgens tot 11 uur s avonds!) . Nadelen: Ik miste m'n eigen bedje toch wel snachts, maar vooral het feit dat m'n man niet kon blijven bij ons vond ik wel erg moeilijk op dat moment. Hij is maar een paar uurtjes weggeweest, ze deden niet echt moeilijk (ook al lagen we op 4-persoons) , maar je wil toch liever als gezinnetje bij elkaar blijven op dat moment.
Ziekenhuis! Waarom onnodig risico's nemen? NL is een van de weinige EU landen waar vrouwen nog vaak thuis bevallen. in het ziekenhuis heb je alles bij de hand. Artsen, verloskundigen, pijnstillers noem maar op. Succes!