Hoi iedereen. Ik heb hulp nodig want ik voel me vreselijk onzeker. Ten eerste probeer ik - dacht ik - te voeden op verzoek. Tot 6/7 weken werd hij wakker en had gelijk honger en sliep vaak meteen weer verder. Makkelijk dus. Na 8 weken hebben we hem overdag ook in zijn bedje laten slapen en dat gaat super. Hij sliep van voeding tot voeding. Nu met 10 weken is er geen ritme te bekennen. Hij doet ineens hazenslaapjes en ik weet nu even niet meer hoe en wat ik moet doen qua voeding, spelen en slapen. Ik lees: kijk naar je baby. Ook lees ik; rust en regelmaat. slapen, voeden, verschonen, spelen, slapen Maar als hij dus na drie kwartier wakker is of anderhalf uur red ik niet de regelmaat slapen en vervolgens voeden. Hoe moet ik het doen? Ik merk dat mijn zoon erg onrustig is als hij wakker is. Slaapt ook niet als ik hem niet in zijn bedje leg. Dus raakt dan oververmoeid. Hij houdt zich sinds een week ook vaak heel recht en lijkt niet te ontspannen. Is druk en jengelig wanneer hij wakker is. Ik wil zelf dat hij zich gelukkig en tevreden voelt en mij maakt het niet uit hoe we daar komen; op schema, op verzoek etc. maar ik kom er nu niet uit. Moet ik hem helpen langer te laten slapen? Moet ik hem eruit halen? En hoe zit het dan met de volgorde? Ik zit nu zo gebonden aan huis omdat als ik met hem weg ben hij niet slaapt. Ik merk dat ik gewoon wat meer houvast nodig heb. En ik denk dat hij dit ook wil... Wie wil mij helpen?
Ik wil je heel graag helpen, weet alleen niet of ik dat kan Wat betreft dat ritme, wat ik dan altijd doe is het ergens in het midden oppakken. Bijvoorbeeld als ik normaal voeden-verschonen-spelen-slapen doe en het is nog geen tijd om te eten als hij wakker wordt doe ik weer spelen-slapen. Als hij een schone luier nodig heeft doe ik daarna ook weer spelen en dan weer slapen. Wil hij niet slapen, dan ook gewoon maar niet hoor. Uitzonderingen bevestigen de regel denk ik dan maar. Ik heb geen idee wat er met je kindje kan zijn. Misschien een sprongetje? Krampjes? Wat zegt je gevoel daarover? Denk je dat hij pijn heeft? Heeft hij een voorkeurshouding? Spuugt ie veel? Krijgt hij borst of fles? haha een hoop vragen, maar ik denk ff mee
Wat ik vaak doe als mijn dochter na een uurtje slapen huilend in der bedje ligt, is nog even in de draagzak, dan slaapt ze zo nog een uurtje verder. Denk dat ze dan mama-honger heeft ofzo gewoon iedere dag opnieuw proberen en maar meegaan in wat je kleintje nodig heeft, een echt ritme komt vanzelf. Kan ook best een sprongetje zijn, hoe je het omschrijft.
Wat fijn! Dank je wel! Nou een sprongetje zou kunnen zijn. Ook heeft hij vorige week maandag zijn eerste vaccinatie gehad wat hem wel heeft ontregeld. Wij zitten in het traject KMA. Hij spuugt niet maar ik hoor wel voeding omhoog komen. Echter huilt hij bijna niet.... Hij krijgt nu Pepti flesvoeding. Hij heeft geen voorkeurshouding meer door de osteopaat. Geef jij voeding op verzoek? Of hebben jullie vaste tijden? In hoeverre moet ik het hem zelf aan laten geven of een beetje sturen? Moet je ergens je baby wel wakker maken voor een voeding of het hem zelf aan laten geven? En moet je ergens een beetje gaan sturen? Welke slaapjes mogen lang en welke kort of moet je dit ook aan je baby over laten? Echt alles wat ik lees is zo tegenstrijdig. Gina Ford zijn strakke schema's, Stephanie Lampe op regelmaat, CB zegt laten huilen, mijn gevoel niet laten huilen etc. Elke dag is zo verschillend, Geen peil op te trekken. En wat ik eigenlijk gewoon het meest vervelende vind is dat ik het moeilijk vind om weg te gaan. Meneer wil alleen goed in bed slapen. Als ik met de wandelwagen weg ga wordt hij wakker zodra ik stil sta en de draagdoek houd ik gewoonweg niet vol ivm mijn bekken. En dat betekend dat hij dan niet slaapt!
Hier ook met periodes enkel hazenslaapjes, dan slaapt hij steeds 3 kwartier. Als hij maar 3 kwartier geslapen heeft is hij vaak niet 100% uitgerust en ook niet hongerig, dus ik kijk altijd of ik hem weer in slaap kan krijgen in zijn bedje, bijvoorbeeld met speen. Lukt dit niet dan pas haal ik hem eruit. Dan gaan we spelen, is hij meer moe dan gaat hij naar bed. Krijgt hij daarna toch honger dan pas krijgt hij een fles. Of ik ga dan lekker even wandelen, dan valt hij hier ook niet in slaap hoor. En omdat hij nog redelijk moe is, is hij het liggen in de wandelwagen al redelijk snel beu, ik moet dan echt blijven wandelen, en zijn speen steeds terugstoppen, soms dommelt hij wel wat in. Ritme hier is ongeveer: 7/8 u Voeding daarna 45 min slapen dan vaak even een boodschapje doen (heel soms slaapt hij dan wel even) Nog geen flestijd? dan nog 1 x naar bed dan slaapt hij nog 45 min, maar soms ook 1,5 uur 11/12 u Voeding 2,5 uur slapen (soms breng ik tussendoor een speen) 15/16 u Voeding daarna 45 min slapen dan beneden spelen, het is dan wel zijn onrustige tijd 19/19.30 voeding 20.00 Naar bed Soms tussen 1/2u voeding, soms tussen 5/6u en soms slaapt hij tot 7/8. Hier is het dus niet altijd direct naar wakker worden voeding. Dit doe ik alleen als hij ook echt honger heeft. Anders is het maar even spelen en weer naar bed, of even lekker wandelen. Hij drinkt al niet geweldig (krijgt flessen van 180/6, welke met periodes dus wel leeg gaan, maar vaak ook niet, bij 2/3 flessen laat hij 50cc staan), en als er minder dan 4 uur tussen drinkt hij bijna niets, behalve in de avond, dan lijkt hij vaak iets eerder honger te hebben. Ik baker wel in, misschien dat dat ook kan helpen hoor, maar hij sliep vanaf het begin al slecht.
Een sprongetje is in zulke gevallen vaak de oorzaak, dan raken ze ontregeld en willen meer bij je zijn. Probeer het ritme dat je had zoveel mogelijk te hanteren. Als je kindje minder slaapt, dan komt 'kijk naar je kind' om de hoek. Bij de eerste tekenen van vermoeidheid toch in bed proberen te leggen. Gaat hij huilen: luister dan naar het huiltje. Wat verteld het je? Is het wat zeuren of mopperen, dan kun je dat rustig laten gaan. Vaak vallen ze dan in slaap. Klinkt het ernstiger, dan kun je of ernaast gaan zitten (aanhalen, neuriën e.d.) of je kindje een tijdje vasthouden en dan weer in bed leggen.
Bedankt Yossie! Ik denk dat we gewoon moeten leren nu om hem dus niet meteen na het wakker worden voeding te geven maar meer naar zijn hongersignalen te kijken. Hij heeft alleen lang gewoon doorgeslapen tot de volgende voeding dus dan loopt dit gewoon makkelijker. Jij hebt echt duidelijke tijden. Zijn die ontstaan of heb je die gestuurd? Elke dag is compleet anders hier. Ligt er echt aan hoe laat hij 's ochtends komt en dan kan het nog steeds heel anders eruit zien met een andere dag waar hij ook 's ochtends op dezelfde tijd kwam.
Wij hebben geen vaste tijden, proberen wel rond 22 uur laatste fles te geven, dan slaapt ze vaak 8 uur door. We hebben wel een volgorde: luier, spelen, fles, knuffelen, slapen etc. Ze krijgt 750 ml per dag, 5 of 6 flessen. Ik heb een slaapritueeltje, reageert ze goed op als ik iedere keer hetzelfde doe. Verder denk ik dat je het het beste wat meer kunt loslaten, baby's voelen spanning heel sterk.
Het zou dan misschien ontregeling van de vaccinaties en een sprongetje kunnen zijn.... Als ik naast hem ga zitten dan wordt hij na drie kwartier slaap helemaal druk en spuugt zijn speen er dan steeds uit. Uiteindelijk wordt het echt krijsen. En dat wil ik niet. Zodra hij me ziet gaat hij lachen.... Heel aandoenlijk natuurlijk. Maar als ik hem er dan uit haal is vervolgens niks goed. Ik kijk het maar gewoon nog even aan. Het is al fijn om je verhaal even met andere te delen. Dus bedankt iedereen voor het meedenken!!
Ik denk dat je gelijk hebt. Wat is jullie slaapritiueeltje? Doe je dat bij elk slaapje? En ik lees dat jij eerst speelt en dan de fles geeft. Ik heb van de kraamzorg het ritme; slapen, wakker, voeden, verschonen, spelen, slapen aangeleerd. Maar hij valt door zijn fles in slaap dus ik dacht ook om eerst te spelen...mits hij wakker wordt met veel honger dan toch?
Wat voor een mens ben jij? Ben je iemand van voorspelbaarheid, regelmaat of meer go with the flow en 'we zien wel'... Ik ben namelijk nogal van het eerste en kies daarom voor een 'vast' ritme (wat behoorlijk ruim is... met een derde ben je een stuk flexibeler.. moet met de anderen gewoon mee doen). Ik begin elke dag op hetzelfde tijdstip en heb als stelregel: één slaapje doet hij in ieder geval in zijn eigen bed. Oja, ik geef borstvoeding (4x, soms 5 x (22:30)) Babies kunnen tot 1-2 uur NA de voeding wakker blijven.
Zeker weten van voorspelbaarheod en regelmaat! Echt de touwtjes in handen willen hebben! Maar ik wil dus doen wat hem goed ligt. En ik weet niet goed hoe ik dat moet doen, elke dag op hetzelfde tijdstip. Volgens mij raak ik nml alleen maar meer gefrustreerd als hij daar niet in mee kan gaan. Ik wil voor mezelf houvast en voorspelbaarheid en ritme! Voor hem wil ik dat hij een gelukkige en tevreden baby is. En dan zijn mijn wensen minder belangrijk....Dus ga ik prima mee met zijn flow. Alleen dan is het wel wenselijk als hij daardoor dus echt ook tevreden is. Dat lijkt hij nu niet
Met het omhoog komen van de voeding ben ik, helaas, welbekend. Het kan zijn dat bij hem de verborgen reflux komt door de KMA en dat dit verdwijnt als de voeding goed begint te werken. Dit hoeft alleen niet zo te zijn. De melk die omhoog komt is zuur en na verloop van tijd gaat het keeltje hiervan irriteren en (uiteindelijk) ontsteken. Het huilen komt vaak pas op het moment dat de keel pijn doet. Dit is dus zeker een puntje om even goed in de gaten te houden, want het is mogelijk dat hij daarom slecht slaapt. Staat zijn bedje omhoog en dat soort reflux'regels'? Als het idd een sprongetje is dan gaat het weer over. Dan is het een kwestie van afwachten en ff volhouden Wij hebben wel een redelijk ritme. Ik geef ongeveer om de 3,5 uur. Maar ik zit echt niet op de klok te kijken. Is het een half uurtje eerder is het ook best. Slaapt hij nog wat langer laat ik hem gerust nog even liggen. Wel probeer ik het een beetje zo te sturen dat de laatste fles rond half 9 uitkomt. Ik maak hem soms dus ook wel eens wakker. Ik denk dat 'regelmaat' vaak verkeerd wordt opgevat. Het heeft niks met tijden te maken, enkel met volgorde. Op die manier weet je kindje waar hij aan toe is. En dan nog gaat het naar mijn idee om de grote lijnen. Soms loopt het even anders. Jammer dan! Hoe lang welke slaapjes duren maakt niet veel uit denk ik. Kindje weet dat zelf het beste. Daarin gaan sturen is denk ik pas een zorg voor als ze een stukje groter zijn. Wat betreft de tegenstrijdigheid die je tegen komt, er is er maar 1 die het echt weet. Dat ben jij. Vertrouw op je gevoel, wat alles en iedereen ook zegt. Als je je goed voelt bij een bepaalde aanpak neem je die. Zo niet, dan niet. Misschien helpt het om eens een paar dagen bij te houden hoe laat hij eet en wanneer hij slaapt. Ik dacht ook dat er geen regelmaat was tot ik dat deed. Toen zag ik toch een patroon. Dat kan best handig zijn. Uitstapjes zijn hier ook een drama. Zoon is echt vastgeroest in de regelmaat hier thuis. Middagje verjaardag betekent refluxaanvallen, heel de nacht en volgende dag. Toch ga ik zeker om de dag even met hem wandelen. Ook voor mezelf. Ik vind dat gewoon fijn. Laatste tip nog. Laat het los. Het is zoals het is en het gaat zoals het gaat. Gewoon meebuigen. Voor mij maakte dat nog wel het grootste verschil. Voelde me beter en automatisch ging ook alles beter. Hoop dat je er wat aan hebt en als je iets mist of onduidelijk is dan hoor ik het graag. Sterkte!
Hier werkt fles na wakker worden niet, dan kan ik ieder uur voeden maar als ze echt honger heeft, lukt spelen niet altijd idd qua ritueeltje: luier, samen gordijnen dicht, even de slaapkamer bekijken, knuffelen, in bedje, muziekje, kusje, nachtlampje aan.. ik vind het soms ook lastig hoor, zeker als ze huilt van oververmoeidheid.