prenatle screening combinatie test wel of niet doen

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Sas7, 17 dec 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sas7

Sas7 Fanatiek lid

23 mei 2007
    2.092
    0
    0
    hoi, zoals het kopje al zegt. Ik loop ontzettend te twijfelen of ik de combinatietest nou wel of niet zal doen. Ik voel me goed en het voelt ook allemaal goed, maar volgens mn leeftijd heb ik er recht op. Maar ik twijfel heel erg. Waarom een hele zwangerschap eventueel in de onzekerheid zitten. Zijn er mensen die hem wel gedaan hebben en wat heb je met de uitslag gedaan. En als mensen hem niet gedaan hebben, waarom niet.
    Alvast bedankt voor jullie meningen. O ja er komt in beide families geen enge ziektes of aandoeningen voor.

2. Sanny

Sanny Niet meer actief

Wij hebben het niet gedaan. Het is een kansberekening en ookal is de uitslag goed, het kan net zo goed zijn dat je toch een kindje krijgt met down syndroom. Mocht de uitslag slecht zijn, moet je beslissen of je een vruchtwaterpunctie wil en als je dat laat doen weet je het pas zeker. En mocht het een kindje met down zijn, wij vonden dat geen reden om de zwangerschap af te breken.
    We vonden de 20 weken echo veel belangrijker. Daarop zie je echt of er iets mis is met je kindje(open ruggetje bijv).

3. randi

randi Niet meer actief

een combinatietest is dat zoiets als een trippletest? ( sorry ben van belgie :oops: ) zoja ik heb hem ook gedaan je kan geen 100% uitsluiten op down maar wel voor 85% en vind dat best veel. voor 100% zeker te zijn moet je inderdaad een vruchtwaterpunctie doen maar dan loop je natuurlijk 10% kans op een miskraam door die te doen

4. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Hoi,

Je moet even nadenken over de volgende vraag: Wat zou je doen als er wat uit de test komt? Zou je hiervoor je zwangerschap willen afbreken?

Als wij een kindje met Down zouden krijgen, dan was hij/zij ook welkom geweest. Natuurlijk zou het even slikken zijn, maar om hiervoor de zwangerschap af te breken, dat zouden we nooit doen. Dus voor ons had die combinatietest geen meerwaarde, vandaar dat wij hem niet gedaan hebben.

Groetjes Saskia

5. Sanny

Sanny Niet meer actief

Of het een trippletest is weet ik niet, het is een nekplooimeting en bloedonderzoek. En aan de hand daarvan krijg je een kansberekening. Mocht de uitslag slecht zijn dan wordt er gevraagd of je verdere onderzoeken wil en idd heb je met een vruchtwaterpunctie kans op een miskraam, of het 10% is weet ik niet, ik dacht minder.

6. ninaVI

ninaVI Fanatiek lid

6 jun 2006
    1.304
    0
    0
    financial manager
    rotterdam
    HOI,

WIJ HEBBEN WEL EEN COMBI TEST LATEN DOEN MET NAME OMDAT IK ER WEL VANUIT GA DAT EEN KANSBEREKENING DUSDANIG ZEKERHEID BIEDT!

ALS HET KINDJE DOWN ZOU HEBBEN IS HET GEEN REDEN VOOR ONS DE ZWANGERSCHAP TE BEEINDIGEN MAAR IK ZOU ER WEL EEN KLEIN BEETJE OP VOORBEREIDT WILLEN ZIJN!

HEEL VEEL SUCCES VERDER MET JE KEUZE!
    LIEFS NINA

7. weethetwel

weethetwel Bekend lid

20 mrt 2007
    955
    0
    0
    Enschede
    Ik laat het ook doen.. meer omdat mij vriend het graag zou willen weten.
    Mocht het zo zijn is en blijft het erg welkom.

8. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Wij hebben de combinatietest niet gedaan, omdat het zoals boven geschreven staat, toch geen 100 % garantie biedt.
    Je weet pas zeker of het kindje Down heeft, met de vruchtwaterpunctie, en dat hebben we niet willen doen uit angst voor een miskraam.
    Hoewel ik best graag zou willen weten of ons kindje iets mankeert, gezien m'n leeftijd, de diabetes en geslikte medicijnen in de eerste weken.
    Ook wij zouden nooit abortus plegen als het kindje iets mankeert, dus waarom zou je het risico dan lopen?

9. Mystic Sun

Mystic Sun Bekend lid

3 dec 2007
    884
    0
    0
    Ik laat het ook doen + een vruchtwaterpunctie.
    Dit allemaal omdat ikzelf een chronishe erfelijke ziekte heb en ze dit in het DNA van de baby terug kunnen vinden.
    Als de baby wel een drager zou zijn krijg ik ook te horen of ik de zwagerschap af wil breken, maar dit vind ik wel een eng idee, dit is een onderwerp waar je heel veel en lang over kunt discuseren..maar het blijft heel moeilijk.

Wij wachten gewoon rustig af en doen wat ons gevoel zegt...

10. randi

randi Niet meer actief

ok combinatietest is dus hetzelfde als een tripletest hier :) en ja hoor je hebt wel degelijk 10% kans op een miskraam bij een vruchtwaterpunctie, ik heb beide ondergaan omdat een tripletest bij een 2lingszw niet altijd de juiste waarde geeft en ik 35 ben. ieder moet voor zich beslissen natuurlijk wat hij doet in geval van maar bij ons was de beslissing wel degelijk van als het kind ernstig gehandicapt is waardoor zelfstandig leven zonder hulp van buitenaf niet mogelijk is we gingen voor een abortus, vooral ook omdat ik zw ben van een 1eiige twin dus ze zouden beiden het dan hebben en we zouden het niet aankunnen , psychisch en financieel niet. maar die keuze moet je natuurlijk voor jezelf maken

11. Natas1

Natas1 VIP lid

4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Randi klopt niet : de kans dat je zwangerschap fout gaat bij vruchtwaterpunctie is 1%, niet 10.

Wij hebben besloten voor de combinatietest, is die kansberekening slecht dan gaan we door voor punctie.

12. acire

acire Fanatiek lid

ik heb hem gedaan.
    de uitslag was heel goed, heb veel minder kans op een downkindje als het gemiddelde van mijn leeftijd.
    ik wilde het weten omdat ik niet wist wat ik zou doen als blijkt dat het kindje niet gezond is.
    nu weet ik natuurlijk nog niets zeker maar ben er wel gerust op

13. Euhmzz

Euhmzz Actief lid

14 jun 2007
    465
    0
    0
    Wij hebben de test ook laten doen, ook al biedt die geen 100% zekerheid.
    Wij zouden bij een negatieve uitslag wel geen vruchtwaterpunctie hebben laten doen, gezien de kans op miskraam.
    En een kindje met down laten weghalen zou ook geen optie zijn, maar het is toch wel beter dit te weten, kwestie van voorbereid te zijn.

14. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Wij hebben hem niet gedaan (nekplooi enzo):

1.Is een kansberekening en je krijgt dus geen zekerheid..want ook al beperken ze het tot bijvoobeeld 1 op 200 dan weet je nog niet of jij nu die ene bent of die andere groep van 200. Dan moeten ze verder onderzoeken. Daar komt bij dat ik hier regelmatig heb gelezen van vrouwen die bijvoorbeeld 1 op 35 hadden en bij wie alles toch goed bleek te zijn. Simpelweg omdat je met die kansberekeing alleen geen zekerheid kunnen geven.

2. Zit niets bij ons in de familie.

3. Heb de leeftijd er ook niet voor.

We hebben wel gekozen voor de 20 weken echo, maar dan met de reden dat ik graag thuis wil bevallen, en dus wil weten of er een reden zou zijn waarom we beter naar ziekenhuis kunnen gaan ivm bijvoorbeeld hartafwijking ofzo.

Maar ja ook bij 20 weken heb je geen garantie op gezond kindje...soms zien ze iets wat later niets blijkt te zijn, en soms zien ze niets en is er wel degelijk iets mis.

Je moet voor jezelf gewoon de afweging maken wat zwaarder telt, en of je t af zou laten breken als er iets uit komt. Anders heb je wellicht een hoop spanning om niet..

Maar goed das mijn visie na alle info die ik gekregen heb en gezocht heb :D

Succes!

15. GhitaThakoerdin

GhitaThakoerdin Niet meer actief

Wij hebben wel voor een combitest gekozen..
    Het is idd geen zekerheid.. bij ons was er een kans van 1:13160..
    Dus als je dan toch diegene blijkt te zijn kan je je er een beetje geestelijk op voorbereiden.. want een kindje laten weghalen omdat hij/zij niet helemaal gezond zou zijn dat kan ik niet..

gelukkig was onze combitest goed uitgevallen..
    nu maar wachten op de 2o weken echo..
    ik heb er eigenlijk weinig angst voor.. heb zelf het gevoel dat alles goed is met onze beeb..

ben zelf ook kerngezond... mijn vriendlief ook..
    geen ernstige afwijkingen in de families.. en ben nog jong.. rook niet.. eet gezond.. beweeg genoeg.. geen overgewicht..

dat waren voor de kansberekening ook punten die worden meegewogen..

16. randi

randi Niet meer actief

nou natas mijn gyn zei 10% toen ik het liet doen, mischien ligt het hoger omdat het een 2lingszw is maar dat is wat ze me toen zei

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij hebben het niet laten doen, omdat het een kansberekening is en we wilden sowieso geen vruchtwaterpunctie laten doen of het kindje weg laten halen.

Het meeste kunnen ze bij de 20 weken echo wel zien, die hebben we wel gedaan zodat we ons op iets concreets voor konden bereiden mocht er iets niet goed zijn. En voor het geval het kindje bij de geboorte niet levensvatbaar zou zijn, dan zou ik niet de hele zwangerschap willen uitdragen (er is hier iemand op het forum waarbij het kindje geen hersentjes had, dat hadden we dan wel willen weten i.p.v. bij de geboorte of bij een pretecho later in de zwangerschap).

Degenen die schrijven dat ze met een kansberekening voorbereid willen zijn, dat werkt ook niet helemaal voor 100%, want een lage kans garandeerd geen gezond kind en een hoge kans betekent niet direct een kindje met het down syndroom.
    Wij houden gewoon in ons achterhoofd dat ons kindje misschien niet gezond is, al denken en hopen we van wel.

18. agnes78

agnes78 Fanatiek lid

12 okt 2007
    1.460
    0
    0
    Ik heb het wel laten doen, van mij hoefde het niet zo, mijn vriend wilde het graag. Dan kon hij zich er in ieder geval een beetje op voorbereiden mocht het wel een kindje met down zijn.
    Ik vond dit een redelijk argument. Heb wel van te voren tegen hem gezegd dat ik het niet om die reden zou laten weghalen.
    Hij wilde dit ook niet.
    kans bij ons was 1 op 13500, dus geen vervolgonderzoek. Al blijft het een kans natuurlijk.

19. diaantjuh

diaantjuh Lid

16 jul 2007
    66
    0
    0
    woonbegeleidster
    breda
    wij hebben er al voor gekozen om het niet te doen.
    wat maakt het verschil als er een kindje met downsyndroom uitkomt?
    so be it, mijn opppas kindje heeft down maar is een schat van een meid!
    ik werk in de gehandicaptenzorg en ze zien er allemaal erg gelukkig uit hoor!

zo'n test geeft ook geen farantie dat het ook wel of niet zo is dus uiteindelijk weet je het nog niet zeker en als er dan uitkomt dat je een verhoogd risico hebt ga je je misschien alleen maar zorgen maken terwijl bij de bevalling misschien er uitkomt dat er niks aan de hand is.

20. Sas7

Sas7 Fanatiek lid

23 mei 2007
    2.092
    0
    0
    Allemaal hartelijk bedankt voor jullie reacties. Ik ga er nog eens goed over na denken en met mn partner bespreken en dan neem ik maandag de beslissing of ik het doe of niet.

Deel Deze Pagina