We zijn sinds een paar dagen in Oostenrijk op vakantie en sinds we hier zijn is de jongste alleen maar aan het jengelen, niks vind ze keuk, zelfs de bellenblaas niet waar ze thuis zo gek op is. Eten en drinken gaat ook erg moeilijk. Slapen is dan weer geen probleem. Thuis is ze altijd eerst nog aan het kletsen voor ze in slaap valt, hier hoor je niks meer zodra de slaapzak dicht is! Ook is ze heel erg aan het snotteren, dus er zal haar zeker iets dwars zitten, zoals bijna elke dag de afgelopen maanden. Maar goed, zou het kunnen dat ze last heeft van de hoogte en het acclimatiseren? Wie kent dit, of heeft tips, alles welkom!
Ik weet eigenlijk niet vanaf hoe hoog je hoogteziekte kunt hebben, is misschien ook een wat groot woord, maar meer het acclimatiseren bedoel ik. We zitten op 1500 meter. Met een uitloop naar ongeveer 2000 meter als we leuke dingen gaan doen....
Tja, mij lijkt 1500 al hoog, aangezien wij onder de zeespiegel wonen... De lucht is dan gewoon ijler en dat kan ervoor zorgen dat je hoofd/luchtweg-problemen krijgt. Je hoort wel vaker dat mensen vanaf 1500m daar last van kunnen krijgen... Misschien niet helemaal van toepassing, maar ik ben zelf een paar jaar geleden in Tibet geweest en heb daar hoogteziekte gekregen ( was wel 4200m, dus veel hoger ). Ik kreeg ook last van snotterigheid en slijm. Iedereen stond paraat om me naar beneden te krijgen. Uiteindelijk met heel veel water drinken het beginnende oedeem uitgeplast... maar het is al snel linke soep! Misschien dat kindjes er gevoeliger voor zijn?
Zou ik ook eerder aan denken, zeker omdat je aangeeft dat ze loopt te snotteren, TS. Dat snotteren in combi met de hoogte=mogelijk extra druk op de oren? Hier bij oorproblemen altijd slechter eten en drinken. Slapen ook trouwens, maar mogelijk dat de buiten/berglucht daar dan wel goed aan doet bij jullie.
Ze heeft eigenlijk nog nooit last gehad van haar oren, maar zou het ook van de druk kunnen komen, net als het vliegtuig? Ik voel dat bij mezelf namelijk ook flink in mijn oren.... En als dat het is, wat zou je er dan aan kunnen doen, of is dat alleen een kwestie van wennen?
Ik denk ook oren. Vooral door veel verschillende in hoogte. Dat weer naar het dal dan weer verder omhoog ploppen de oren vaak. En dat is vervelend. Ik hebben zelf een dag of 4 last van.
Gezien de verkoudheid zou ik denken: goed sprayen moet helpen. Onze jongste heeft vanwege voortdurende druk op de oortjes buisjes gehad, en die had forse slaapproblemen door die druk op de oren, wat erg slecht en dronk erg slecht. Dus ja: druk op de oren kan een hoop klachten geven