De voor en tegens van Proluton!

Discussie in 'Prematuur' gestart door M28, 22 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. M28

M28 Fanatiek lid

20 apr 2009
    1.044
    0
    0
    hai meiden er is al meer over geschreven, maar ik ben opzoek naar ervaringsverhalen van Proluton. Wie zijn hier voor standers en wie zijn tegenstanders en waarom? Ik moet de keuze maken om het te gaan gebruiken, maar vind het toch best lastig.

2. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    je weet mijn verhaal al een beetje uit het andere topic, maar nog maar eventjes:
    volgens mijn gyn hangt het ook van de mate van vroeggeboorte en de oorzaak af. Omdaata de oorzaak van het breken van mijn vliezen onbekend was en ik 'pas' met 31w en 5d was bevallen (dus niet vroeg genoeg zeg maar ;)) vond de gyn het voor onze situatie niet echt nodig
    Dat in combi met het feit dat er weinig bekend is over lange termijn effecten bij zowel moeder als kind heeft ons doen besluiten het niet te doen.

3. xnancex1

xnancex1 Actief lid

20 okt 2008
    237
    0
    0
    ik ben van mijn eerste dochter bevallen met 25 weken en 5 dagen. bij onze 2de dochter heb ik vanaf week 16 proluton gekregen en ben ik met 30 weken bevallen. en ben nu zwanger van onze 3de. heb wederom weer vanaf de 16de week proluton gekregen en zit nu op 34 weken! mij gaf het een goed gevoel om maar niet onvoldoende van het hormoon in mijn lichaam te hebben. maar ze hadden nog geen duidelijkheid of het ook daadwerkelijk helpt..werd mij toen verteld.
    succes!

4. M28

M28 Fanatiek lid

20 apr 2009
    1.044
    0
    0
    xnancex wat was de reden van je vroeggeboorte? wat goed dat je nu al op 34 wkn zit.. nog even.. ga zo door

5. Florida13

Florida13 Fanatiek lid

25 feb 2008
    1.485
    2
    0
    proluton is toch progesteron of niet..?

6. M28

M28 Fanatiek lid

20 apr 2009
    1.044
    0
    0
    volgens mij wel

7. Florida13

Florida13 Fanatiek lid

25 feb 2008
    1.485
    2
    0
    ik heb ipv proluton injectie's, 2x per dag vaginaal 100 mg Utrogestan (ook progesteron) gebruikt. Ik heb dit t/m week 36 gebruikt.

8. M28

M28 Fanatiek lid

20 apr 2009
    1.044
    0
    0
    Florida met hoeveel wkn waren jouw eerste kindjes geboren?

9. geetje

geetje Lid

14 aug 2010
    86
    0
    0
    Overijssel
    Hallo allemaal!

Ik ga even meelezen hoor! Ik heb 2 weken geleden een gesprek gehad met de gyn over een evt volgende zwangerschap en mijn angst. Hij gaf toen ook aan dat ik kan kiezen voor Proluton vanaf ongeveer 15 weken. Maar kende het helemaal niet!!!

Dus ik lees even mee!!

10. Florida13

Florida13 Fanatiek lid

25 feb 2008
    1.485
    2
    0
    de 1e met 25 weken en de 2e met 22 weken...
    en nu de 3e (met behulp van een cerclage en ook de progesteron) met 38 weken...

11. xnancex1

xnancex1 Actief lid

20 okt 2008
    237
    0
    0
    ja klopt, proluton is progesteron.

@m28, we zijn er nu achter dat ik een veel te zwakke baarmoederhals heb. maar voor de 26 weken was deze nog niet veel te kort waardoor ze een bandje geplaatst hebben. dit doen ze tot de 26 week.

12. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

ja klopt, progesteron is het zelfde. Mijn gynaecoloog noemde de deskinderen als voorbeeld. Hij is erg terughoudend met het toedienen van progesteron, en volgens hem is ook niet voldoende bewezen dat het echt helpt, daarom is de kans groot dat ik het niet krijg. Succes met het maken van je keuze!!

13. Juno77

Juno77 Actief lid

18 aug 2010
    134
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het gaat idd om Progesteron.
    Mijn gyn is ook geen voorstander van het gebruik van Prolutoninjecties, omdat onvoldoende bewezen zou zijn dat dit echt werkt. Maar als ik erop had gestaan het wel te willen gebruiken, had hij het niet tegengehouden. Ik heb nu een cerclage en slik elke dag Adalat (=weeenremmer) om mijn buik rustig te houden.

14. adi

adi Niet meer actief

Ik kreeg het niet van mijn gyn. Zij was geen voorstander van de toediening, omdat de werking en de effecten niet aangetoond zijn.
    Maar achteraf heb ik soms wel spijt dat ik niet heb geeïst om ze te krijgen, wellicht had het iets geholpen.

15. adi

adi Niet meer actief

Ik vind het al knap dat je dit mag!!

Ik vind het beleid op dit gebied in Nederland zo tegenstrijdig. Op internet lees ik genoeg vrouwen die langdurig weeenremmers hebben gebruikt, terwijl hier in beide ziekenhuizen niet eens mogelijkheid tot discussie was. Je mocht aan de weeenremmers 48 uur lang om de longrijping te doen werken, en dat is het. Ik heb gesmeekt, gehuild enz... niks heeft geholpen..

Juno, je bent al over de 30 weken, wow wat goed!!!!

16. Dinnah

Dinnah Actief lid

9 mei 2008
    136
    0
    0
    Ik ook, kreeg ze ook niet. Totdat ik mijn spullen inpakte en het ziekenhuis wilde verlaten. Ik was het niet eens met hun beleid en wilde ergens anders behandeld worden. Ze konden mij niet garanderen dat hun beleid wel werkte en konden ook niet garanderen dat iedere dag Adalat niet zou werken. Uiteindelijk ben ik drie keer geremd en bevallen met 34 weken.

Heb toen ook zelf Adalat besteld over internet om de harde buiken te onderdrukken en ze maar een keer gebruikt.

Ontopic: ik heb de progesteron injecties wel gebruikt en maak mij geen zorgen over de (lange termijn) effecten. Progesteron is een lichaamseigen hormoon en wordt standaard door gebruikt bij een IVF/ICSI behandeling. En de lange termijn effecten zijn wel bekend omdat het tot de jaren 80 veelvuldig werd gebruikt. Na de DES drama is men terughoudend geweest met het gebruikt van hormonen maar in het geval van progesteron is het beleid weer aan het veranderen.

Misschien is progesteron de reden geweest dat ik nu wel de 34 weken heb gehaald.

17. geetje

geetje Lid

14 aug 2010
    86
    0
    0
    Overijssel
    Raar eigenlijk dat er zo verschillend gehandeld wordt in de ziekenhuizen!

Ik kreeg bij mijn eerste ziekenhuisopname, na het infuus van 48 uur, ook Adalat . Na een week mocht ik naar huis en kreeg een recept mee voor Adalat, want moest het blijven gebruiken tot aan de bevalling.

18. Juno77

Juno77 Actief lid

18 aug 2010
    134
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank je wel, Adi :)

Ik vind het ook verwarrend dat het beleid over het gebruik van Progesteron en Adalat overal zo verschillend is. Weet soms gewoon niet wat ervan denken moet.

Deel Deze Pagina