Hallo. Ik ben een moeder van 21 met een zoontje van 9 maanden. Mijn vriend/vader van ons kindje is 22 en werk gewoon 40 uur. We wonen sinds vorige maand in een appartement met maar 2 slaapkamers. We hebben altijd snel 2 kinderen na elkaar willen krijgen. Nu bestaan er alleen enkele twijffels. 1; Geen slaapkamer over. 2; Kinderkamer is erg klein onze babykamer past er net in (bed/commode/klerenkast) 3; Over 3/4 jaar pas andere woning (inschrijfsduur) 4; Financieel.. We redden het prima zo dat is het niet, Maar kost het 2e kindje dan zoveel meer als de 1ste? Onze zoon krijgt gewoon alles vers te eten, komt niets te kort qua speelgoed/kleding etc. En wat te doen met de 2e qua slaapgedeelte? Dat er een 2e komt dat is geen twijffel, Maar wanneer daar staat nog een vraagteken achter. Zijn er mensen die in hetzelfde parket gezeten hebben? Of die er mischien nog in zitten? Mvg, Danielle
Dit dilemma hebben wij ook nog steeds... Onze dochter is nu 3 en we willen graag voor een 2de gaan. Ons plan was om eerst te verhuizen, want we hebben nu 2 kleine slaapkamers (1 van ons en 1 van onze dochter). Maar wij krijgen ons huis niet verkocht, waardoor iets groters er ook niet zomaar in zit. Financieel zitten we nu wel wat ruimer, maar met de verhuisplannen de kosten voor een grotere woning, zitten we ook niet zo ruim meer. Ondanks dat we ons hierdoor lang hebben laten tegenhouden, hebben we nu toch besloten ervoor te gaan. We passen er wel een mouw aan... Ons huis is van voor de oorlog en we hoorden van iemand die is opgegroeid in ons huis, dat ze er vroeger met z'n elven in woonden. Nu kan ik me daar niets bij voorstellen. Maar ik denk dat we het met z'n vieren nog wel redden. Omdat onze dochter nu al een groot bed heeft staat haar kamer al zo vol dat de commode op de gang staat. Maar een baby kan sowieso een paar maanden in de reiswieg naast ons bed... en zo zijn we zo weer een jaar verder... Hopende dat we dan toch ons huis verkopen Kortom, ik snap je twijfel. Wij hebben een jaar getwijfeld en hebben toch besloten ons hart te volgen!! Veel succes met je keuze! groetjes Ni84
Dat van je huis is ook jammer indd! Wij hebben een vrij grote slaapkamer, maar die van Jayden is echt maar 2 bij 2,5 dus erg klein! Op onze kamer zo eventueel ook wel een bedje kunnen staan, zo hebben wij ook 8 maanden met Jayden gelegen bij mijn ouders thuis. Dus gewend zijn we er al aan en moet toegeven dat ik er meer moeite mee heb dat Jayden niet meer op onze kamer slaapt dan Jayden zelf Kopen zit er voor ons niet in mijn Vriend werkt als enige ik blijf bij de kinderen tot ze naar school gaan. De inschrijfsduur is gemiddeld 4 jaar, en met dit appartement hebben we geluk gehad in de loting (stond 3 jaar ingeschreven) Nu hebben we ons direct opnieuw in laten schrijven aangezien we bij accepteren van de woning al wisten dat we hier niet wilde blijven wonen en aangezien het al 4 jaar duurt voor je wat anders krijgt hebben we het toch maar genomen en ook opnieuw ingeschreven.. De woonruimte is vrij groot, De slaapkamers alleen vrij klein.. Ik denk; ze slapen toch alleen in hun kamer.. Moet dat dan zo groot zijn? Jullie ook suc6 met de woning!
wij wonen heel klein (wij wonen in Griekenland) maar het past allemaal goed en ook wij willen nu voor een tweede gaan! we hebben zelf een slaapkamer waar een groot 2 persoons bed in past en een ingebouwde kast en nog een boekenkast en een nachtkastje. het kamertje van ons mannetje is heel ok: een bedje, een hoge grote kast en een inbouwkast, een commode met laadjes en dan nog kan je best in de kamer spelen. maar we moeten wel dingen als beddengoed en instrumenten van mijn man (muzikant) in de inbouwkast van het kamertje van ons zoontje opslaan...toch denk ik dat een kind niet heel veel nodig heeft. ons mannetje speelt net zo goed met plastic bakjes of papier! we hebben een box staan waar we zijn speeltjes in hebben en twee grote open bakken met speelgoed onder het bijzet tafeltje maar hij vermaakt zich prima ook al is de ruimte klein! we proberen zoveel mogelijk naar buiten te gaan (is wat makkelijker met het klimaat hier). wanneer de kindjes klein zijn is het nog niet zo'n probleem denk ik...straks willen ze meer privacy. maar dan kan je misschien wel in een groter huis!
Mijn zoon vermaakt zich het best met een schoenen doos. Speelgoed laat hij links liggen haha. Waar gaat jullie nieuwe baby slapen? Bij jullie op de kamer?
Ik denk eigenlijk, dat je je kind zoveel geeft als je zelf hebt om te geven. Dus kun je ze een eigen slaapkamer geven dan doe je dat en kan dat niet, dan doe je het niet. Kinderen worden echt niet per definitie gelukkiger van meer ruimte om hen heen. Liefde en eerste levensbehoeften zijn veel belangrijker en die kun je altijd proberen geven. Groetjes Ni84
Vriendin van mij raakte toen haar kindje 4 maanden was ongepland (maar wel gewenst) zwanger van de 2de. Kwam qua planning ook niet uit, ze woonde in een heel klein huisje. Voor zover het een huisje te noemen is. Woonkamer, keuken en slaapkamer in 1. Bed stond gewoon in een hoekje in de woonkamer. Kopen was ook geen optie, haar man studeerde nog. Uiteindelijk hebben ze urgentie aangevraagd bij de woningbouwvereniging. Gezinsuitbreiding is normaliter geen geldige reden voor urgentie maar haar situatie was zo schrijnend dat ze toch urgentie kregen. Vooral als kids klein zijn hebben ze niet veel ruimte nodig in een slaapkamer. Mijn dochtertje heeft ook een kamertje van 2 bij 2.5. Alles past net maar voor nu is het prima. Ze vermaakt zich prima in de overige vertrekken en slaapkamer gaat ze gewoon slapen. Als de wens groot is zou ik me niet laten tegen houden door een kleine slaapkamer.
Ni84 dat ben ik volledig met je eens. Ze slapen enkel in hun slaapkamer dus wat mij betreft hoeven ze geen eigen slaapkamer te hebben, zodra ze behoefte krijgen aan een eigen plekje dan wonen we hopelijk alweer ergens anders met wel genoeg slaapkamers. Amanah urgentie kregen wij al niet terwijl we uit ons ouderlijkhuis gezet werden kreeg te horen moeten je ouders maar gaan scheiden dan kan je bij een van hen gaan wonen.. Kindje 2 zal bij ons ons de kamer moeten slapen. Daar past nog net een ledikantje bij. (2 deuren slaapkamer dus als nog minder ruimte dan je zou denken door de extra deur)
Ach zo'n kindje op je kamer is ook wel erg gezellig... Wij zullen een baby in het laatste geval, als het uit de reiswieg is gegroeid voordat we zijn verhuisd bij onze dochter op de kamer moeten doen... Ik denk niet dat dat echt een succes is... maar ach, daar moet iedereen dan ff aan wennen... En dan komt het ledikantje waarschijnlijk half onder het bed van onze dochter, die heeft een half-hoogslaper Beetje creatief met de ruimte Vroeger sliepen hele gezinnen bij elkaar op de slaapkamer, dus waarom zou dat nu niet meer kunnen?? Groetjes Ni84
Je zegt dat jullie slaapkamer vrij groot is. Met een beetje creativiteit, kamerschermen of kasten kun je heel gemakkelijk een stuk "afzetten" en daar babykamer van maken. Geen slaapkamer over zou voor mij geen reden zijn om niet voor een 2de kindje te gaan.
Klopt als je plek nodig hebt kan je die altijd creeren Onze slaapkamer is indd vrij groot maar zoals ik al zei heeft onze kamer dus 2 deuren. Een naar de huiskamer en een naar de badkamer. Beide deuren zitten in de hoek waardoor de kamer niet te verdelen is in 2 delen. Wij hebben 2 persoonsbed op staan en een grote kledingkast. Daar zou in de hoek een ledikant kunnen staan. waardoor je de deur naar de badkamer even niet zou kunnen gebruiken. De keus voor de 2e is niet alleen de slaapkamer maar ook financieel. Wij hebben nog geen idee wat we met 2 volwassene kwijt zijn aan boodschappen in de maand. Mijn vriend werkt namelijk 2 weken in de maand avond dienst waarbij hij niet thuis eet. Dit moeten we dus nog bekijken wat we kwijt gaan zijn, en dus eventueel overhouden voor het 2e kindje.
Geen idee hoe jij/jullie je financieen bijhouden, maar heb je een budget voor boodschappen per week/maand? Probeer dat anders eens een tijdje bij te houden door het op te schrijven of de bonnen te bewaren. Als je denkt dat het met een 2de krap wordt, bekijk dan eens wat je zoal koopt en wat goedkoper zou kunnen. Je kan redelijk besparen door aanbiedingen te halen van bv. vlees, groenten en verzorginsproducten. Hier eten wij maar 3 avonden in de week thuis en doen met 2 volwassenen tussen de 40-60 euro per week boodschappen. Dit is incl. wasmiddelen en verzorgingsproducten.
hoi daniele ook wij hebben maar 2 slaapkamers ze niet niet zo klein 4 bij 4 en 3 bij 4 maar het weerhoudt ons er niet van om voor 2de te gaan eerste tijd komt toch het bedje bij ons op de kamer en daarna kun je mooi gaan inrichten dat ze op 1 kamer gaan slapen dat zei je wel eens vaker dat kids op een kamer slapen het is idd alleeen maar slapen en spelen de rest zitten ze toch in de woonkamer dus gr vik
Alles werd tot nu toe betaald voor ons door mijn ouders. Inwonend. Dus sinds vorige maand is het volledig voor onzelf maar ook toen kregen we alle boodschappen cadeau dus de komende maanden hebben we genoeg voorraad op groente/aardappelen/melk/brood etc na. Dus daarom is het lastig te bepalen wat je kwijt gaat zijn aangezien we de komende maanden nog altijd geen volledige boodschappen hoeven te doen. Ik ben mischien ouderwets maar ik hou alles nauwkeurig bij Als alle vaste lasten betaald zijn houden we zown 400 over in de maand. Daar hoeven enkel mijn vriend en ik van te eten. Jayden heeft weer een appart "potje geld" Vanaf maart komend jaar worden die 400, 520 Maar mijn vriend is ook bezig met rijlessen wil dus ook graag een autotje met 2 kinderen is dat wel nodig vinden wij. Ook geen idee wat de verzekering/benzine dan gaat kosten. Naar mijn idee kunnen we het allemaal best aan.. Ben van mening waar er 3 eten kunnen er ook 4 eten zo ben ik opgevoed van huis uit..
Alles nauwkeuring bijhouden is niet ouderwets, eerder verstandig in mijn ogen. Zo geef je denk ik minder snel geld uit dat je niet hebt. Hier wordt ook alles bijgehouden, van vaste lasten, verzekeringen, boodschappen tot overige uitgaven aan kleding, uitjes e.d. Als je de voorraadkast nu goed gevuld hebt, zou je evt kunnen bijhouden wat er zoal in een week opgaat. Bv. 1 fles shampoo, 2 pakken wasmiddel enz. Je kan gemakkelijk berekenen wat daar de kosten van zullen zijn. Tel daar je boodschappen aan vers producten bij op en je weet globaal wat je per week/maand kwijt zult zijn. Wat een auto kost aan verzekering en belasting kun je gemakkelijk via de site's van belastingdienst en verzekeringsmaatchappij uitrekenen. Daar komt dan alleen nog je benzine kosten bij. Ook dit valt te schatten Al met al zou je nu al een globale berekening kunnen maken of een 2de kwa financien past of niet...
Wij houden ook alles bij hoor... Superslim want je staat niet voor verrassingen Wij doen nu met z'n 3en (mijn dochter is 3 jaar) voor zo'n 80 tot 100 euro per week boodschappen, dat is incl. luiers en verzorgingsspullen... Als je borstvoeding kan/wil geven scheelt dat ook in de kosten En koop je aanbiedingen? Doe je boodschappen bij de buurtsuper op de hoek of ga je naar een lidl/aldi... Dat scheelt ook nogal. Ik heb bij onze eerste 9 maanden bv gegeven en daarna at ze gewoon met de pot mee, dat scheelt ook wel enorm in de kosten. Ik heb nooit babyvoeding gekocht Zelf fruit blenderen of een stronk broccoli... gezonder en goedkoper Een auto is zo duur als je zelf wilt. Wij hebben het geluk van een auto van de zaak, waardoor ik een eigen autootje kon kopen. Dat is een suzuki swift uit 1999 en doet het prima. Hij kost geloof ik 35 euro in de maand aan belasting en verzekering. En als je zoveel mogelijk loopt/fietst blijft ie best goedkoop, ik tank eens in de +/- 4 weken voor 50 euro... Groetjes Ni84
De auto is alleen voor als we weg gaan, Want mijn vriend werkt hier 10 minuten fietsen vandaan.. Met de auto duurt het langer. Boodschappen doe ik bij de aldi (drinken) en de Jumbo de rest. Jumbo is vrij goedkoop vind ik als je de huismerken neemt. En dichtbij. Ik ben afhankelijk van vervoer dus dan is de jumbo dichtbij en goedkoop. Diepvries spullen haal ik ook wel eens bij de aldi of lidl wij zijn totaal niet merk bewust. Jayden heeft ook altijd vers gegeten ik heb geen borstvoeding gegeven maar heb aan het kindgebondenbudget genoeg om voor Jayden alles te doen. Ik denk dat wij met +- 80/85 in de maand ook wel ver komen qua boodschappen..
Luiers zijn pittig duur eten is idd niet t probleem...borstvoeding is goedkoop!haha! Mochten wij n tweede krijgen komt t op onze kamer te liggen t eerste jaar netals met ons zoontje.daarna zien we wel!2 bedjes passen prima in de slaapkamer
Ons huis is ook best klein, wij hebben ook maar 2 slaapkamers. Mijn dochter is nu 14 maanden. (19 maanden als de baby wordt geboren) Verhuizen zit er voor ons voorlopig ook nog niet in .. Dus komt de baby voorlopig bij ons op de kamer en dochterlief in haar eigen kamertje. Voor mijn dochter hebben we eigenlijk alleen maar luiers en doekjes hoeven kopen (het eerste jaar) ze kreeg borstvoeding, zodra ze vast voedsel mocht kreeg ze gewoon vers fruit..Ze kreeg gewoon wat wij ook eten en dat is nu nog steeds zo. veel extra dingen heeft het ons niet echt gekost, dus ik denk dat het met een 2e ook zo zou gaan. Verder hebben we onwijs veel speelgoed dus ook de jongste kan er straks gewoon mee spelen. Onze dochter komt niks te kort en de baby zal dat ook echt niet gebeuren.
Ik zou rekenen voor de 2e zo'n 25 per week... 10 euro luiers, 10 euro voeding en kleine dingen zoals. tutjes, flesjes, spenen, shampoo, luierzaf enz. Dat word na een jaar weer minder als ze met de pot mee eten... Dat is waar ik nu op uitkom als ik naar de jongste kijk...