Hoi allemaal, Ik ben van mijn zoon bevallen met 28 weken en 0 dagen ivm ernstige pre-eclamsie. Bizarre traumatische en emotionele periode. Nu doet hij het geweldig, volledig gezond en wij natuurlijk blij! Vergeten doe je het nooit, maar het is geweest. Op dit moment ben ik 21 weken zwanger van onze tweede. Verhoogde kans, 15-25 %, maar ik vol me goed en beter! Mijn vraag aan jullie is: Wanneer beviel jij en hoever kwam jij met je 2e na de 1e met pre-eclamsie en/of hellp? Veel verder? En zo ja hoeveel weken? Nog tips? Alvast bedankt!
Van harte gefeliciteerd! Ik ben nu ook zwanger van de 2e en ben al een aantal weken verder. Het kindje is goed op gewicht/groei. Onze 1e was ook nog eens dysmatuur. Deze zwangerschap loopt op zich prima. Wel heb ik vanaf week 12 al ascal aan het slikken. Perfentief om mijn bloed dun te houden. Helaas steeg mijn bloeddruk omstreeks week 24 en gebruik ik sindsdien een bloeddruk verlager. Dit werkt goed gelukkig! Afgezien van de kwaaltjes en de med, gaat deze zwangerschap dus een stuk beter dan bij de eerste! Wel vinden we het veeeeel spannender. Heel veel succes! Oh ja, wij zijn nu ruim 31 weken op dit moment. Zondag a.s. 32.
Hoi Aleida, Super spannend inderdaad, dat vinden wij nu ook. Ik slik inderdaad ook ascal. Wat super dat je nu in ieder geval al bijna 32 weken bent. Dat scheelt al heel veel ten opzichte van de 27.. En hou je nu vocht vast of dat ook niet? Ik ben benieuwd wanneer je gaat bevallen.. Laat je het weten? Heel veel geluk, succes en gezondheid voor het nieuwe jaar!! Groetjes Mamam
Hoi mamam, Gelukkig hou ik nog geen vocht vast. Mijn ringen passen zelfs nog! Ik zal het zeker laten weten als ik bevallen ben. Ik wens jullie ook een hele goede zwangerschap en een mooi 2012! Groetjes, Aleida
Hallo, Bij de eerst opgenomen met 28 weken, heb het in het ziekenhuis 4 weken volgehouden met op een gegeven moment absurt hoge dosis bloeddrukverlagers en totaal bedrust. Met 32 weken ging het zo slecht dat ze het met een keizersnee hebben gehaald (hellp en pre emclasie)! (enorm dankbaar hoor dat we die 4 weken erbij hebben gekregen). Ze woog uiteindelijk 1490 gram. Met de tweede zwangerschap ging mijn bloeddruk met 34 weken raar doen, omhoog, weer naar beneden. eiwit in urine en dan weer niet, bloedplaatjes om hoog en were naar beneden. Ze hebben me goed in de gaten gehouden en hebben met 38 weken besloten om het te halen. (ze wilde geen risico nemen) Ik ben toen ingeleid met een balloncatheter i.v.m eerdere keizersnee. Bevallen van een kerngezonde zoon van 3405 gram! Wat een ervaring! Ik vond het wel allemaal erg spannend, maar ik werd zo goed in de gaten gehouden! Zo super fijn! geweldige gynacaloog. Super steun van familie en man en dochter! Probeer te genieten van alles! Het is en blijft spannend, maar nuchterheid helpt ook veel. Hopelijk word je net zo goed in de gaten gehouden als ik! Dat scheelt ook een hele hoop. xx marleen
Hoi Marleen, Bedankt voor je reactie. Wat geweldig om te horen hoe het met jou bij de tweede is gegaan. Ik zou het zo fijn vinden als ik geen couveusekindje krijg en als ik zelf mag bevallen ipv een spoedkeizersnee.. 3400 gram wat bizar he twee keer zoveel als de eerste qua gewicht. Onze zoon woog 1 kg. Ze houden me nu goed in de gaten. De gynaecoloog weet ook nog wie ik ben en mijn verhaal ivm de eerste, dus lekker laagdrempelig, erg fijn! Zelf ook niet echt het idee dat ik de 40 weken nu ga halen, maar ik hoop ook op 37, 38 weken. Heb ook veel mensen uit de zorg in mijn familie en mijn man is ook een grote steun. We doen het echt samen door deze spannende tijd heenkomen. Ik geniet nu zeker. ik weet inmiddels wat ik ga krijgen. Wist dat bij mn zoon niet, maar krijg nu een meisje, dus kan veel shoppen. Wat een geluk twee verschillende geslachten!! Veel geluk met je gezin!
Hoi! Ik ben met 33+2 bevallen van mijn eerste na 7 weken bedrust ivm HELLP. Ze was 1600 gram. Mijn tweede he ik gekregen met 39+1, wel met een ks omdat ik weer PE kreeg, maar deze PE mocht geen naam hebben, ik zat net boven alle waardes en toen vonden ze het in het ziekenhuis wel best, zeker gezien mijn voorgeschiedenis. Na 2 dagen mocht ik al naar huis, met een gezonde zoon van 3500 gram. Ongelooflijk verschil zeg, een a terme baby en een premature/dysmature baby. Ik ben zelf alweer helemaal opgeknapt, mede omdat ze zo snel hebben ongegrepen. Mijn advies is dus: blijf overleggen met je gynaecologen, ze wouden mij eerst ook iets langer laten liggen omdat ik nog niet zo ziek was maar na een goed overleg (en vooral verteld hoe ziek ik was de vorige keer) hebben ze een uur later al ingegrepen. Heel fijn! Ik heb wel aan het einde van mijn tweede zwangerschap wat geschommeld met de bloeddrukken maar heb gezegd dat ik geen medicatie wou zo op het einde, dan moesten ze maar ingrijpen Verder heb ik alleen vanaf week 12 ascal geslikt voor de doorbloeding van de placenta. Ik weet niet of dat het verschil heeft gemaakt, of dat ik gewoon mazzel heb gehad deze keer.
Dames ik lees hier iets over Ascal en nu weet ik dat dit een bloedverdunner is, maar waar is dat voor als je bloeddruk te hoog is? Ik heb namelijk wel een bloeddrukverlager 3x daags en magnesium 3x2 daags maar meer niet. De Betal blocker die ik in eerste instantie had, tegen het schommelen van de bloeddruk, is eraf gehaald omdat dat net opweegt tegen de mogelijk slechtere doorbloeding.
Ascal wordt niet gegeven voor de bloeddruk maar voor de doorbloeding van de placenta, en het schijnt de gevolgen van HELLP te verminderen. Maar voor de bloeddruk krijg je andere meds zoals jij hebt.
@ Juul, wat heerlijk dat ze goed overlegd hebben bij je tweede zwangerschap. Erg spannend allemaal, maar heerlijk dat de tweede gewoon a term kwam! Mijn gyn zegt ook dat het wachten is op tot mijn bloeddruk stijgt en niet of dat hij stijgt, maar ja tot nu toe gaat het super. @ Juul Wat spannend voor je. Ascal is inderdaad preventief voor PE, werkt wel als bloedverdunner en zal een hoge bloeddruk vermoedelijk uitstellen, maar niet voorkomen of naar beneden halen. Als je al een hoge bloeddruk hebt, dan heb je inderdaad andere medicatie nodig. Lees dat je man met week 38 erbij is, spannend hoor. Ben benieuwd of je dat gaat halen.. Veel succes en sterkte in ieder geval..
Merci dames! Ik denk inderdaad dat omdat de PE al een feit is en de doorbloeding van de placenta/navelstreng en de 2 aanhechtingspunten van de vliezen nog in orde zijn de Ascal dus overbodig is. Succes allemaal!!
de eerste: 30.1 week ivm PE/HELLP met spoedkeizersnee, ze woog 1218gram de tweede: 38.5 week, wel al verstoorde bloedwaarde en bloeddruk van boven de 100 (en maximale dosis bloeddrukverlagers). Ook aspirine geslikt en calcium en kreeg b12 injecties. Was de week daarvoor gestript, en in de week zelf opgenomen ivm te hoge bloeddruk die met andere medicijnen te extreem daalde... ben op zaterdag om 12 uur "ontslagen" uit het ziekenhuis en ik werd op zondag om 6:00 uur weer opgenomen om vervolgens die maandag om 00:07 te bevallen. Zij woog 2600 gram dus alsnog een kleintje. Zij was nog eerder ontslagen uit het ziekenhuis als ik.
Hoi Daphne, Dat zijn inderdaad twee kleintjes, maar gelukkig is de tweede wel mooi met 38,5 week gekomen! Had je vanaf het begin al een hoge bloeddruk? En slikte jij ook al ascal als voorzorg? Ik hoorde vandaag dat mijn placenta prima werkt en dat ik PE waarschijnlijk nu niet zal krijgen. MAar moet zeggen dat ik bij mijn eerste ook 'alleen' moest bevallen vanwege mijn grote hoeveelheid eiwitten in mijn urine. De placenta en mijn zoon deden het super! Natuurlijk hoop ik dat ze gelijk heeft, maar toch voelt het als eerst zien dan geloven.. Alles goed nu verder met je meiden?
Hier bij de eerste met 38 weken HELLP bevallen met 38,4 van gezond meisje. Heb echt flink moeten herstellen. Ziek geworden na de bevalling!! prius gedaan 10 procent kans op herhaling. medicatie voor schildklier en vit b12 injecties. 2e zwangerschap met 38,5 weer ingeleid ivm stijgende bloeddruk en hartslag. Geen PE of Hellp. Heerlijk herstellen is dat. Ik heb 1 dag bloeddruk medicatie gehad. Maar kreeg zo'n lage bloeddruk, dat ik vocht nodig had om mijn bloeddruk weer te verhogen. Toen van de medicatie gegaan.. Wij overwegen nog of we een 3e kindje nemen.. Maar de twijfels slaan wel toe.. Gaan nu eerst maar eens een paar jaartjes genieten van onze boeven.
Bij mijn eerste heb ik heftige PE gehad, waarbij hij met 36 weken gehaald is middels een spoedkeizersnee. Hij woog 2380 gram en was 46 cm. De tweede werd geboren met 40 weken en 5 dagen en was 4460 gram en 54,5 cm! Geen hoge bloeddruk gehad, alles steeds keurig. Ik hoop dat het bij jou nu ook wegblijft, ik ben het levende bewijs dat het kan...