Raar gevoel over naam terrecht of niet

Discussion in 'Babynamen' started by MSL12, Aug 25, 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MSL12

MSL12 Fanatiek lid

Feb 11, 2013
    1,385
    200
    63
    Ik heb 2 meiden gekregen bij mijn jongste dochter hadden we echter wel een jongensnaam bedacht destijds en dat vonden we toen best lastig en moeilijker dan voor bij een meisje. Dus na de geboorte ook wel eens benoemd als ze een jongen was geweest had ze zo geheten. Voelde toch een beetje als ons gekozen naam ook al hebben we geen jongen.

Nu is mijn zus bevallen van een jongen en je raad het al ze heeft die naam gegeven. Nu is het geen unieke naam die weinig voorkomt maar toch voelt het voor mij wat dubbel merk ik. Ene kant leuk dat de naam nu als nog gebruikt wordt binnen de familie andere kant merk ik dat het mij toch iets doet ofzo niet omdat ik nog een wens heb voor een 3e maar gewoon meer van he dat was ook onze jongensnaam. Ze gaf aan het niet meer te weten en het hoorde met de babyshower maar dat ze toen de naam al had.

Zouden jullie met zoiets moeite hebben of het toch wel leuk vinden? Waarschijnlijk ligt het gewoon bij mij en moet ik niet zo moeilijk doen maar toch :oops:

2. Narcisje

Narcisje VIP lid

Mar 17, 2016
    12,829
    8,485
    113
    Female
    Ik zou er wel aan moeten wennen ja en ik zou het denk ik jammer vinden dat ik zelf die naam niet zou kunnen gebruiken.. maar veel meer dan dat zou ik er niet bij denken.

MSL12 likes this.
  3. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

Dec 28, 2014
    22,515
    13,803
    113
    Female
    Noord- Holland
    Exact dit.

4. Catou

Catou Fanatiek lid

Oct 11, 2013
    3,683
    1,860
    113
    Hadden jullie dat vroeger wel vaker bijv met dezelfde trui thuiskomen, zelfde idool leuk vinden, misschien zelfs op dezelfde jongen verliefd of waren jullie juist heel verschillend?
    Want in het eerste geval zou het ook wel logisch zijn als jullie van dezelfde soort namen blijken te houden.

( maar ik zou er ook wel van balen als het zou gebeuren met mijn meisjesnaam ook al weet ik dat er geen 3de meer zal gaan komen, in mijn geval had ik deze naam juist wel graag willen kunnen gebruiken).

Leraje likes this.
  5. Lm2

Lm2 Niet meer actief

Een hele goede vriendin van mij heeft haar dochter de naam gegeven die mijn zoon zou hebben gehad. Ik vind het juist super leuk dat de naam alsnog gebruikt wordt want onze kinderwens is compleet.

Denk niet dat het anders zou hebben gevoeld als het m’n zus ipv van m’n vriendin was geweest.

Magnolia29 and MSL12 like this.
  6. MSL12

MSL12 Fanatiek lid

Feb 11, 2013
    1,385
    200
    63
    In veel dingen zijn we best verschillend dus had het ook niet echt verwacht.

7. Aries

Aries Niet meer actief

Leuk toch, een neefje met de jongensnaam die jij het allermooist vindt. :) Al kan ik me best voorstellen dat je er even aan moet wennen, maar probeer er de positieve kant van in te gaan zien!

Leraje, Nellie4 and MSL12 like this.
  8. esklessebes

esklessebes VIP lid

Mar 23, 2014
    7,017
    3,671
    113
    Zelf ben ik niet heel openlijk geweest wat de meiden namen zouden zijn geweest als m'n zoons meiden waren.

Nu zijn wij klaar en mag iedereen het weten, en jah als ik nog een nichtje krijg is het best tof als ze dan nog die naam krijgt.

Vind het heel dubbel want heb je een favo naam en je bent nog niet klaar met kindjes snap ik dat het raakt als die dan gegeven worden.

Maar zo had ik ook dat ik geen namen wilde met Ju, Anne, Lotte, Namen met Roos erin en namen met een Lies klank. Want die lijken op namen of afkortingen die wij al hebben in de fam.

MSL12 likes this.
  9. Linnidee

Linnidee Fanatiek lid

Mar 15, 2019
    1,789
    1,804
    113
    Female
    Ik wil ook geen kindjes meer en vind het juist wel tof als iemand de naam kiest die ik voor een jongen zou hebben gekozen. Mocht ik nog wel voor een kindje willen gaan is het anders natuurlijk maar niet nu ik zelf “klaar” ben. Probeer het positief te bekijken en je went er vast vanzelf aan :).

Leraje and MSL12 like this.
  10. yakuzi

yakuzi Fanatiek lid

Aug 23, 2012
    1,109
    844
    113
    Ik snap je gevoel ik heb dat ook gehad. Maar ik heb toen wel tegen mezelf gezegd dat het nergens op slaat. Voor hetzelfde geld kreeg ik geen dochter meer. Dan had ik het gewoon niet moeten zeggen. Wij hebben ook nog eens veel kleine kinderen in de familie dus namen bedenken word steeds lastiger! Het reserveren van een naam kan dan gewoon niet zeg maar. Lijkt mij ook erg lastig als je je naam hebt bedacht(eraan gewend bent en er van houd) dat je dat nog een x moet aanpassen na je babyshower omdat een familielid die had willen gebruiken mocht haar dochter een zoon geweest zijn;) maar verder snap ik je gevoel wel want ik voelde precies hetzelfde.

Paardenbloem and MSL12 like this.
  11. Lies1611

Lies1611 VIP lid

Jun 3, 2013
    7,149
    3,174
    113
    Ik zou het wel begrijpen als je zelf nog niet klaar zou zijn en dus de kans er zou zijn je zelf nog een jongetje zou krijgen.

Tijdens mn zwangwrschap van J. Stond er een naam boven aan mijn lijstje. Een vriendin van mij en tevens familielid van vriend is voor mij bevallen van een zoon en heeft hem die naam gegeven. Nu heb ik nooit gezegd hem die naam te willen geven tegen anderen (en mijn vriend vond het geen leuke naam), vond het jammer maar heb er geen nacht wakker van gelegen :rolleyes:

12. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

Oct 13, 2014
    3,711
    4,030
    113
    Overijssel
    Ik snap je gevoel maar je hebt geen alleenrecht op “DE” naam.
    Dus hup, even balen en weer door!

chrystel73, NiVa0230 and Lies1611 like this.
  13. Fanne

Fanne Fanatiek lid

Feb 16, 2017
    3,076
    4,326
    113
    Bij ons in de familie is dat al een paar keer voorgekomen. Blijkbaar hebben we dezelfde smaak.
    Bij mijn jongste hadden we 3 namen waar tussen wij twijfelden. Dat heb ik toen wel tegen mijn zus gezegd. Haar zoontje heeft nu een van die namen die het niet werd voor ons zoontje. Ik vind dat niet erg. Het is gewoon een leuke naam.
    Ik zou veel meer balen als tijdens mijn zwangerschap de naam die wij op het oog hadden door een familielid gegeven zou worden. Dan moet je weer de perfecte naam zien te vinden.

14. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

May 7, 2019
    23,661
    27,307
    113
    Female
    Gevalletje jammer maar helaas. Ik kan mij er niet druk om maken dat een vriendin dé meisjesnaam heeft gebruikt. Wij hebben dan weer de jongensnaam gebruikt die bij 2 vriendinnen als favo was. Ik maar ook zij zeggen dan: wat een geweldige naam! Ik had de naam zelf ook gekozen en dat is een compliment!

Dus ff balen en weer door :D

Athina likes this.
  15. Golden1213

Golden1213 Fanatiek lid

Apr 14, 2020
    2,453
    1,830
    113
    Ik begrijp je wel. Du hebt het je zus aangegeven en dat voelt een beetje als stelen:$

MSL12 likes this.
  16. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

Jun 11, 2018
    5,314
    4,385
    113
    Female
    Ik snap het ook wel. De naam hoort toch een beetje bij jullie, ondanks dat er geen kindje bij hoort. Ik heb al jaren een jongensnaam in mijn hoofd. Geen idee of die ooit gebruikt gaat worden. Maar die naam voelt wel een beetje als “van mij”.
    Je kunt er alleen weinig mee.

MSL12 likes this.
  17. Sylver

Sylver Fanatiek lid

Sep 17, 2014
    1,861
    1,756
    113
    Grappig, ik dacht na het lezen van de OP "serieus?! o_O", maar blijkbaar kunnen veel mensen zich er wel in vinden :)

Ik dus totaal niet. Misschien wel als er nog een kinderwens was. Ondanks dat je geen alleenrecht hebt op een naam hebt, snap ik dat het flink balen is als je dan op zoek "moet" naar een andere naam.
    Maar in dit geval is er geen kinderwens meer. Persoonlijk zou ik het dan juist leuk vinden dat de naam toch nog in de familie is gekomen.

Neemt niet weg dat je gevoel er gewoon mag zijn, TS. Al zou ik het wel bij jezelf houden en er niks meer over zeggen tegen je zus.

Hopenlijk went het snel als blijkt dat je neefje een tof jongetje is, met een prachtige naam.

18. Baileyy

Baileyy VIP lid

Feb 12, 2012
    5,637
    1,443
    113
    Ik snap dat het even gek is. Maar voor jou was het de naam. Het zo intocht echt wel kunnen dat je zus het niet eens meer wist dat het jullie jongensnaam was.
    En je wil geen kinderen meer, ik zou het dan alleen maar heel tof vinden dat je die mooie naam nog zoveel hoort bij je neefje!
    Dus even slikken, hou je gevoel voor jezelf.
    En dan is een forum toch fijn he om even te ventileren :)

Paardenbloem and MSL12 like this.
  19. MSL12

MSL12 Fanatiek lid

Feb 11, 2013
    1,385
    200
    63
    bedankt allemaal voor jullie heldere blik :)

Linnidee likes this.
  20. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,108
    12,090
    113
    Ik vind het vervelend als mensen die dicht bij staan hun ‘als’ namen delen. Mijn schoonzusje deed dat ook en om die reden hebben wij die naam 4x niet willen gebruiken, omdat ik dat gevoelsmatig niet leuk vond, terwijl ik de naam leuk vond. Had ik niet geweten dat deze naam de jongensnaam was geweest en die naam gegeven, was het heel anders.
    Wellicht heeft jouw zus het daar stiekem ook lastig mee gehad? Ik zou het geen probleem vinden, had ik het maar niet moeten zeggen en ik gun mijn zus ook de mooiste namen.

Share This Page