Zelfde soort naam in familie

Discussie in 'Babynamen' gestart door Nienkiej, 26 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nienkiej

Nienkiej Fanatiek lid

5 jun 2011
    1.180
    0
    36
    Verkoopmedewerkster
    Gouda
    Hoi allemaal,

Wij waren uit over de naam van onze tweede dochter, maar na toch nog goed na denken, weten we niet zeker of we het wel moeten doen..

Ik heb een neefje die Daan heet, en we willen onze dochter eigenlijk Danielle noemen.. Gaat dit problemen geven? Zal ik dit ''moeten'' overleggen met mijn broer en schoonzus?
    Haar naam zal vast wel eens afgekort worden naar Daan ook..

Zo lastig, we dachten dat we er uit waren :(

Onze eerste dochter heet Emma.

Andere opties zijn

Laura(maar ik heb de hele tijd dat Jan Smit liedje in mijn hoofd, maar die naam staat op nummer 2 ;) )
    Alice
    Anna(liever niet als voornaam, dan heb ik zo'n Elsa en Anna gevoel :p )
    Lara

Hebben jullie nog suggesties of een mening?? Alvast bedankt :)

2. s1984

s1984 Actief lid

2 dec 2012
    301
    0
    0
    Ik vind Danielle echt prima kunnen.....

3. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Ik zou daar geen probleem van maken. Zo komen bij ons Hanna en Anna voor en Lieke en Liene.

4. Nienkiej

Nienkiej Fanatiek lid

5 jun 2011
    1.180
    0
    36
    Verkoopmedewerkster
    Gouda
    Ik zelf had er ook geen probleem mee, alleen mijn vriend kwam daar ineens mee, of dat nou niet te lastig wordt(we zien elkaar niet regelmatig, dus denk ook niet dat het veel ''problemen'' gaat geven.

En daarbij wil ik het liever niet afkorten haha

5. Nienkiej

Nienkiej Fanatiek lid

5 jun 2011
    1.180
    0
    36
    Verkoopmedewerkster
    Gouda
    Dit is wel een groot verschil met Daan en Danielle, en bij jou lijkt het veel meer op elkaar, ondanks dat het toch een andere naam is :)

6. Suzanne1984

Suzanne1984 Fanatiek lid

30 dec 2011
    1.613
    0
    36
    Ik vind Daniëlle echt totaal iets anders dan Daan.
    Zou het gewoon doen.

7. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.656
    113
    Kan prima! Is in mijn fam ook zo, die namen.

8. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik heb een zusje die zo heet, maar het was voor ons echt een no-go als eventuele jongensnaam (ondanks dat het eigenlijk de enige weinige namen was die we wel ok vonden). Nu wordt er bij ons in de familie geregeld afgekort en zou je dus altijd met een Dani en Daan zitten bijv. Zeker met een eigen broer-zus en dus direct neefje-nichtje vind ik het niets.

Een letter verschil zoals Anne/Hanne, Lieke/Leine zou ik niet echt leuk vinden trouwens zo als directe familie. Zelf niet om te geven (ik vind het wat inspiratieloos overkomen), maar ook niet als ik zelf een neefje/nichtje zou krijgen die een naam heeft die zo dicht bij ligt. Gelukkig denken onze broers en zussen daar ook zo over, dus gaat het ook in principe niet gebeuren :p

9. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Ik snap het probleem totaal niet eigenlijk :).
    Vroegah was het juist doodnormaal dat er bijvoorbeeld meerdere Jan-nen in 1 familie voorkwam (dus exact dezelfde naam!). Mijn moeder heeft dezelfde naam als haar nicht. Mijn oma en haar zus hebben hun dochters dus exact dezelfde naam gegeven.

En Danielle en Daan kan prima (temeer je hem niet vaak ziet).

Daarbij komt ook nog eens dat in de verre toekomst Daan best eens verliefd zou kunnen worden op een Danielle, maar dat zou dan niet kunnen omdat Daan teveel op Danielle lijkt? En op de naam van jouw kind? Zij zou dan niet welkom zijn in de familie?
    Beetje ver doorgedacht misschien, maar ik probeer een en ander te verduidelijken dat je niet alles kunt voorkomen. En je juist voor de naam moet kiezen die je het liefste wilt! In jouw geval dus Danielle!

Emma en Danielle, mooie combi!

10. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Een beetje erg ver doordacht ja. Dus omdat ik nooit een naam zou kiezen die in mijn ogen zo dichtbij de naam van een directe naaste ligt, is een eventuele latere vriendin/vriend met een naam die lijkt op de naam van een van onze kinderen niet welkom :( Nee, ik geef aan dat wij zelf nooit voor zo'n naam zouden kiezen. Dat zegt dus 0,0 over eventuele latere vriendinnen/vriendjes ;)

11. Nienkiej

Nienkiej Fanatiek lid

5 jun 2011
    1.180
    0
    36
    Verkoopmedewerkster
    Gouda
    verschillende meningen dus ;)
    Ik ga er nog eens goed over praten sowieso met mijn vriend, kijken of het echt zo'n groot probleem is/moet zijn.
    Het was Danielle of Laura, en Danielle waren we het zo snel mee eens, het klinkt leuk bij elkaar ook, alleen toen kwam Daan in het spel haha.

12. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Ik zou het ook geen probleem vinden hoor!

Bij ons worden de namen van mij en mijn tante (veel jongere zusje van mijn vader) ook met flinke regelmaat door elkaar gehaald omdat wij erg veel op elkaar lijken, en daar zit net zo veel verschil in als tussen Miranda en Jasmijn.
    Hoe vaak ik mijn eigen vader moet corrigeren wanneer hij mij 'miran' noemt... :D

Ook tijdens de zwangerschap van mijn jongste was ik helemaal verliefd op de naam van mijn nichtje, die om die reden dus was afgevallen. Na de geboorte kwamen ze aan dat ze het alleen maar hardstikke leuk hadden gevonden en het totaal geen probleem zou zijn geweest. En dat ging dus om precies dezelfde naam!

Daan en Danielle kan in mijn ogen dus prima. Persoonlijk vind ik Laura (of Lauren) iets mooier, maar wanneer het de naam is, gewoon doen!

13. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Ach, je kan overal wel een probleem van maken. Blijkbaar hebben we dezelfde smaak namen. En met beide een hele grote familie + grote vriendenkring met veel kinderen, ontkom je er soms gewoon niet aan.

14. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.867
    5.105
    113
    Ik zou gewoon voor Danielle gaan hoor!

15. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Als je er echt over twijfelt maar de naam heel leuk vindt kan je overwegen het met je pappa en mamma van Daan te bespreken. dan weet je het gewoon 😉

16. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Mijn neef en ik hebben namen die erg op elkaar lijken (de mannelijke en vrouwelijke versie; denk aan Sanne en Sander). Toen we jong waren zagen we elkaar nog wel eens op verjaardagen en met Sinterklaas en zo. Maar er werd echt niet raar over gedaan.

17. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik maak niet overal een probleem van hoor en om mij heen ook niemand. Ik houd alleen niet van populaire namen en als naasten dan een vrijwel gelijke naam geven, tja dat vind ik jammer en zelf zou ik zou er niet eens over nadenken een naam te geven die zo gelijkend is. Waarom is dat ergens een probleem van maken? Het is helemaal geen issue, het is gewoon hoe iedereen er om mij heen in staat en over denkt :)

18. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Ik zou er totaal geen probleem van maken hoor. Leuke naam ook!
    Hier in de familie ook namen die op elkaar lijken. De naam van onze dochter lijkt ook (per ongeluk) op die van haar nichtje, één letter verschil. Nooit over nagedacht toen. Maar bij ons in de familie wordt daar sowieso niet echt een punt van gemaakt.
    En soms ontkom je er inderdaad gewoon niet aan.

19. GingerAle

GingerAle Fanatiek lid

21 apr 2014
    1.394
    1
    0
    Ik vind het wel een heel andere naam. En als je elkaar niet al te veel ziet zou ik er sowieso niet mee zitten. Je zou nog een andere naam op -iëlle kunnen overwegen zoals Mariëlle of Gabriëlle, maar wat mij betreft kan Daniëlle gewoon!

20. Blits

Blits Actief lid

12 jul 2013
    117
    16
    18
    Ik vind het ook kunnen. Daniëlle wordt misschien wel afgekort naar Daan of Daantje ( is bij ons in de familie zo bij een nichtje die zo heet), maar als jullie het beide een mooie naam vinden zou ik het zeker gewoon doen!

Deel Deze Pagina