Ben ik volgend jaar mijn eigen risico kwijt?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Catmommy, 24 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Catmommy

Catmommy Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.872
    4
    38
    NULL
    NULL
    Ik ben al jaren mijn eigen risico kwijt vanwege de vruchtbaarheidsbehandelingen omdat dat vanuit de basisverzekering komt.
    Afgelopen jaar had ik daarnaast ook nog onvoorziene kosten omdat de zwangerschap niet gemakkelijk begon. Door HG tweemaal opgenomen geweest en heb drinkvoeding gekregen, beide waren ook voor eigen risico (maar dit was toen al lang op).

Nu ben ik benieuwd wat ik voor volgend jaar kan verwachten.
    Ik ben uiteraard niet van plan om er vrijwillig eigen risico bij te nemen, maar voor wat voor zaken zou ik toch nog door mijn verplicht eigen risico gaan?

Verloskundige zorg en kraamzorg vallen niet onder eigen risico. Ook eventuele huisarts zorg niet en ook de vergoedingen uit aanvullende verzekering zijn niet voor eigen risico, denk aan de vergoeding voor evt lacatatiedeskundige, borstkolf, zwangerschapscursus, fysiotherapie.

Maar ik zie dat ambulance vervoer bijvoorbeeld wel van het eigen risico af gaat. Maar telt dit ook als de ambulance nodig is tijdens/na de bevalling?

En wat als ik later in het ziekenhuis nog wordt opgenomen vanwege een zwangerschapscomplicatie? Gaat dit ook van het eigen risico af?

Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn!

2. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Op beide vragen is het antwoord ja. Je moet er eigenlijk gewoon vanuit gaan dat je eigen risico altijd wordt berekend als je zorgkosten hebt. Behalve bij de uitzonderingen:
    - Bezoek aan de huisarts, met uitzondering van geneesmiddelen en laboratoriumonderzoek voorgeschreven door huisarts;
    - Verloskundige hulp, met uitzondering van geneesmiddelen, laboratoriumonderzoek en ambulancevervoer naar het ziekenhuis vanwege de bevalling;
    - Kraamzorg;
    - Nacontroles van donoren van een nier of lever ten behoeve van nier- of levertransplantaties;
    - Ketenzorg
    - Hulpmiddelen die in bruikleen verstrekt worden
    - Wijkverpleging

Je moet dus zowel voor ambulance bij je bevalling als voor lab onderzoek tijdens je zwangerschap, je eigen risico betalen.

3. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Voor de ambulance betaal je een eigen bijdrage, dat is wat anders dan je eigen risico. Als dat op is, betaal je die 98 euro evengoed.

4. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    qua zwangerschap ben ik niet helemaal goed op de hoogte, maar volgens mij alles wat zwangerschaps gerelateerd is gaat niet van je eigen risico af. Verder is het zo dat alles wat uit je aanvullende verzekering vergoed wordt niet van je eigen risico afgaat, alles wat uit de basis verzekering komt wel op een paar kleine dingen na niet (bv huisarts) Eigen bijdrage zijn weer wat anders als Eigen risico.

5. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Nee, de eigen bijdrage is voor ziekenvervoer. Voor ambulance is geen eigen bijdrage. Wel eigen risico.

6. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Bloedonderzoek gaat ook van je eigen risico af ook al is het zangerschapsgerelateerd.

Ik zou er dus van uitgaan dat je erdoor heen gaat. Hou je over is het mooi meegenomen.

7. Catmommy

Catmommy Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.872
    4
    38
    NULL
    NULL
    Geldt dat ook voor de klossen die je via medipoint leent voor onder het bed?

Dankjulliewel!

8. ciprilla

ciprilla Fanatiek lid

1 apr 2014
    3.660
    2.008
    113
    Vrouw
    Bij mij zijn de klossen, ondersteek en douchestoel gewoon vergoed.

9. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Een ritje met de ambulance, bloedonderzoek maar ook op je eigen verzoek bevallen in het ziekenhuis zonder medische indicatie zullen van je eigen risico afgaan.

10. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Die staat er juist als uitzondering dat het niet van je eigen risico af gaat. Kortdurend lenen van hulpmiddelen is gratis.

En voor de rest is het dus al gezegd. Ik was bij mijn eerste zwangerschap en bevalling mijn complete eigen risico kwijt uiteindelijk, dit voor de bloedonderzoeken tijdens de zwangerschap, en vanwege het met spoed naar het ziekenhuis moeten tijdens de bavalling (met ambulance).

11. Catmommy

Catmommy Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.872
    4
    38
    NULL
    NULL
    Oja:)

Nou ja, dan maar hopen dat de rest van de zwangerschap wel lekker verloopt! We zullen zien:)

12. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Op beide vragen ja, dan ben je je eigen risico kwijt.

Klossen zijn hulpmiddelen in bruikleen. Uitzondering op het eigen risico.

13. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Eigen verzoek in t zkh bevallen geld een eigen bijdrage. Dit staat los van t eigen risico. Net als eigen bijdrage kraamzorg.. Om dat in te dekken moet je een extra pakket afsluiten.

14. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Verdomd, je hebt gelijk. Mooi meegenomen.

15. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Weet niet waar je verzekerd bent? Maar fbto vergoede als enigste verzekeraar wel al mijn bloedonderzoeken tijdens de zwangerschap zonder dat het van m'n eigen risico af ging. Heb daar destijds specifiek naar gezocht omdat ik wist dat ik wekelijks moest prikken

16. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Had je je eigen risico dan al verbruikt? Want in de module gezinsplanning zit deze vergoeding niet. Lijkt me ook stug, want een lab onderzoek is opgenomen in de basisverzekering. Als het lab het onderzoek declareert dan is daaruit niet op te maken waarvoor het lab onderzoek is geweest. Dit zie je namelijk niet aan de declaratie.

17. mh81

mh81 Bekend lid

29 jan 2009
    748
    11
    18
    Ik ben 5 jaar geleden na de bevalling thuis met spoed in de Ambu naar het ziekenhuis gebracht, nooit eigen risico betaald... alleen voor de bloedonderzoeken destijds...

18. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Wellicht goed om in he overweging mee te nemen. Je kindje moet je straks ook verzekeren en lift mee op de hoogst verzekerde in het huishouden. je hoopt dat natuurlijk niet nodig te hebben, maar het is wel prettig als dat een goede dekking heeft.

19. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Ja, mee met de ambulance gaat van je eigen risico af. Zou dus inderdaad zeker geen vrijwillig eigen risico nemen, want zo'n ritje is best duur (helaas ervaring mee:()

Hulpmiddelen lenen is gratis. Heb ze vorige week nog bestelt. Ze komen zelfs gratis bezorgen.

20. Aiseria

Aiseria Bekend lid

22 jul 2014
    876
    3
    16
    Precies de reden dat ik al bij de eerste zwangerschap héél goed heb gekeken bij welke verzekering die eigen bijdrage ook vergoed werd door het hoogste aanvullende pakket. Daar vergoeden ze ook de eigen bijdrage kraamzorg.

Kon wel uit, heb dat jaar dus helemaal geen eigen risico kosten gehad omdat ik zo volledig verzekerd was. Terwijl er genoeg gebeurt is.
    Uiteindelijk klinisch ipv poliklinisch bevallen, maar goed, dat wist/hoopte ik niet van te voren.

Deel Deze Pagina