Kopie dossier & uitslag spermaonderzoek

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Jiska, 18 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jiska

Jiska Fanatiek lid

6 mrt 2007
    1.477
    3
    38
    Overijssel
    Hallo meiden,

Even in het kort ons verhaal.
    September 2006 gestopt met de pil. Juni 2008 de eerste onderzoeken in het ziekenhuis. Uitslag = niets gevonden. In februari 2009 mochten we terugkomen maar precies in die maand raakte ik spontaan zwanger na 26 (!!!) maanden.

Inmiddels is onze prachtige dochter ruim 2 jaar en zijn we al zo'n 15 maanden bezig voor ons 2e wondertje. Zo langzamerhand ben ik er steeds meer mee bezig... Nog een keer de MMM in? In het AMC, waar wij destijds de onderzoeken hebben gedaan, hebben ze bij mij alleen een inwendig onderzoek gedaan en bloed afgenomen. Verder geen HSG of andere onderzoeken ondanks het feit dat er niets gevonden is (dan zoek je toch verder?) en ik aangegeven heb diverse klachten te hebben die mogelijk richting endometriose zouden kunnen wijzen.

Daarom heb ik ons dossier opgevraagd zodat we, mochten we daar weer aan toe zijn, bij een ander ziekenhuis 'verder' kunnen gaan.
    Maar nu lees ik in het dossier het volgende over het spermaonderzoek van mijn man.

3.8 ml; 53 miljoen/ml; 6 + 48 % beweeglijk (snel + traag).

Die 53 miljoen is ons destijds verteld en daar waren we natuurlijk erg blij mee maar die beweeglijkheid... is dat niet best erg slecht? 6 % is snel (als ik het goed lees) en 48 % traag. Dat is toch helemaal geen denderende uitslag?

Verder ben ik ook wel benieuwd of er meiden zijn met dezelfde ervaring als ik. Bij de eerste (uiteindelijk) spontaan zwanger geraakt maar voor de 2e toch weer de MMM in. Misschien kennen meer meiden het gevoel wat ik heb dat er destijds gewoon niet genoeg gedaan is om de onderste steen boven te krijgen.

Thanks meiden!

Er moet me nog iets van het hart... ik ben dolgelukkig en heel dankbaar met onze prachtige dochter. Toch merk ik, nu het allemaal weer lang duurt, dat het verdriet wat ik destijds had voor ik zwanger raakte over onze onverklaarbare verminderde vruchtbaarheid in alle hevigheid terug komt. Even, toen ik zwanger raakte, waande ik me één van al die mensen die 'zomaar' kinderen mogen krijgen maar iedere maand begin ik meer te beseffen dat ik daar (weer) buiten sta. Al die vriendinnen die binnen een paar maanden de tweede krijgen, al die mensen die vragen: 'Wanneer komt de 2e?' Het doet me pijn... Frustraties over mensen die, hoewel ik super blij voor ze ben hoor, binnen een maand zwanger worden... Steeds weer meer gaan twijfelen aan m'n lichaam. Nooit gedacht dat dit weer zo erg zou terug komen. Het verdriet is ánders dan voordat ik mijn dochter kreeg, maar het voelt niet als 'minder erg'. Verdriet is altijd erg!
    Voor alle meiden die er nog op wachten om eens moeder te worden en daar moeilijke wegen voor moeten gaan: ik hoop en bid met jullie mee en ik heb diep respect voor jullie!

En nu stop ik snel met tikken wat ik dwaal van m'n oorspronkelijke onderwerp af ;).

2. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Hoi Jiska,

Wat jammer dat het weer zo lang duurt bij je. Lijkt me inderdaad heel vervelend al die "belangstellende" vragen wanneer er een tweede komt.

Het zaad van je vriend is volgens mij goed op alle punten.

Volume is boven de 2 ml, concentratie is boven de 20 miljoen/ml en beweeglijkheid is boven de 50% (A+B).

In totaal zitten er 200 miljoen zaadjes in je vriend zijn zaad waarvan meer dan 100 miljoen beweeglijk. Meid, dit is prima, echt waar!

Als je menstruatieklachten hebt dan zou ik vragen of ze daar niet verder onderzoek naar kunnen doen. De MMM is niet leuk, maar die onzekerheid is ook verschrikkelijk.

Ik wens je veel sterkte, hoop dat het snel raak mag zijn!

3. Jiska

Jiska Fanatiek lid

6 mrt 2007
    1.477
    3
    38
    Overijssel
    Hoi Aislyn,

Bedankt voor je snelle reactie!

Inderdaad, het volume/aantallen zijn prima. Ik las ergens ook dat A + B (ik neem aan dat dit hetzelfde is als beweeglijk + traag in ons onderzoek) samen 50 % moeten zijn maar, en dat staat nadrukkelijk als eerste, A moet 25 % zijn. Daar komen wij bij lange na natuurlijk niet aan. Het is toch een teken aan de wand dat er maar zo weinig beweeglijk zijn. Of zou dat te maken kunnen hebben met het feit dat mijn man een half uur moest reizen met z'n potje :D ?

Ik hoop dat jij ook snel zwanger raakt!

4. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    B betekent niet traag.

A is snel (kan snel vooruit komen)
    B is normaal (kan normaal vooruit komen)
    C is enkel wat bewegingen op de plaats (dus zonder vooruit te komen)
    D is dood.

Prima score dus!!! Geen zorgen maken.
    Het gaat om de A+B score en die is prima bij jullie (A hoeft geen 25% te zijn)

Deel Deze Pagina