2e sollicitatiegesprek do's and dont's

Discussion in 'De lounge' started by DLight, Nov 3, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. DLight

DLight Actief lid

Jun 22, 2011
    446
    4
    18
    NULL
    NULL
    Heb morgen voor de eerste keer een 2e sollicitatiegesprek. In de 15 jaar dat ik nu werk heb ik altijd maar 1 gesprek hoeven voeren.

Hebben tips voor mij? wat wel en wat niet doen.
    Kledingtips (is wel een bedrijf waar je netjes moet gaan)...etc.

2. Taby

Taby Fanatiek lid

Mar 7, 2007
    4,366
    140
    63
    Ten eerste succes met je tweede gesprek.

Dit zijn dingetjes waar ik met name op let tijdens een sollicitatiegesprek:
    Trek kleding aan die past bij het bedrijf.
    Verdiep je in het bedrijf, wat is hun visie, hoe ziet het bedrijf eruit, laat weten dat je je verdiept hebt in het bedrijf, wanneer hierover vragen worden gesteld. Vaak kan je het een en ander terug vinden via hun website.
    Kam nooit je vorige baan af, blijf altijd positief over je vorige/huidige baan.
    Wees eerlijk.
    Weet van jezelf je aandachtspunten, dit kan je aangeven wanneer ze hiernaar vragen en weet ook te vertellen hoe je hieraan werkt.
    En natuurlijk moet je ook weten welke je positieve punten zijn en hoe houd je die zo goed.
    Etc etc.

3. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,474
    4,930
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Heb zelf al de nodige sollicitatiegesprekken mogen voeren en waar ik me echt over verbaas is dat als er in de advertentie bepaalde technieken/werkzaamheden worden gevraagd of beschreven en de sollicitant heeft hier geen ervaring mee of weet niet wat het is, dat ze dat dan niet even VOOR het gesprek opzoeken. Desnoods met Google.
    Staat echt zoooo knullig!
    Verder vind ik het erg belangrijk dat mensen weten wat ze willen. Zo hadden wij laatst een functie voor 70%. 1 sollicitant gaf aan dat 70% echt wel een struikelblok was. De ander vond het allemaal wel prima. Nu lijkt het of de tweede hierdoor meer kans zou maken, maar bij mij niet. Het kwam zo ongeïnteresseerd/niet doordacht over. Of 'het maakt verder niet uit, als ik maar een baan heb'.
    Liever iemand die vol voor de functie gaat. Dan kun je het later nog eens over die 70% hebben.
    Verder vind ik het erg fijn als mensen uit zichzelf vragen in wat voor team ze samen komen te werken. Verhouding man/vrouw, leeftijd, wel/niet samen lunchen etc.
    Eigenlijk sowieso hebben sollicitanten die veel zelf vragen bij mij een pre. Zij zoeken immers een baan.

4. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Het voeren van sollicitatiegesprekken is mijn werk. Bij ons zijn de eerste gesprekken oriënterend: wie zit er tegenover ons aan tafel, wat zijn de wensen en ambities van de kandidaat en heel belangrijk de motivatie en past degene bij onze organisatie. Het is aftasten dus zeg maar. Tijdens het tweede gesprek gaan wij dieper in op de competenties van de kandidaat en zetten die af tegen onze kernwaarden. Wij leggen in het tweede gesprek ook wat meer ''het vuur aan de schenen''

Natuurlijk is dit wel per functie en organisatie verschillend maar het is vaak wel de bedoeling dat het tweede gesprek nog meer selecterend wordt gebruikt. Maar ze vinden je interessant genoeg om naar een tweede ronde door te laten gaan dus dat komt goed. Denk goed na over je sterke en ''ontwikkel'' punten, bedenk waar je jezelf over een aantal jaar ziet, heb een duidelijke motivatie voor de functie en het bedrijf en stel relevante vragen over de functie en het bedrijf!

Veel succes

Share This Page