Vraagje over zindelijk worden

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Meis28, 17 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Mijn zoontje is net twee geworden en ik ben dus nogal vroeg met zorgen maken over iets wat er niet is (ben ik heel goed in hihi). Maar ik zit al een beetje na te denken over hoe ik het het beste kan aanpakken om mijn zoontje te helpen zindelijk te worden. Ik wilde eigenlijk gaan beginnen wanneer het wat beter weer wordt (dat is hier over een maand ongeveer of twee maanden). Het punt is dat mijn man heel veel werkt (van maart tm oktober-in twee dagdelen) en ik ook net een nieuwe baan heb het gehele jaar door, 5 dagen per week. Het leek mij handiger als we een week vrij zouden zijn om echt te kunnen oefenen thuis, maar dat is helaas niet mogelijk en overdag is mijn zoontje op de creche.
    Heeft iemand misschien een goed idee qua plan van aanpak hoe ik hier het beste mee kan oefenen? Ivm creche/thuis etc. Gewoon af en toe oefenen begin Vd avond als ik met hem thuis ben en als dat goed gaat ook op de creche zonder luier laten proberen?

2. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Hier sturen ze op de creche de kindjes regelmatig naar de wc, zodra ze aan zindelijkheid toe zijn (als opvalt dat ze niet meer elk uur een natte luier hebben, zeg maar). Dat werkte prima, ik ben dat thuis ook gaan doen. Misschien daar eens vragen hoe zij ermee omgaan?

Thuis hadden we al een tijdje een potje staan, gewoon om aan te wennen en soms een plasje op te doen.

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je bent toch helemaal niet vroeg? Ik zou gewoon starten en vragen of ze in de crèche kunnen meehelpen. Ze zijn er uiteindelijk toch ook als medeopvoeders van je kindje?

4. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Gewoon beginnen met verschoonrondes aan bieden om te plassen. Ik start meestal hier ( ben gastouder) tussen de middag voor het slapen gaan rond de 2 jaar. Bij mijn eigen kinderen begonnen met 1 jaar en bij zoon met 1,5. Op het Kdv gaan ze vast ook mee hierin.

Een ander handig moment is voor het douchen. Gewoon kijken wat er gebeurt.

5. konij1989

konij1989 Lid

31 jan 2014
    64
    0
    6
    NULL
    NULL
    Mijn zoon werd in oktober twee en is sinds begin januari zindelijk. Ik had een week vrij en heb hem gewoon geen luier meer aan gedaan. De eerste dagen heel veel natte broeken, maar binnen een week was het nog maar één natte broek per dag. Nu is hij dag en nacht zindelijk.

6. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Oh goed van hem! Gewoon zomaar mee begonnen of merkte je aan hem dat het tijd werd? Lijkt me wel prettiger om te beginnen tijdens een aantal vrije dagen want dan kun je ook even doorzetten (ipv maar een uurtje iedere avond bijv)?

7. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Maak hem eerst vertrouwd met de wc of het potje. Zodat hij weet dat plasjes en poepjes daarop horen.

Luier uit = luier uit behalve met slaapjes!
    Want elke keer even de luier uit en dan weer aan werkt niet, veel te onduidelijk voor het kind.

Bij ons: dochter met 2j2mnd luier uit en in een morgen zindelijk. Ze wilde niet blijven liggen met verschonen en toen heb ik gezegd vanaf morgen ga je maar op de wc/potje. Die morgen heel veel natte vloeren gedweild, maar ze had het steeds beter door.

Zoon gaf het met 23 mnd zelf aan, hij vond het vies. Luier uit en meteen zindelijk. Maar hij ging sinds 1,5 op de wc, met 20 mnd al steeds vaker.

8. konij1989

konij1989 Lid

31 jan 2014
    64
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ja precies, mijn zoon was ook al gewend aan naar het toilet gaan. Voor en na slapen deden we het al een hele poos.

Ik zou ook niet een uurtje per dag doen, dat lijkt me niet te begrijpen voor zo'n kleintje.

9. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik zou 'm vertrouwd maken met potje of wc, dus bv. elke dag bij opstaan en voor het naar bed gaan en het dan gewoon leuk houden. Wil hij zelf tussendoor eens overdag dan ga je ook met hem op het potje/wc.
    En dan afwachten tot ze er echt aan toe zijn.
    Bij mijn zoontje was dat vorige week, hij is nu 2jr en 8maanden. Hij wilde 's morgens z'n luier even af nadat hij had gepoept (deden we al wel vaker). Binnen een half uur plaste hij in z'n broek en stond te soppen in z'n sokken. Complete paniek (ondanks dat het wel vaker gebeurde) en hij wilde weer een luier aan. Dus weer een luier om gedaan en klaar. Maar sinds dien geeft hij zelf aan dat hij moet plassen. De 1e 3 dagen nog een luierbroekje aan gedaan, maar sinds vandaag gewoon zonder luierbroekje en het gaat super goed, hier eigenlijk geen ongelukjes gehad, alleen 2x in z'n broekje geplast tijdens een lange autorit.
    Hiervoor heb ik ook wel eens geprobeerd om hem elk 1-2 uur op de wc te zetten, maar dat werkte niet, vroeg of laat liet hij gewoon weer alles lopen.
    Ze moeten echt zelf doorhebben wat ze moeten voelen en doen. En voor een jongetje is 2 jaar nog erg jong om zindelijk te zijn. Dus ik zou zeggen, ga er gewoon spelenderwijs mee aan de slag, verwacht er niet teveel van en kijk hoe hij erop reageert en wat hij aangeeft.

Deel Deze Pagina