Dag dames, Ik ben even op zoek naar ervaringsverhalen Door diverse klachten is het vermoeden dat mijn zoontje van 5 weken oud een koemelkallergie heeft. Mijn jongste broertje heeft ook als baby een koemelkallergie gehad en de klachten kwamen ons helaas maar al te bekend voor. Donderdag bij de huisarts geweest en ook hij gaf aan uit te gaan van een koemelkallergie. Daarom op advies van hem overgegaan op Pepti als start van de eleminatie- en provocatietest. Donderdagavond heeft mijn zoontje zijn eerste Pepti fles gekregen. Uiteraard verwacht ik geen wonderen maar wel erg benieuwd naar ervaringen. Wanneer zagen jullie verbetering? Mijn zoontje heeft op dit moment de volgende klachten: - Zeer slechte, eczeem-achtige huid op zijn gezicht rood, vlekkerig, ‘puisterig’. Sinds enkele dagen heeft hij ook wat gele korstjes (voornamelijk op het voorhoofd) en ‘vlokken’/huidschilfers (naast het gezicht ook op zijn oren en in zijn nek) - Zeer wisselende ontlasting: soms anderhalve tot twee dagen niets, dan plots in een uur 2-4 poepluiers, vaak vrij dun. Hij lijkt pijn te hebben in de uren voorafgaande aan die luiers. Ontlasting komt echter sommige dagen wèl regelmatig (1-2x per dag). Geen peil op te trekken, dus - Onrust: komt zowel overdag als ‘s nachts erg moeilijk in slaap, slaapt zeer licht en wordt erg vaak en snel wakker. Beweegt tijdens onrustmomenten zeer veel en schokkerig met zijn armen. - Urenlang ontroostbaar huilen (gelukkig niet dagelijks, maar het huilen kan op zulke momenten zeer lang doorgaan) - Zeer wisselend eet- en slaappatroon. Soms slaapt hij 7 uur aaneengesloten ‘s nachts, soms komt hij dag én nacht elke 2,5-3 uur. - Spugen: af en toe een mondje terug, niets wat bijzonder is lijkt mij. Moet wel zeggen dat hij begin deze week steeds meer begon te spugen met donderdag als hoogtepunt flínk veel na elke fles. Nu af en toe een beetje, geen idee of dit toeval of al een effect van de Pepti is Ik weet niet in hoeverre bovenstaande punten allen signalen van koemelkallergie zijn of ‘slechts’ normaal babygedrag. Onze dochter was wat alles betreft een zéér makkelijke baby die ons dus flink verwend heeft, alles wat ik nu als bijzonder zou benoemen staat hierboven opgesomt Overige tips en ervaringen zijn ook van harte welkom!
Mijn zoontje heeft ook last van eczeem en spugen, hele onrustige week gehad waarbij het drinken moeizaam ging. Afgelopen dinsdag gestart met ha voeding om te zien of dat wat doet voor zn eczeem. Vanaf donderdag ging t drinken beter en ziet zn huid er ook weer mooi uit. Moet wel zeggen dat de onrust bij hem vooral van een sprongetje kwam. En qua huid weet ik niet zeker of t hierdoor komt, want we smeren ook cetomacrogol en dat werkt super! Wel ineens groene ontlasting gekregen, van de voeding denk ik.. maar goed. Na 2-3 dagen resultaat zichtbaar!
Wat fijn dat je zo snel resultaat zag! Ik heb hier het idee dat zijn huid al ietwat minder rood aan het worden is en dat er geen nieuwe korstjes bij gekomen zijn Dus met 2 dagen ook al wat resultaat. Nu hopen dat het morgen niet opeens slechter is Heb je die zalf op doktersrecept? Ik heb lanettezalf gekregen, smeer het nu 3-maal daags. Ben bang dat de onrust hier geen sprongetje is, het is nl al een week of 2,5 in wisselende mate aanwezig
Hier na 1 dag al resultaat in de zin van minder onrust. Maar helaas kwam dat vrij snel weer terug. Mocht het dus onvoldoende resultaat hebben/klachten weer terugkomen dan kan het ook zijn dat je over moet naar een volledige koemelkvrije voeding zoals Neocate. M. spuugde trouwens ook meer met de Pepti. Nou had zij ook reflux maar dat viel toen wel enorm op.
Kun je je nog herinneren hoe snel de klachten weer verergerden? Bij mijn broertje was Pepti nl ook niet voldoende, Nutramigen hielp toen wel. Mijn moeder kan zich alleen niet meer herinneren hoe snel de klachten bij terugkwamen nadat ze tijdelijk weg waren door de Pepti Dan weet ik een beetje waar ik op kan rekenen
Hier alleen ervaring van nutrilon naar frisolac (ze kon niet tegen de hoeveelheid lactose in nutrilon, frisolac 1 heeft veel minder lactose). Wij merkten het destijds al na de eerste fles. Zaten op de klok te kijken wanneer de ellende zou komen maar die kwam niet. Die gele schilfers zijn geen berg? Dat heb je ook namelijk nog wel eens. Dochter van bijna 1.5 jaar heeft t weer. Dus als dit wat anders is hoor ik t graag, dan duik ik hier ook nog ff verder op onderzoek gezien haar lactose achtergrondje. Wat je preventief kan doen is refluxleefregels toepassen, ivm dat spugen misschien wel zo handig. Het zijn alleen handelingen om zo veel mogelijk de terugstroom van maagzuur te beperken, geen medicatie of andere toevoegingen (die jhbpm dus buiten beschouwing laten tenzij je arts wat anders aangeeft). Ookal heeft een kindje geen (verborgen) reflux, kan het geen kwaad om ze toe te passen en brengt voor t maagje en de slokdarm al wel meer rust wat net dat extra zetje kan geven in de weg naar betere tijden. @Averlhach heeft alles in een blog neergezet. Link staat in haar handtekening.
Hier zagen we vrijwel dezelfde dag nog resultaat. Mijn oudste had alleen extreme darmkrampen waardoor hij 8 tot 10 uur per dag krijste. Mijn jongste had alleen constant diarree met kapotte billen als gevolg. In de basis hoor je elke wijziging minimaal 2 weken de tijd te geven. Dus ook met deze voeding. Bij eczeem door koemelkallergie mag je zelfs er van uit gaan dat het met 6 weken weg of aanzienlijk minder is, omdat de huid daarin als laatste kan herstellen Pepti is dunner dan standaard voeding. Een kindje wat snel en makkelijker spuugt zal dus ook hier sneller en makkelijker spugen. In de basis is spugen niet erg, zolang ze er geen last van hebben. Als een kindje vaak spuugt kan het wel zeggen dat de flessen simpelweg te groot zijn of er sprake is van reflux. Bij (vermoeden van) reflux is het altijd raadzaam om de leefregels te gaan opvolgen. En een klein flesje bij de leeftijd van jouw zoontje is dat echt maximaal 90/3 per fles. De leefregels staan in mijn link in mijn handtekening.
Nee, die zalf is gewoon bij de apotheek te krijgen. Dokter had ketocanozol voorgeschreven voor zijn eczeem maar daar was ik niet echt van overtuigd. Wij geven trouwens ook elke dag probiotica. Solgar advanced 40+. Ik heb het idee dat dat ook helpt. Zodra we stoppen vlamt de eczeem op (nu 2x gebeurd). Hoop dat t snel beter gaat met je zoontje! Heel vervelend voor ze, zeker met dit weer.
@Vero0504 Thanks voor je reactie! Nee, als het goed is geen Berg De schilfers/vlokken deden mij in eerste instantie aan roos denken, ze waren namelijk eerst enkel op zijn hoofdhuid aanwezig en het zag er zo typisch uit. De schilfers verspreidden zich toen in enkele dagen ook over zijn voorhoofd, oren en wangen. Daarnaast kreeg hij plots gele korstjes op zijn voorhoofd, de dag nadat hij die kreeg zijn we overgegaan op Pepti en de korstjes waren vrijwel direct verdwenen. @Averlhach Super uitgebreid en fijn je blog, thanks! Toeval wil dat wij blijkbaar alle regels al toepassen Vermoeden van (verborgen) reflux heb ik overigens niet: echte symptomen - die ik niet óók aan koemelkallergie kan koppelen - zie ik niet en ook het spugen is fòrs minder sinds we over zijn op Pepti. Meer dan een mondje terug bij een paar voedingen per dag is het niet meer: het enorme projectiel spugen is over Verbetering lijkt hier nu zichtbaar te zijn: zijn huid is véél minder rood, minder schilferig, veel bultjes lijken te zijn verdwenen en ook voelt ook het alweer veel zachter aan. Lijkt erop dat het babyhuidje aan het terugkeren is! In ontlasting en onrust merk ik helaas nog weinig tot geen verschil.... Gisteren heeft hij 4 flinke poepluiers gehad maar hij lijkt nu nog af en aan wat pijn te hebben en ook is hij best winderig. Slapen ging weer erg slecht: hij kwam de hele dag moeilijk in slaap, werd weer snel wakker en was dan erg onrustig. Vannacht heeft hij zich ook steeds na zo’n 3,5 uur gemeld met ook flinke onrust (veel kreunen, jammeren, druk bewegen) tussen de voedingen door. Zijn échte ontroostbaarheid bestond gisteravond echter maar uit 20min hard huilen/krijsen (en dus niet getroost kunnen/willen worden) ipv de gebruikelijke 1-2 uur, dat is dus wel een mooie verbetering Zou alleen zo fijn als hij meer van die onrust verliest..... Fijner voor hem, maar natuurlijk ook voor ons! Vanaf de kraamweek sliep hij al heerlijk 5-6 uur aaneengesloten per nacht met een enkele uitschieter naar zelfs 7,5 uur. We mogen ons sinds 2-2,5 week in onze handen knijpen als ie eens 4 uur slaapt ‘s nachts. Vandaag wordt dag 3 met Pepti, ben benieuwd of we nog iets gaan merken/zien
Welke fles gebruik je? Schud je de fles om de voeding te mengen? Hoeveel voeding geef je? En hoe lang duurt een voeding?
Ik gebruik Philips Avent flessen en geef 6 voedingen (op verzoek) van 120/4, dit is op advies van de kinderarts. Schudden doe ik niet ivm lucht, ik roer de voeding altijd.
Voor de leeftijd is dit eigenlijk wel echt te veel. Kinderartsen geven wel vaker aan dat je sneller naar grote flessen mag, maar dat komt door gebrek aan kennis en meer het algemene advies van de voeding fabrikanten. De kans is aanzienlijk dat de krampen en ongemak daar vandaan komen
Bedankt voor het meedenken, ik hou het in mijn achterhoofd Het advies van de fabrikanten is 5 flessen van 150/5, daar zitten we dus nog wel een stapje onder. Het advies van de kinderarts volg ik n.a.v. een eerdere opname van mijn zoontje wegens (te veel) afvallen.
Verbetering was hier vlot te merken. Al is eczeem gebleven. Maar niet meer complete vellen van de huid. Ook het gillen van de pijn stopte goddank. Nu alleen bultjes nog (2,5 jaar). Na de pepti poepte kind ook de eindelijk zelf. Tot die tijd kreeg arm kind laxeermiddel...
ik heb vandaag middel met ureum gehaald bij de etos. (dr leenarts heeft m ook maar nu huismerk meegenomen, zelfde bestandsdeel in en scheelt nogal qua prijs). Man heeft ook bultjes, enkel en alleen op zn bovenarm, wat t exact is gokken we nog hebben wel een idee maar t is precies t zelfde als mn dochter dus hij wilde testen. Volgende keer bij de huisarts maar even vragen voor die kleine.
@Vero0504 werkt averechts bij hem helaas. Al gebruikt. Mogelijk komt er ook hooikoorts nog achter weg, krijgt iig standaard allergie medicatie en dan voelt hij zich goed gelukkig.
Wat fijn dat het zo snel verbeterde! Heb je er op latere leeftijd nog iets van gemerkt of echt alleen de eczeem?
Vandaag dag 4 met volledig Pepti. Vannacht voor het eerst in tijden heeft hij goed geslapen, 5 uur achter elkaar en na een flesje weer 4,5 uur, wauw! Ook de onrust is vele malen minder, hij is nauwelijks meer druk aan het maaien met zijn armen en heeft overdag ook eens meer geslapen dan af en toe een hazenslaapje. Vandaag ook geen enkele druppel melk uitgespuugd. Al met al gaat het echt steeds beter, dus!