Lieve meiden, Vanmorgen een pretecho gehad (27,1 week) en alles met ons meisje was goed alleen de echoscopiste die tegelijkertijd ook echoscopiste is in een zkh wist mij te vertellen dat ik een extra stukje placenta heb die net bij de uitgang ligt.. De grote placenta ligt voor en dan ligt er nog een stukje "bij" placenta (noemde ze het) bij de uitgang. Ze heeft gecontroleerd of er bloedvaten doorheen lopen door dat extra stukje maar dit was niet het geval. Gelijk VK gebeld op aanraadde van de echoscopiste en die wilt me gelijk morgen zien en inwendige echo maken.. Nou zit ik op de bank alles een beetje te overdenken maar vraag me af of ik me hier nou zorgen om moet maken ofniet?! Ik had zelf nog nooit van gehoord over een stukje "extra" placenta en mijn vraag is nu wie van jullie heeft hier ervaring mee of hier weleens van gehoord? Alvast bedankt!
ik weet er niet veel van, alleen dat ze er bij mijn zoontje na de bevalling achter kwamen dat er een "bij placenta" aanwezig was. Ik heb later om uitleg bij de verloskundige gevraagd maar eigenlijk geen duidelijk antwoord gekregen wat het precies inhield, mijn zoontje is gezond en heeft daar niks aan over gehouden
Mijn dochter had een dubbele placenta, maar daar kwamen we pas na de bevalling achter. De vk leek te schrikken, het kan gevaarlijk zijn als hij laag ligt of voor de uitgang. Die van mijn dochter lag gelukkig hoog. Ik zou het even goed na laten kijken om eventuele complicaties tijdens de bevalling te voorkomen! Nog even ter uitleg: De placenta van mijn dochter bestond echt uit 2 gelijkwaardige delen, door het midden liepen bloedvaten. Wanneer er teveel druk op komt te staan tijdens de bevalling kan dat scheuren en bloed je kindje in het ergste geval dood. Dat is wat mij verteld is bij de uitleg erover. Maar zoals ik lees zitten er bij die van jou geen bloedvaten tussen, dat is belangrijk om te weten!
Gister bij mn VK geweest en inwendige echo gehad en de uitgang blijkt geheel vrij te zijn ondanks de "bij" placenta... VOlgens haar hoef ik me nergens ongerust over te maken maar ik had hier echt nog nooit van gehoord...
Ik heb het ook. Bij gunstige ligging (niet voor de uitgang) is het enige puntje dat er eventueel éen placenta na de bevalling niet vanzelf naar buiten zou komen, maar dit is niet gebruikelijk volgens de gyn.
Ik denk dat er belangrijk verschil is tussen echt twee placenta's, zoals bij Doortje25, of een stukje placenta-aanhangsel (sorry, weet niet hoe ik het moet noemen ) Ik had precies hetzelfde als jij: een klein stukje erbij, waar geen bloed doorheen liep. En het lag vlakbij de baarmoederuitgang. Heb om deze reden extra controle gehad met 32 weken om te kijken of het stukje voldoende was weg getrokken en een natuurlijke bevalling niet in de weg zou zitten. Dat was toen gelukkig helemaal in orde. Hebben ze je toevallig verteld hoever het stukje van de uitgang af ligt?
Hey, Ik heb het ook. Bij mij zou het een keizersnede kunnen worden. Maar gelukkig met de echo van vorige week is het een mooi stuk opgeschoven. Ook inwendig gekeken ivm aderen, maar die zaten er niet door heen en ik kan dus gewoon bevallen. De placenta moet 2,5 cm verwijdert zijn van de uitgang om vaginaal te kunnen bevallen. Gelukkig is dat bij mij het geval. Volgens mij is dit niet iets om je zorgen over te maken Xx