Omdat ik via iui zwanger ben geworden, krijg ik de eerste echo('s) in het ziekenhuis. Dit zou komen omdat ze het nu zien als risicozwangerschap. Maar ik meen me te herinneren dat mijn gyn zei dat ik daarna naar een andere afdeling zou gaan. Dat zou dus betekenen dat ik wel in het ziekenhuis onder controle blijf. Kan dat kloppen? Hoef ik dan niet een verloskundige te bellen? En beval ik daardoor ook standaard in het ziekenhuis? Heeft iemand vanuit de mmm dit ook zo gedaan? Of ging je alsnog na die eerste controles naar een VK? Nou ja, anders kan ik het wel vragen tijdens de eerste echo, maar ik vroeg me af wat standaard was, en of ik dus zelf ook kan kiezen voor een VK.
Het is standaard dat je na de eerste paar echo's in het ziekenhuis naar de 'gewone' verloskundige gaat. Veel verloskundigepraktijken zitten in het ziekenhuis, dus dat zou de andere afdeling kunnen zijn. Er zijn wel uitzonderingen. Ik ken iemand die zonder medicatie na vruchtbaarheisbehandelingen wel bij de gynaecoloog onder controle blijft. Ze voelde zich daar prettiger bij en de gynaecoloog stemde toe. Heb je verder geen medische indicatie? Ik ben zelf wel de hele zwangerschap bij de gynaecoloog gebleven, maar als ik de keus had gehad zou ik liever naar een verloskundige gaan.
Volgens mij is hier geen verloskundigen afdeling. Ik denk dat ze bedoelde dat zij fertiliteitsarts is, en ik daarna naar een gewone gynaecoloog zou gaan. Ik weet zelf nog niet wat ik liever heb. Aan de ene kant gewoon een verloskundige, maar aan de andere kant ben ik het ziekenhuis ook heel erg gewend, en heb ik ook het gevoel dat je daar nog beter in de gaten gehouden wordt (zal wel nergens op slaan hoor) Maar dan beval je zeker ook standaard in het zh? Neem aan dat de gyn niet bij mij thuis gaat komen Ik weet trouwens niet of ik verder een medische indicatie heb. Ik denk het niet.
De gynaecoloog komt inderdaad niet bij je thuis en je bevalling wordt vaak door een vreemde gedaan. Afhakelijk van de ernst van je medische indicatie doet of de klinische verloskundige het of de dienstdoende gynaecoloog. De persoon die je bevalling doet is vaak ook met meerdere bevallingen tegelijk bezig en is er in tegenstelling tot je eigen verloskundige niet alleen voor jou. Ik moest bijv. máár even een half uurtje wachten met persen bij volledige ontsluiting, want een andere vrouw had gelijktijdig volledige ontsluiting en gilde schijnbaar harder dan ik . Verder vond ik de gynaecoloog erg medisch gericht. Geen tot weinig aandacht voor zaken zoals borstvoeding, kraamzorg, emoties, de bevalling en dergelijke. Ik hoor om me heen dat een verloskundige wel naar dit soort zaken vraagt en zelfs uitleg geeft! Wie weet had het ook te maken met mijn gynaecoloog, die gewoon een echte medicus is en dat lijkt vaak synoniem met hork te staan. Ik was het hele medische circus eigenlijk ook zat. Volgens mij niet echt een objectief verhaal geworden, maar vaak heb je geen keuze waar je terecht komt en zo wel dan zou ik dit meenemen in je besluit.
Ik had in eerste instantie een med. indicatie, lag namelijk opgenomen met HG (zware misselijkheid) en sondevoeding. Daarna heb ik nog een aantal weken bij mijn huisarts controle laten doen en vanaf week 34 terug naar de gyn. Ik moest in het ziekenhuis bevallen op medische indicatie. Als je in het ziekenhuis bevalt zonder medische indicatie kost je dit geld, hoeveel is verschillend per ziekenhuis. Je moet tijdens je bevalling inderdaad je gyn. of verloskundige delen. Ik heb bij mijn tweede bevalling alleen hulp gehad bij 9 cm. en daarna geboorte. Daarvoor had ik in 2 uur tijd van geen tot een weeenstorm gehad en bij 9 cm. moest mijn man iemand gaan zoeken om te gaan komen. Dat heb je thuis waarschijnlijk een stuk minder alhoewel het vrij snel ging en de verloskundige ook van huis moet komen.
Ik ben doormiddel van de behandeling ICSI zwanger geraakt,en ookal hoefde het niet persee ben ik bij het ziekenhuis gebleven voor controle's ect. en ga daar ook bevallen. Ik heb juist hele fijne ervaringen daar word goed naar me geluisterd en de gyn. neemt alle tijd voor mij/ons. Dus ben blij dat we deze keuze hebben gemaakt.
Wij hebben net onze laatste controle gehad bij de gyn en gaan nu over naar de VK. Hier juist geen ervaringen met gyns die veel tijd voor je konden nemen en tijd voor vragen is er al helemaal niet. Wordt ook weinig gecheckt. Totaal 1x bloeddruk gemeten, standaard bloedonderzoek en ook niet voelen aan bm, maar alleen echo's. Heb bij de VK toch meer dat "huiskamer"gevoel.
Ik ben zwanger geworden dmv icsi. Ik heb de 7 weken en 10 weken echo in het ziekenhuis gehad. Ik wilde wel graag naar een verloskundige. Toen de 10 weken echo in orde was, was dat verder ook geen probleem. Ik vind de 'sfeer' bij een verloskundigepraktijk veel fijner dan in het ziekenhuis. Maar goed, het is natuurlijk heel persoonlijk. Gewoon doen waar jij je prettig bij voelt. Overigens is een iui of ivf/icsi zwangerschap niet risicovoller dan een gewone zwangerschap hoor. Tenzij je een tweeling verwacht. Succes! Groetjes, Minnie
Bij mijn dochter ben ik gewoon naar de vk gegaan. Ik zat wel in speciale kliniek voor de mmm misschien dat dat scheelt. De eerste echo heb ik wel daar gehad..