Hey meiden, ik ben dec 2012 bevallen van onze knappe zoon Noah na een zwangerschap van 27+5 weken. Nu ben ik op het moment 16 weken zwanger van onze 3e zoon en ben ik op advies van de gyn sinds afgelopen zondag begonnen met ustrogestan tabletten die ik vaginaal moet inzetten elke avond. Zijn er meer meiden die hier ervaring mee hebben en heeft het je geholpen je baarmoeder gesloten te houden tijdens je volgende zwangerschap??
Wat spannend voor jullie! Hopelijk duurt deze zwangerschap een stuk langer. Waarom krijg je utrogestan tabletten en niet de proluton injecties? Ik dacht dat deze laatste beter waren maar daar kan ik me ook in vergissen. Er zijn hier meer meiden die de injecties gekregen hebben, misschien hebben zij meer info voor je.
Hallo, Ik ben nu 16 weken zwanger en begonnen met proluton injecties. Mijn zoontje is met 24 weken geboren en overleden. Ik heb dus nog geen ervaring ermee maar ben wel benieuwd wat anderen zeggen
hoi chantal, gefeliciteerd met je zwangerschap en wat een spannende tijd! ik ben 1 keer bevallen met 21 weken van mijn zoontje en de zwangerschap daarna heb ik proluton injecties gehad. Ik weet niet of ze hebben geholpen maar heb mijn zoontje wel bij me kunnen dragen tot 30 weken. Deze zwangerschap krijg ik weer proluton injecties. Kan je beter niet de injecties vragen dan vaginaal inbrengen? mis geeft dat te veel prikkeling bij de baarmoedermond. Wat is de reden van de vroeggeboorte van je zoontje? ik krijg namelijk over 2 weken ook een cerclage om me baarmoedermond dichte te houden
Ik durf het je eerlijk gezegd niet te zeggen. Tot gisteren nog nooit van proluton injecties gehoord zal het eens navragen bij de gyn.
Het schijnt dat de progesteron die in de utrogestan zit juist de baarmoeder rustig moet houden. Wat het echte verschil is tussen proluton en deze, geen idee. Ik ga daar morgen eens voor bellen. Mijn zoontje is met 27.5 geboren doordat ik al met 23.5 in het ziekenhuis kwam te liggen met gebroken vliezen. Na de geboorte bleek hij een slokdarm en anus atresie te hebben en had hij ook een hartafwijking (tetralogie van fallot). De slokdarm atresie is waarschijnlijk de reden dat mijn vliezen zo vroeg zijn gebroken maar dit weten ze niet zeker. Vandaar dat ze het zekere voor het onzekere willen nemen met de progesteron. Cerclage is bij mij tot zover niet van toepassing maar wel houden ze tijdens de controles ook de lengte van m'n bbm in de gaten. De laatste keer was deze nog mooi lang.
Ik heb tijdens deze zwangerschap ook preventief utrogestan gebruikt (3x daags) ,en inmiddels al 35 weken zwanger. Mijn gyn vond die tabletten vooral handiger en prettiger voor jezelf dan die injecties. Ik had bij beide zwangerschappen al vanaf een week of 14 veel last van harde buiken, nadat ik deze keer gestart was met de utrogestan had ik ze nauwelijks nog. Toen ik moest afbouwen na 31 weken lag ik vrij snel weer in het ziekenhuis omdat de weeenactiviteit direct weer opgang kwam. Het heeft hier dus zeker effect gehad. Een cerclage wilde mijn gyn niet direct doen, ivm het dan juist prikkelen van de baarmoeder door een vreemd 'iets' en infectiegevaar. Wel kreeg ik 1-2 wekelijks baarmoederhalsmetingen, om eventueel in te kunnen grijpen als bleek dat deze wel ineens te snel verkorte. Maar met de Utrogestan bleef het gelukkig rustig.
Hier moet ik na een vroeggeboorte in 2012 ook bij een volgende zwangerschap vanaf 16 weken Utrogestan gebruiken. In eerste instantie spraken ze ook over de proluton injecties maar mijn gynaecoloog gaf aan dat de Utrogestan inbrengen nog beter effect had. We zullen het moeten afwachten! Maar hoor veel goede verhalen. Wel raar dat jij maar 1 keer per dag hoeft.. ik meen bijna overal gelezen te hebben dat het 3 keer daags moet?