2e zwangerschap na verkorte baarmoederhals

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Luna435, 5 mei 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luna435

Luna435 Lid

26 mei 2022
    20
    2
    3
    Vrouw
    Hoi dames,

Eerst even wat achtergrond informatie. Bij mijn vorige zwangerschap had ik heel veel last van harde buiken. Daarom werd door de gynaecoloog mijn baarmoederhals gemeten met 19 weken zwangerschap en die was toen rond de 3 cm, en het tuutje van mijn baarmoederhals voelde zacht wat eigenlijk keihard hoorde te voelen. Ik kreeg als advies extreem rust nemen. Mijn baarmoederhals is daarna tot week 24 gemeten en dat schommelde tussen de 3 en 3.4 cm. Uiteindelijk ben ik met 30 / 32 weken weer gaan bewegen en heb ik alles weer opgepakt ( behalve werken ). De gynaecoloog twijfelde ondertussen wel of de kortere baarmoederhals niet gewoon bij mij hoorde. Hij gaf ook aan dat ik een erg gevoelige baarmoeder heb.
    Uiteindelijk met 38 weken precies bevallen. Net voordat de bevalling begon hadden ze ontsluiting gemeten en dat was toen al 3 cm, zonder dat ik daarvoor echt ( naar mijn weten ) weeën heb gehad. Wel harde buiken, maar niet regelmatig. Uiteindelijk was ons zoontje er ook binnen een 1.5 uur.

Nu ben ik weer zwanger en is mijn baarmoederhals met 13 weken gemeten. Die was 4 cm, en het tuutje van de baarmoederhals keihard. Bij mijn vorige zwangerschap nooit op dit termijn gemeten dus geen idee of dit hetzelfde is. De gynaecoloog gaf aan verder geen metingen meer te doen en ik hoef verder geen rust te nemen. Alleen komen er nu wel wat vragen naar boven. ( deze vragen ga ik natuurlijk stellen aan de gynaecoloog, maar de afspraak staat pas over 2 weken ) Ik maak mij nu toch een beetje zorgen dat als ik nu geen rust neem dit kindje alsnog te vroeg geboren gaat worden, of mijn baarmoederhals eerder verstrijkt.
    Daarom ben ik opzoek naar ervaringen die een beetje gelijk zijn aan mijn verhaal. Waarbij de eerste zwangerschap een kortere baarmoederhals gezien was met rust, en de tweede zwangerschap geen rust hoeven te nemen.

Daarnaast lees ik trouwens ook veel verhalen op internet waarbij 3 cm niet als te kort wordt gezien. Waardoor ik ook een beetje in de war ben.

Ik merk dat ik nu al met 16 weken weer harde buiken krijg. Voornamelijk met een volle blaas, aanraken van de buik of bukken. Ik merk geen verschil wanneer ik erg druk ben geweest of een rustige dag is geweest. Maar door die harde buiken krijg ik nu wel weer wat zorgen... Vooral ook omdat ik dus blijkbaar met 38 weken al 3 cm ontsluiting had ondanks de weken rust.
    Het is een heel verhaal geworden , maar ik hoop op wat ervaringen. Alvast bedankt!

2. Luna435

Luna435 Lid

26 mei 2022
    20
    2
    3
    Vrouw
    Niemand?

3. WWJD

WWJD Niet meer actief

Wat lastig. Ik heb geen ervaring met een verkorte baarmoederhals. Daar is nooit naar gekeken omdat er ook geen indicatie voor was. Dus wat normaal is weet ik ook niet echt.

Maar de harde buiken herken ik zeker wel. In al mijn volgende zwangerschappen had ik al vroeg harde buiken. Zolang die niet pijnlijk zijn en niet te lang duren of te vaak zijn hoort dat erbij werd mij gezegd.

Maar bij enig twijfel zou ik aan de bel trekken. Dan maar voor niets of de bezorgde moeder dan dat je achteraf te laat was.

4. KimK93

KimK93 Bekend lid

28 dec 2020
    511
    417
    63
    Vrouw
    Ik zou toch even overleggen voor meerdere controles! Ik ben niet bekend met vroeg ontdekken van verkorte baarmoederhals. Maar dit was bij mijn zwangerschap wel de oorzaak, uiteindelijk is onze meid te vroeg geboren met 33+6. Ik had ook erg veel harde buiken. De verloskundige vond het heel erg want ik had vaak gebeld erover. In het vervolg kom ik dus onder controle in ziekenhuis bij een nieuwe zwangerschap.

Dus mijn advies is; vragen om controles! Liever meerdere controles dan te weinig en te vroeg bevallen. :)

Deel Deze Pagina