2ehands electrische kolf, te doen?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door lunanoa1, 24 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lunanoa1

lunanoa1 Actief lid

11 okt 2009
    213
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Net na de bevalling moest ik een kolfapparaat huren bij de thuiszorg, omdat ik enorm stuwing had en de kleine nog niet goed dronk. Dit was de medela huurkolf waarbij ik dus een kolfset met slangetjes etc moest kopen (ca 40 euro). Nu wil ik een electrische kolf gaan aanschaffen. Ik zit te twijfelen tussen de medela pump in style 2e hands aan te schaffen voor rond de 100 euro. Dit omdat ik dus zelf mijn eigen kolfset al heb voor een medela kolf. Maar nu lees ik hier en daar dat de medela 2ehands aanschaffen niet hygienisch is omdat er bij dit merk melk in de motor kan komen, terwijl dit bij bijv de ameda kolf niet het geval is (deze kost nieuw ca 150 euro). Wie weet hier meer over?
    Alvast bedankt voor de hulp!

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Alleen bij de Mini Electric kan er melk in de motor komen. Dan probleem heb je bij de PiS niet.

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik heb de Swing, daarbij heb je dat probleem ook wel een beetje, maar volgens mij als je de slangetjes af en toe uitkookt, moet dat geen probleem verder zijn hoor! Ik heb 'm dus ook tweedehands, (wel bijna nieuw van iemand bij wie het kolven niet werkte), want dat scheelde me enorm!
    (En ik had dus ook al een huurkolf van Medela gehad).

4. Sannehai

Sannehai Niet meer actief

ik heb ook 2e hands een mini elektric plus gekocht,

wel met eigen set erop, ook eigen slangetje, die ik ook elke dag mee uit kook,

volges mij moet het dan zo toch wel goed kunnen?

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.486
    36.444
    113
    @sannehai: eigenlijk dus niet. Bij de mini electric kan er melk in het motortje komen en die kun je dus niet uitkoken. Op die manier kan er besmetting plaatsvinden, bijv spruw.

6. Sannehai

he bah zeg, ik wist dat echt niet!!

wie weet hebben daarvan dan ineens ik en mn meisje spruw...:S!

maar wat kan ik er aan doen dan?? hoe weet ik nou of het echt door dat motertje komt?

hoe weten jullie eigenlijk dat dat kan? niet dat ik het niet geloof hoor in tegendeel maar vraag het me gewoon af hoe je daar achterkomt zegmaar haha

7. Nemo

Nemo Niet meer actief

Is algemeen bekend dat in de mini electric melk kan komen. Nog een reden om hem niet tweedehands te kopen is dat hij een zeer beperkte levensduur heeft. Tevens zou de mini elect. nooit mijn favoriet zijn vanwege het geluide dat die maakt. En hij heeft maar 30 zuigcycli per minuut. Dat is er weinig en niet goed voor je opbrengst. En eigenlijk is hij niet dubbelzijdig. Als je goed kijkt dan zuigt hij om de beurt en niet 2 borsten tegelijk. Het is trouwens niet zo dat je er alleen spruw van zou kunnen krijgen, andere besmettelijke ziekten zoals bijv. HIV en hepatitis zijn ook niet uitgesloten.

8. Inger1979

Inger1979 Fanatiek lid

ik heb er ook aan gedacht maar niet gedaan...

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.486
    36.444
    113
    Je kunt wel een tweedehands electrische kolf kopen, alleen niet allemaal. Bijvoorbeeld de ameda is prima te doen, daar kan geen melk bij komen in het motoertje, het nadeel daarvan is dat deze niet zo heel veel uren kan maken.

10. Sannehai

Ow Bah zeg.. wist ik echt niet!:$

aghhh wat moet ik nou!?

kan toch ook weer niet terug zo'n ander ding gaan huren...dan blijf ik bezig maar dit is ook niet echt al te best natuurlijk!!

En wat super stom dat mijn kraamverzorgster daar niets over heeft gezegd!? daar heb ik namelijk samen mee op ineternet naar een 2e hands kolf gezocht:S:S

:(

11. lunanoa1

lunanoa1 Actief lid

11 okt 2009
    213
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties. Ik heb toch maar besloten een nieuwe te kopen, om mogelijk infecties uit te sluiten. Ik heb liever een nieuwe ameda dan een 2ehandse medela.
    Sannehai je gebruikt het nu toch al een tijdje? Mogelijk is het besemttingsgevaar nu wel geweken. Anders informeer eens bij een lactatiekundige hoe het daar mee zit.

12. Nemo

Nemo Niet meer actief

Als ik heel eerlijk mag zijn vind ik veel kraamverzorgsters niet écht geweldig met borstvoeding. Natuurlijk zijn ze er ook vast wel maar die ik ontmoet heb.
    Als ik info wil over borstvoeding zoek ik dat vaak bij: www.borstvoeding.com, VBN, LLL of een lk IBCLC.

Medela schrijft er zelf ook over op hun site Medela - Tweedehands Kolven En ook in de gebruiksaanwijzing word het beschreven.

13. appeltje

appeltje Niet meer actief

Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken hoor... de kans dat melk in de motor komt en dan weer terug in je kolf is zoooooo klein. Heb zelf ook tweedehands Pump in Style (van mijn zus) geleend en heb daar zonder problemen mee gekolfd. Ook nooit mijn melk de slangetjes in zien gaan. Ik vond de Pump echt een ideale kolf en heb er ruim een jaar goed mee gekolfd. Daarna terug aan zus gegeven. Heb voor nummer 2 de Ameda gekocht, maar die is na 5 keer kolven al stuk!!! Vond hem ook echt niet zo fijn als de Medela. Gelukkig had zus hem nog niet weggedaan en kan ik hem weer van haar overnemen. De Ameda is wat mij betreft exit.

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Grote kans dat je kraam het ook niet wist.

Maar goed, als bij jou de spruw nu over is dan kun je de kolf natuurlijk voor jezelf blijven gebruiken.

15. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Hoe doen ze dat dan met een huurkolf? Iedere keer een nieuwe motor erin?

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.486
    36.444
    113
    @ireen: nee, huurkolfen zijn zo afgesloten zodat er geen melk in de motor kan komen.

17. appeltje

appeltje Niet meer actief

Daar zit een beveiliging in voor de motor.

18. Nemo

Nemo Niet meer actief

Bij huurkolven koop je elke keer een nieuwe setje schelpen/slangen/flesjes e.d. Verder kan er geen melk in de motor komen. Zijn n.m. andere kolven dan kolven die je kunt kopen.

19. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.087
    3.870
    113
    Ik had een keer problemen met mijn mini elektric plus en toen hebben ze hem in de zorgwinkel met alcohol doorgespoten. Ze zetten toen een spuit met alcohol in die zijkantjes waar je het slangetje indoet. Die van mij was overigens nieuw en dit probleem had ik bij mijn eerste. Nadat hij was doorgespoten deed hij het weer goed (maakte rare geluiden en de zuigkracht werd steeds minder).
    Misschien kun je hem ook met alcohol door laten spuiten.
    Hij doet het nu nog steeds prima.

20. Tirz

Tirz Lid

15 dec 2008
    84
    0
    0
    Apothekersassistente
    Arnhem
    Ik denk dat jullie mekaar niet zo moeten bangmaken met die bacteriën.
    Ik heb ook de mini electric overgenomen van mijn zus.
    Als je toch gewoon schoon bent op je flesjes en die toeter, dat lijkt mij het belangrijkste.
    Niets is 100% schoon, en je kindje moet toch ook weerstand opbouwen! Dus wees niet te steriel.

Deel Deze Pagina