Onze zoon zit niet op tweetalig onderwijs maar ze krijgen bij de kleuters al engels. De een doet er niks mee en die van ons wel. Komt ook sinds vandaag ook aan met een zin in het engels, meestal alleen woordjes (4jaar)
Dat is misschien ook wel waar.... Toch vind ik het wel erg handig (vroeger woonde ik buiten de bebouwde kom, dus ik moest altijd een stuk fietsen)
Mijn dochter zit bijna 2 op een tweetalig school. Ik ben er tot nu toe super blij mee. Bij haar op school krijgt n groep 1 en 2 50% Engels. S morgens NL en s middags ENG. De les wordt als het ware herhaalt en wordt er gebruik Gemaakt van een hand pop die alleen Engels kan spreken. In groep 3 gaat het Engels terug naar 30%, omdat het leren Schrijven en lezen in het Nederlands belangrijk is. En in groep 4 gaat het terug naar 50% waar ze dan langzaam gaan leren lezen en schrijven in het Engels. En dat wordt dan langzaam opgebouwd. Ik doe verder thuis niks aan het Engels, maar mijn dochter en andere kindjes uit haar klas pakken het Engels echt goed op. Ze vinden het ook super leuk. Tot nu toe dus super blij met de schoolkeuze voor onze dochter. Aangezien je tegenwoordig overal het Engels wel voor nodig hebt
Ik wist niet eens dat dit soort scholen bestonden, maar ik vind het top!! Onze kinderen zijn tweetalig, omdat we niet in NL wonen. Ik merk elke dag hoe leuk het is om tweetalig te zijn en hoe het hun denken beinvloedt. Zo spelen ze sommige spelletjes altijd in het Engels en andere juist alleen in het Nederlands. Ook kunnen sommige typetjes veel beter in de ene taal dan de andere taal neerzetten. Echt heel leuk om te zien! Er is onderzoek dat laat zien dat tweetalig kinderen gemiddeld genomen creatiever zijn. Ik kan dat gebaseerd op wat ik nu zie natuurlijk nog lang niet over mn kinderen zeggen, maar ik geloof het zo. Je hebt gewoon veel meer bronnen van invloed als het gaat om ideeen generen en vanuit verschillende perspectieven nadenken. Mn oudste dochter heeft het er zelf ook wel eens over hoe fijn ze het vindt om in twee talen te kunnen nadenken . Ik vraag me overigens wel eens af of alle voordelen van tweetaligheid ook standhouden als je de positeive effecten van in twee culturen leven eruit haalt. Denk dat er in de meeste onderzoeken alleen gekeken is naar kinderen die bij elke taal een andere cultuur ervaren en dat is met Engels op school natuurlijk niet echt het geval...