ik ben nu al bezig om erover na te denken hoe ik het een beetje voor me zie (zover je dat kan plannen natuurlijk) vorige keer heb ik ondanks meerdere keren vragen geen pethidine prik gekregen... de gyn dacht dat ik nog wel een uur of 6 a 8 bezig ben (achteraf ook maar goed, gezien onze dame haast had) wat is eigenlijk jullie ervaring hiermee? zat te denken hier weer om te vragen (in de hoop dat het nu wel mag), maar is dat wel zo slim? en mag je dan nog wel naar de wc lopen? (dat vond ik vorige keer gruwelijk, lag aan alle mogelijke apparaten en kon niet van bed af) daarnaast had ik bij de eerste bevalling een knip, krijg je dan standaard weer een knip bij de tweede?
Nee, na een pethidineprik mag je niet meer naar het toilet lopen. Dit omdat je er erg suf van kan worden en onderuit zou kunnen gaan. Pin me er niet op vast maar ik dacht dat een knip bij de eerste geen garantie is voor een knip bij de tweede. Als ik het mis heb hoor ik da graag aangezien ik ook een flinke knip heb gehad bij de eerste, was een vacuumbevalling. Ik had trouwens om een ruggeprik gevraagd, die ik maar niet kreeg want 'de anesthesist is nog eeeeeven bezig hij is er zo echt waar'. twee en een half uur later zat ik op 7 cm en zei de gyn dat ik beter een pethidine prik kon krijgen omdat er anders een kans was dat ik op de ok ging bevallen omdat ik al 7 cm had. Achteraf ben ik nog steeds erg boos dat ze me zo lang hebben laten creperen, had dan gewoon gezegd dat een ruggeprik er even niet in za verdorie ipv ja nee hij komt er zo aan!
Ik en 2 weken geleden voor de tweede keer evallen, maar voor het eerst met ruggeprik! Wat een verademing! Het zetten deed geen pijn en heb katheter gekregen. De pethadine prik werd in ons zh afgeraden omdat je veel dingen ' kwijt' bent na de bevalling en de baby ondervind vaker nadelen ervan.
ruggeprik vind ik heel eng, dat zou ik niet willen. maar die pethadine laat ik ook maar dan.... vond het zo erg dat ik niet meer gewoon kon gaan en staan waar ik wilde of even naar de wc kon. zonder prik was ik ook een hoop kwijt. vriendlief heeft me de helft nog na moeten vertellen hihi. dus dat laat ik maar, dat vond ik al zo jammer.
Ik ben bevallen met een ruggenprik, in 1 woord. Geweldig! M'n bevalling was echt een feestje. Ik voelde helemaal niks.
he bah, dat is wel heel heftig. hier toen om 3 uur snachts een soort van weeën 10 uur nog niet veel actie, toen infuus gehad en om iets voor 2 uur in de middag had ik onze kleine in mijn armen dus ben wel 'verwend' met een vlotte bevalling. hoop dat de 2e ook zo snel gaat
Ik durfde geen ruggenprik en pethadine was het enige wat dan overbleef. Kreeg hem met 6cm ontsluiting eindelijk. Het haalt de ergste pijn vd weeën weg voor ongeveer max 2uurtjes. Daarna kun je er nog 1 krijgen. Je mag niet meer lopen want het voelt als een zware drug. Ik zakte weg in de wolken, zo voelde het. En ging beetje hallucineren en vroeg mijn man kinderliedjes te zingen. Er is idd veel langs me heen gegaan en mn dochter kwam vreselijk suf ter wereld en een slechte start gehad. Voor mij geen pethedine meer. Ook al voelde het lkkr en kon ik ff ontspannen, ik wil niet dat de baby's er ook iets van mee krijgen.
Hier bij de 1e ruggenprik gehad, ideaal, zou het bij de 2e weer doen als ik het niet meer trek. Pethidine hoor ik idd vaak van dat je zo suf en high bent dat je de helft niet meekrijgt, dat zou ik achteraf niet leuk vinden, wil me wel bewust zijn van de geboorte van mijn kind..
Die pethadine prik hier ook nooooooit meer. Ik heb hem dan niet tijdens me bevalling gehad maar als slaapmedicatie als voorbereiding op me inleiding. Wat een verschrikkelijke prik ten eerste om te zetten. Heb er 4 dagen pijn aan gehad. En ten tweede was ik zoooo suf ik heb de prik om 22.00 savonds gekregen en kwam smiddags om 14.00 pas een beetje bij! Heb tijdens de bevalling een pijnpompje gehad wat een heerlijkheid! Je bent in een roesje maar met persen draaien ze hem uit en je bent direct weer helder!
Ik heb bij de eerste een ruggenprik gehad en altijd gezegd dat doe ik ook als ik het bij de tweede te zwaar vind worden. Maar 1,5 maand geleden is mijn tweede dochter geboren. Ik heb wel om pijnstilling gevraagd, de geboortetens. Maar toen brak ze ook even mijn vliezen om van 7 naar 10 cm te gaan in een minuut. Dus toen mocht ik persen. En wat een veel betere ervaring is deze bevalling geweest. Bij de eerste 22 uur bezig geweest, nu 6. Ik snapte nooit waarom mensen zeiden trots te zijn op hun bevalling, maar nu wel. Juist doordat ik mijn eigen weg mocht vinden en mocht lopen in de kamer en echt mijn kracht kon vinden. Laat je dus zeker niet leiden door angst van je eerste bevalling, een tweede kan zo anders zijn!
Pompje hebben ze hier niet in het zkh. Geen idee hoe dat dan is, ook niet over ingelezen Heb er nog even goed over nagedacht, maar denk dat ik toch ervoor kies het weer zelf te gaan proberen. Ten eerste wat Rijtjes ook zegt, je vrijheid om te kunnen lopen en je eigen weg vinden vind ik heel belangrijk. Dat miste ik heel erg vorige keer door alle ctg/infuuskabels... Ten tweede wil ik ook niet als een stoned garnaaltje daar liggen en niet eens meer weten wat er gebeurd. Laat staan hoe het op je kindje doorwerkt.... Ruggeprik zie ik alleen als optie voor een keizersnee, ben veel te bang voor het gevoel van benen niet meer kunnen voelen en niet meer kunnen lopen (ben controlfreak hihi). wat ik wel krom vind verzekeringstechnisch. Stel ik kies voor de prik of ruggeprik dan word mijn bevalling wél vergoed (omdat het dan medisch is) en nu dus niet... Mag 250 euro neerleggen. Dan word je toch haast gedwongen om met verdoving te bevallen...
Is hypnobirthing niet wat voor je? Na de eerste van 26 uur ruggenprik en remifentanil wilde ik het helemaal anders doen ! En dat is gelukt in 5 uurtjes in bad mogen bevallen heerlijk
Over pijnbestrijding kan ik je geen antwoord geven, mijn baby's kwamen daar ook te snel voor en ik moet toegeven ik ben als de dood voor spuiten en prikken Weet wel dat als je bij de eerste bent ingeknipt dat dat niks zegt over je volgende bevalling, bij de eerste heb ik een kleine knip gehad en de 2de is er zo uitgerold zonder knip of scheur
word zoiets ook vergoed? ik weet iig wel dat ik tijdens de weeën totaal 'wegzweef'. kan het wel aardig handelen maar ik kan me er de helft van herinneren, ben dan compleet in mezelf gekeerd vraag 5x dezelfde dingen en mijn vriend moest de helft na vertellen. helpt dat je ook meer bij de 'les' te houden?
Nee en dat is ook niet de bedoeling tijdens de bevalling. Omdat je zo diep ontspant door de endorfines voel je minder pijn. Maar met hypnobirthing leer je een ontspanningstechniek en ademhalingstechniek en tijdens die oefeningen ben je wel gewoon bij de les Maar wat je endorfines doen weet niemand van te voren juist erg goed ! De cursus wordt wel door een aantal verzekeringen vergoed. Mocht je meer informatie willen pb dan maar
Ik heb een ruggeprik gehad en dat was heerlijk, echt een verademing. Ik voelde nog wel wat van de weeën en persdrang maar dat was goed te doen. Ik had me ingesteld op een thuisbevalling en van dus niet van plan om een ruggenprik te nemen. Wat ik wel vervelend vond is de elektrode en katheter in je vagina Ik herinner me geen pijn bjj het zetten, wel dat ik de anesthesist wel kon zoenen.. Ik wil niet meer anders. Wel hopelijk geen knip dan.. maar er zit veel littekenweefsel dus ben bang dat het niet meer zo oprekt.
hier bij de eerste een ruggenprik gehad. inderdaad even geen pijn maar alles bij elkaar was het 1 grote hel en zou ik er NOOIT meer voor kiezen. en het zeker niet aanraden. veel mensen denken er niet aan dat een ruggenprik ook een hoop nadelen kan hebben voor moeder en kind. en die heb ik , helaas, allemaal gehad. aan allerlei toeters en bellen waardoor ik bed niet uit kon en mocht, om de 2 uur gecatheteriseert worden, hartslag van kleine die niet goed ging, kleine EN ik kregen koorts, tijdens het persen moest de ruggenprik uit omdat ik anders misschien het persen niet zou voelen. je gaat dan van bijna geen pijn naar een hel van pijn. ik raakte echt in paniek. kleine moest na de bevalling meteen naar een andere afdeling en heb ik een paar uur niet gezien. door het catheriseren is mijn blaas opgerekt. ik moest dus langer blijven omdat ik zelf niet kon plassen EN daarna nog een week met een catheter gelopen. maar wel met blijvende blaasschade. na de bevalling nog een tijd hoofdpijn gehad. en bij een ruggenprik heb je meer kans op kunstverlossingen. bij de 2e ben ik thuis bevallen. met een geboorte TENS. zoek daar eens naar. dit was echt een verademing. prikkels die je jezelf toe kan dienen en die pijnstillend en rustgevend werken. niet gevaarlijk voor jezelf of je kindje. binnen 2 uur was het klaar en eerlijk, zou het zo weer over doen. heb nauwelijks pijn gevoelt.
Mijn eerste kwam met een geplande keizersnede. De tweede met een natuurlijke bevalling. Toen rond de 7/8cm Remifentanil gekregen (zo'n pompje), omdat ik het echt niet meer hield. Was voor mij perfect! Heeft me vrij soepel naar de 10 cm geholpen en na 20 min persen was mijn zoon er. Remifentanil is maar heel kort in je bloed, dus je bent maar heel kort suffig; daarom krijg je een pompje wat je zelf bedient. Als het nodig is doe ik het deze keer weer (wel even checken of jouw ziekenhuis dit doet). En ja, je ligt wel aan het infuus, maar dat lag ik toch al vanwege weeënversterkers...