Uitkloppen van de navelstreng / placenta

Discussie in 'De bevalling' gestart door Thauma, 9 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb al regelmatig gelezen dat het uit laten kloppen van de navelstreng goed is voor je kindje, voor de stamcellen, voor een laatste shotje ijzer etc.
    Maar ik last gister in een of ander holistisch artikel dat ze de placenta hadden laten uitkloppen.
    Ik dacht altijd dat dat hetzelfde was? Ik bedoel... hoe kan de navelstreng kloppen als de placenta is uitgeklopt en andersom?

Ik vraag het vooral omdat die vrouw kennelijk nog 2 of 3 uur een nog kloppende placenta had. Ik vond het wel een goed idee om de boel te laten uitkloppen, maar 2 of 3 uur lijkt me dan weer zo lang... en wanneer gaan ze je dan hechten? Daarna pas?

2. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Lees even mee, zolang blijft die placenta normaal niet aan je vast zitten, dan klopt ie toch ook niet meer....
    Missch weet iemand het

3. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Heb vanmorgen begrepen van de vk dat de placenta laten uitkloppen hetzelfde is als de navelstreng laten uitkloppen. Als de placenta niet meer klopt, houdt de navelstreng ook vanzelf ook namelijk.

Ze gaven hier aan dat ze wel proberen de navelstreng een tijdje te laten doorkloppen, maar mogelijk niet helemaal tot het eind, omdat je kindje dan soms geel kan worden en dan kennelijk weer onder een warmtelamp moet worden neergelegd. Dit is dan weer volledig nieuwe informatie voor me; ik begrijp niet waarom je zo vaak leest dat men perse wil dat de navelstreng uitklopt, als dat helemaal niet goed is...

4. Kers01

Kers01 Nieuw lid

7 okt 2013
    3
    0
    0
    Verloskundige in spé; over 9 maanden mag ik het ei
    NULL
    Berichtje van een bijna afgestudeerde verloskundige die wel durft te zeggen dat ze up-to-date is qua kennis ;).

Uitkloppen van de navelstreng heeft wat mij betreft altijd de voorkeur mits de situatie dit toelaat. Een pasgeborene heeft ongeveer 80 tot 110 ml bloed per kg, dus alle kleine beetjes zijn weer extra (als bijvoorbeeld de navelstreng na 3-4 minuten stopt met pulseren komt er nog zo'n 50 tot 100 ml bloed bij de baby). Dit heeft inderdaad als voordeel dat de kans op bloedarmoede kleiner wordt. Hoe meer rode bloedcellen, hoe groter de kans op een geel kind rondom dag 3-4. Naar mijn weten weegt echter dat nadeel niet op tegen de voordelen van het extra bloed. Door een navelstreng geheel te laten uitkloppen komt een kindje niet onder de warmtelamp hoor, daar zijn meer risicofactoren voor nodig ;).

Wat je, zeker in holistische kringen, nog wel eens hoort is de lotusbevalling. Dan wordt de navelstreng na de bevalling niet doorgeknipt en blijft de placenta dus nog een aantal uren (soms dagen....) met de navelstreng vast aan de baby. Dit heeft geen medische voordelen (zoals meer bloedtoevoer). Dit wordt vooral gedaan bij (spirituele) mensen die de overgang van baarmoeder naar de wereld geleidelijker willen laten gaan; dan heeft die kleine nog z'n 'vriendje' uit de baarmoeder.

Eerlijk gezegd heb ik van de 120 bevallingen die ik begeleid heb nog nooit een lotusbevalling gezien, dus het is niet iets wat vaak voorkomt.

Dus even samengevat: Met het uitkloppen van de navelstreng en placenta ben je niet langer dan 3-4 minuten kwijt, geen uren dus. Je hebt maximaal 1 uur de tijd om de placenta geboren te laten worden, daarna komt hij niet meer vanzelf. 2 of 3 uur is dus totale onzin. Je geeft de kleine extra bloed als je de navelstreng laat uitkloppen en dat is een groot voordeel! Placenta moet eerst geboren worden voordat er gehecht wordt, alles op z'n tijd :).

5. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Kers, dank je wel voor je uitgebreide reactie. Ik ben nog eens verder gaan lezen en vond de volgende info:

Vaak geven artsen aan dat het intact laten van de navelstreng nadelige gevolgen kan hebben voor het kind, omdat er teveel foetaal hemoglobine (uit rode bloedcellen) moet worden afgebroken na de geboorte. Dit kan leiden tot een te hoog bilirubine gehalte in het bloed van de baby en daarbij optredende geelzucht. In de meeste gevallen is deze geelzucht volstrekt fysiologisch (natuurlijk onderdeel van de werking van het lichaam in de vroegste levensfase na de geboorte) en gaat vanzelf over. Enkele kinderen moeten middels foto (licht) -therapie geholpen worden, omdat de bilirubine waarden te hoog worden. Deze behandeling is pijnloos en vaak van korte duur, maar moet wel in het ziekenhuis plaatsvinden. Belangrijk is dat na de bevalling de borstvoeding goed op gang komt en het kind goed drinkt. Zodra het kind voldoende poept en plast zal het zelf gemakkelijk het teveel aan bilirubine kunnen afvoeren aangezien dit zich hecht in de darm aan de ontlasting. (een van de redenen waarom de eerste ontlasting van een baby zo donker is). Daarnaast kan milde blootstelling van de babyhuid aan zonlicht helpen dit proces te ondersteunen. De schade die een kind oploopt ten gevolge van het te snel doorknippen van de navelstreng wordt vaak onderschat. Onderzoek heeft aangetoond dat de gevolgen van vroegtijdig afnavelen tot het vierde levensjaar meetbaar zijn in een laag normaal Hb en een verhoogd risico op het ontwikkelen van bloedarmoede.
    (bron: De Placenta en Lotus Geboorte – een inleiding | De Geboortenis – Waar het leven gevierd wordt!)

Ik heb geen idee hoe betrouwbaar deze informatie is en vraag me serieus af hoe erg dat gele uiterlijk is.

De VK zegt nu te willen stoppen met het laten kloppen (dus afklemmen) nadat de navelstreng nog een tijdje heeft geklopt, maar het gele nog niet is opgetreden. Een soort compromis dus. Ik weet niet of ik dat lang genoeg vind, maar ook niet of ik het belangrijk genoeg vind om moeilijk over te doen...

6. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Qua hechten vroeg ik me af hoe dat dan ging als je nog 2 of 3 uur op je uitkloppende placenta moet wachten. Lijkt me niet fijn om pas na 3 uur nog gehecht te moten worden en tot die tijd te moeten blijven liggen wachten. Maar je zegt dat dat sowieso niet voorkomt, begrijp ik.

7. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    nou zoals gezegd moet een placenta binnen het uur na geboorte van kindje ook "geboren" worden, gebeurt dit niet wordt je afgevoerd naar de OK om hem operatief te verwijderen.

bij mijn bevalling in het zkh lieten ze hem sowieso even met rust de navelstreng tot hij niet meer klopte geloof ik.
    maar hoe lang het allemaal duurde geen idee :D
    de placenta kwam er binnen 6 minuten uit in elk geval en toen ik hem had gezien (vind er trouwens niks moois aan :D) ergens daarna ben ik gehecht, maar ga me nou niet vragen hoe lang dat na de bevalling was :D

laat ik het anders zeggen, ik kreeg in elk geval de tijd om even bij te komen, mn kindje te ontmoeten, te knuffelen, voelen, noem het allemaal maar op.
    die placenta was een eitje bij mij, voelde heel gek :D
    en de vk van het zkh deed ook alles op haar gemak na de bevalling, niks geen gehaast meer.
    en toen moest ik nog gehecht worden, prettig is anders, maar je hebt dan mooie afleiding op je buik liggen ;)

8. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Het hechten vond ik het meest afschuwelijke van het bevallen dus ik zou dat niet na 3u nog willen...

Hier is de navelstreng wel uitgeklopt geen idee hoe lang...

9. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Weet niet eens of dat ie is uitgeklopt bij mn zoon.
    Weet dat alles heel rustig ging, eerst baby op mn buik en tijd voor kennismaking

10. 2debaby

2debaby Actief lid

25 feb 2013
    409
    1
    0
    NULL
    NULL
    Bij m'n zoontje zat de navelstreng om z'n nek en is hij direct door de gyn doorgeknipt. Man heeft daarna voor de sier/foto nog een keer mogen knippen.
    Zoon werd ook na 3/4 dagen geel (ws dus toch al voldoende rode bloedcellen).
    Ik vertrouw er op dat mijn vk en evt de gyn altijd handelt in het beste belang van moeder en kind. Als dat betekend dat er pas geknipt gaat worden als de streng/placenta is uitgeklopt is dat wat mij/ons betreft prima. Maar ik ga me er niet druk om maken van te voren. Is dat vertrouwen er niet, dan zou ik op zoek gaan naar een andere.

11. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    2debaby, ik heb best vertrouwen in de artsen, vk enzovoorts in de zin van medisch/klinisch handelen. Het punt is alleen dat zoveel dingen gedaan worden om bepaalde risico's standaard te verkleinen (in jouw geval nodig of niet), of vanwege efficiency dat de dingen die door de natuur nu eenmaal goed geregeld zijn vaak even worden overgeslagen. Niet altijd zijn de (lange termijn) gevolgen daarvan al helemaal bekend. Niet voor niets komen er iedere zoveel jaar studies uit die weer iets anders aan het licht brengen of juist nuance aanbrengen. We weten nu eenmaal niet alles en zeker rondom geboortes zijn er nog veel processen echt oerkrachten.

Dus ja, als er wat mis gaat, vertrouw ik zeker op de deskundigen dat ze alles zullen doen om mijn kindje te redden. Ik heb echter meer dan eens gehoord dat er nu even moet worden 'doorgepakt' omdat de dienst van de betreffende arts over een uurtje voorbij was... Kijk en als dingen wel of niet gedaan worden omdat iemand gezellig op tijd bij zn vrouw aan tafel wil zitten (en dat snap ik best), sorry, maar dan ben ik geen fan.

12. Mamakuh85

Mamakuh85 Actief lid

11 jan 2013
    474
    0
    0
    Ik weet niet hoelang mijn navelstreng is blijven door kloppen en of dat kan want ik heb het navelstreng bloed gedoneerd, wat ik ook weer erg mooi vond.

13. 2debaby

2debaby Actief lid

25 feb 2013
    409
    1
    0
    NULL
    NULL
    Wbt dat 'doorpakken' aan het einde Vd dienst begrijp ik je heel goed.
    Ben het ook niet eens met beslissingen die op basis van tijdswinst om prive redenen van arts worden gemaakt.
    Alleen het heeft niet altijd zin om je daar van tevoren druk om te maken. Je weet niet of dat bij jou aan de hand gaat zijn en je weet niet altijd waarom de tijdwinst belangrijk is. Als jij (of je man) iets hoor(t) over einde dienst en privé afspraken kunnen jullie daar altijd wat over zeggen.
    Maar soms moet er (zeker in het zh), op de momenten dat het helemaal vol ligt met mensen die aan het bevallen zijn, ook wel eens haast gemaakt worden waar dat voor die vrouw met voorspoedige bevalling en gezond kind geen medische reden voor is, maar wel om zo snel mogelijk bij een andere vrouw/kind te komen waar levensreddend gehandeld moet worden.
    Ik denk dan zelf dat het nog net iets beter zijn van het doorkloppen van de placenta niet opweegt tegen het redden van andere levens.

Wat je aangeeft over onderzoeken ben ik het deels met je eens, maar zou nog meer off topic zijn om daar dieper op in te gaan (ivm voorbeelden etc).

Ik hoop natuurlijk voor je dat de bevalling en in dit geval het laatste stukje rondom de placenta verloopt zoals je zelf graag voor ogen ziet.
    Maar ik denk dat het in je voordeel werkt je daar niet al te veel op te fixeren en vooral de natuurlijke situatie zijn gang moet laten gaan. Zorgen maken vooraf heeft zo weinig zin.

Deel Deze Pagina