Mijn zoon heeft de laatste tijd er nogal een houtje van om te gaan gooien met zijn eten. (Nouja, de laatste tijd, dit doet hij al langer hoor). Vooral als hij moe/geïrriteerd/kwaad of gewoon lekker dwars is. Vanavond is de verjaardag van mijn schoonvader en we gaan daar eten. Alleen, waar mijn familie er niet zo van opkijkt als hij wat gooit (alles wat op te ruimen, schoon te maken) wordt mijn schoonvader al panisch om een komkommertje. Dat was echt zo, hij mocht alleen komkommer in zijn eetstoel en die stond boven een deken, omdat het tapijt niet bevlekt mocht worden. Prima natuurlijk, als hij het normaal had gezegd, maar hij begon te schreeuwen . Nu maak ik me dus vanzelfsprekend druk hoe dat vanavond uit gaat pakken als hij moe is en dwars wordt en we daar blijven eten. Ik wil bijvoorbeeld ECHT niet dat mijn schoonvader uitvalt tegen mijn zoontje. Disciplineren doen alleen ik en mijn partner. Maar hoe moet ik in hemelsnaam omgaan met het smijten? Als hij namelijk begint dan is het kwaad al geschiet.
Pfoe moeilijk. Vooral omdat je schoonvader zo panisch is. Heeft hij zelf wel kinderen opgevoed, vraag ik me dan af. Dingen als met eten gooien negeren wij, doet ze het dan nog pak ik het bordje even weg. Meestal eet ze daarna weer normaal. Je kan niet plannen dat je zoontje niet met eten gaat gooien, natuurlijk. Maar ik zou gewoon je eigen aanpak volgen en als opa uit zijn plaat gaat, daar wel iets van zeggen. Het is niet de bedoeling dat zijn kleinzoon bang voor hem wordt, natuurlijk.
Vantevoren je schoonvader waarschuwen en vragen hoe hij het het liefste heeft? Ook al was zijn 'schreeuw'reactie niet leuk en ook helemaal niet netjes, het blijft zijn huis.. En als het tapijt net nieuw/heel duur was, dan kan ik me voorstellen dat je er geen vlekken op wil krijgen. Dus een zeiltje is toch niet zo'n gek idee dan? En wat betreft het niet willen dat hij jullie kindje straft: zelf er boven op zitten, dan heb jij al gereageerd voordat hij dat kan doen.
Hebben we al gedaan vriend heeft al geopperd dat ze het kleed beter een stukje kunnen oprollen ivm smijtacties. Erg eigenlijk. Schoonmoeder zegt al dat hij zuinig is, maar dat schreeuwen over een komkommer die niet eens gegooid werd was, was wel even ongemakkelijk.
Pff. Ik weet niet hoe oud je zoontje is, maar ondeugend doen hoort er bij. Oke, gooien wil je niet, logisch. Maar met schreeuwen los je niets op. En continu straffen bij opa & oma ook niet. Zoiets hoor je thuis (en ergens anders) op je eigen manier 'af te leren', vind ik. Dus als het zo zou moeten, zou ik niet blijven eten.
Tsjaaa dit... Het is een kind en die doen nou eenmaal dingen... Je kan het proberen in toom te houden maar ze hebben gegooid voor je het ziet... Bij iemand waar dus niks vies mag worden zou ik niet komen
Ja jullie zeggen eigenlijk daarmee wat mijn moeder enzo ook zeggen. Die zeggen zelfs letterlijk; Als ik weet dat er een klein kind over de vloer komt koop ik al even niks nieuws. (Dan bedoeld ze natuurlijk wel met enige regelmaat). Mijn eigen oma heeft het kleed weggehaald om dezelfde reden. Niet omdat ze er zo zuinig op is hoor, maar ze weet dat het gewoon geen doen is om te vragen dat deze schoon moet blijven. Ik aan de andere kant vind het onzin dat ze dat soort dingen zouden moeten ''laten'', maar goed. Het is vaak al gebeurd voordat ik er erg in heb. Vooral als hij lekker moe en dwars is. Wat vanavond dus ook het geval gaat zijn en makkelijk te handelen is als ik thuis ben of bij mijn oma, want die zitten er niet mee.
Wij schreeuwen trouwens sowieso niet daarom hoor. We zeggen dat het niet mag en na de tweede keer halen we zijn bordje weg. Meestal eet hij het uiteindelijk toch nog wel op hoor. Maar we hebben hier niks wat niet vies mag worden .
Nja in mijn omgeving zijn geen mensen die er dingen weg voor halen... Maar goed die zijn ook geen milionair en hebben dus niet t duurste van het duurste En bij 9 van de 10 dingen haal je een doekje erover en het is schoon... Vraag anders of ie een kleed van 3 bij 3 heeft haha weet je zeker dat er niks vies word Tenzij. Ie ook nog vlak bij een muur zit waar lekker macaroni oid tegenaan gegooid kan worden
Ik weet trouwens niet of ie een tuin/balkon heeft.. Misschien kan je daar anders met je kleine eten onder het mom an het is lekker weer daar gaan we van genieten D.! (Bedacht ik me ineens, zittend op t balkon haha)
Ik zou er vooraf met mn schoonvader over praten. Hoe hij het voor zich ziet en wat zijn idee er van is. Mocht hij onredelijk zijn en zeggen datje kind alleen komkommer mag zou ik hem vriendelijk melden dat ik welna hetneten kom, Ik zou het er niet op aan laten komen. Dan zit je alleen maar te stressen voor niks...., Als je moeiten hebt met het vooraf er over hebben zou ik de hele kamer voorzien van kranten op de vloer. Probleem opgelost!!!!