Lieve dames, Afgelopen dinsdag heb ik de intake bij de vk gehad. Zij geeft aan dat je verhoogde kans hebt dat de nipt mislukt met overgewicht. Ik heb overgewicht en ben hier stiekem toch wel bang voor. Als de nipt twee keer mislukt, moet ik een punctie. Het maakt me dus wel bang dat de nipt (twee keer) mislukt. Wie heeft er ervaring mee? Wie heeft percentages? Ik maak mezelf onnodig gek denk ik..
Ik weet niet hoe groot de kans is dat de nipt mislukt als je overgewicht hebt. Maar ik wil wel even zeggen dat je helemaal niks moet. Ook de nipt moet niet. Ik persoonlijk heb nooit iets laten testen. Dus je moet zeker geen punctie als je dat niet wil. Ik zou me daar dus al geen zorgen om maken.
Er is een iets grotere kans dat de Nipt mislukt vanwege overgewicht. Vaak vragen ze om met 13 weken bloed te laten prikken. Dan is de kans groter dat het wel lukt. Ik heb ook overgewicht (BMI 39). En ik hoop volgende week de uitslag te krijgen. Je moet niks hè. Je kunt er ook voor kiezen om een uitgebreide echo te laten maken als de Nipt niet is gelukt na 2x proberen.
Na twee keer mislukken nipt mag je ook kiezen voor een echo? Spannend!!! Ik duim voor je. Ze zei dat het niet vaak voor kwam, maar aangezien de kans wel verhoogd is maakte ik me zorgen. Bedankt!
Ja, klopt. Dat zei mn gynaecoloog. Ik wil geen vruchtwaterpunctie omdat ik vorig jaar te vroeg ben bevallen.
Hallo @Kaatje92, Bij mij is de nipt recent 2 keer mislukt. Ik heb een BMI van 30, maar het is niet gezegd dat het daarvan komt. Mij werd ook een vruchtwaterpunctie aangeboden en wij zijn op gesprek geweest bij de gyn, maar hebben ervoor gekozen om geen punctie uit te laten voeren. We hebben ook geen extra echo. De gyn legde ons wel uit dat trisomie 12 en 18 in zo goed als alle gevallen goed te herkennen zijn op echo's. Down niet, tenzij dit gepaard gaat met een specifieke hartafwijking. Wij hebben met 15 weken een pretecho gehad waarbij de echoscopiste al veel dingen gecheckt heeft, alles goed. Maandag de 20 weken echo. Voor ons is down geen reden om de zwangerschap af te breken en (onnodig) risico lopen door een punctie wilden we niet. Mijn gevoel zegt dat het goed is met het kindje, dus wij wachten af...
Jeetje wat heftig zeg. Boven de 30 zou je verhoogd risico lopen, dat is bij jou niet het geval. Weten ze waar het aan ligt? Ik hoop dat de 20 weken echo goed is ❤️
Nee ze weten niet waar het aan ligt. Maar de kans is zowiezo heel klein dat het mislukt, ook met overgewicht dus ik gooi het op domme pech..
Met jouw BMI zou ik het idd houden op domme pech. Rot zeg! Ik zou het dan op mijn BMI gooien, terwijl het dan misschien niet eens de reden is.
Nog even een reactie. Hier is de Nipt gelukt met BMI van 39. Ik heb wel pas bij 12 weken en 5 dagen bloed geprikt. Uitslag was goed.