Beste dames, Twee weken geleden heb ik mijn 20weken echo gehad. Hier was toen alles goed. Nu twee weken later heb ik weer een echo gehad (toevallig ook door personeel van het WKZ, waar ik ook de 20weken echo had gehad). Bij toeval ontdekten ze een echodense focus in het hart van onze uk. Het betrof een echo gemaakt op een open dag van het UMC, waar ze (vanwege een afzegging) mij hadden gevraagd 'stand-in' te zijn (als zwangere). Ik werk daar namelijk ook. Nadien is de ontdekking afgedaan als niets-beduidend. Aangezien de 20weken echo goed was en er geen andere softmarkers gevonden waren toen (maar deze dus ook niet!), had het verder weinig te betekenen zeiden ze. Ze stelden zelfs dat een echodense focus toch nog zo frequent voorkomt dat men in de medische wereld aan het twijfelen is of het uberhaupt wel een softmarker is. Ik hoefde me dan ook nergens zorgen over te maken. Op internet lees ik echter ook andere dingen (naast overigens ook bevestiging dat een op zichzelfstaande echodense focus niets te betekenen heeft). Wat is jullie advies/mening hierover? moet ik hier verder nog iets mee? Ik ben overigens 36, mijn kansberekening trisomie 21 was 1:4800 en trisomie 13 en 18 waren <1:5000 De 20weken echo betrof een GUO vanwege een aangeboren afwijking bij onze dochter (choane atresie) Alvast bedankt voor de reactie.
hoi op een rijtje: De GUO, wordt gemaakt door een professional, als die ok was zou ik me zeker geen zorgen maken. 1 softmarker heeft geen betekenis en wordt dan ook nooit nader onderzocht. inderdaad, de echodense focus op het hart wordt vaak gezien en lijkt tot nu toe geen betekenis te hebben. Echter, als jij je zorgen maakt zou ik het bespreken op de je volgende controle. Ik weet niet of er nog meer echo's gepland staan ( bijv. groei of ligging) evt kan er een aantekening gemaakt worden dat er dan nog een keer extra ook naar het hart wordt gekeken. Mirjam