dochter (5jr) proberen 's nachts zonder luier....

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Kimmuh, 19 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kimmuh

Kimmuh Fanatiek lid

23 okt 2007
    1.679
    0
    36
    Hoi allemaal,

onze dochter is al vanaf 2jr overdag zindelijk, alleen we hebben toen nooit de nacht doorgepakt..
    Vandaag beginnen we zonder luier, gister heeft ze haar laatste luier gebruikt.. Ze vind het ook niet erg om zonder luier naar bed te gaan maaaar....... Wat nu?

Ze krijgt van ons na het eten geen drinken meer, en gaat tussen 18:30/19:00u naar bed toe..
    Bedoeling is dat wanneer mijn man naar bed gaat (21:30u) we haar even uit bed halen en op de toilet zet..

Zijn er verder nog tips?

Ze is 5 jaar, een grote zus sinds 3 weken dus wordt wel tijd dat zij ook zonder luier gaat slapen......
    We wouden het een half jaar geleden al doen, toen zei ze dat ze er niet aan toe was, maar wanneer ze GROTE zus is dan wel.....

Hoor het graag als iemand nog tips heeft.;)

2. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    O poeh dat is lastig.

Misschien als jullie op bed gaan nog even wakker maken om te plassen?

3. abcd1234

abcd1234 Fanatiek lid

28 aug 2009
    1.350
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik zou vooral even afwachten wat er de 1e nacht gebeurt. Wij hebben een tijd terug de jongste (toen nog 3) per ongeluk zonder luier laten slapen. Was er zelf ook nog niet aan toe, zei hij, maar was wel gewoon direct droog! Nog maar 1 of 2x een ongelukje gehad in bed, wie weet verrast ze jullie.

Wij hebben 'm nog wel eens om 23u op de wc gezet, en inderdaad 's avonds niet (veel) meer drinken... Verder altijd 's avonds gezegd: als je morgen wakker wordt en je moet plassen, wat moet je dan doen? (Antwoord: mama wakker maken, want hij kan nog niet zelfstandig op het toilet ;) ).

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wakker maken voor het plassen als de ouders naar bed gaan, is mij juist afgeraden. In de hersens moet er een proces op gang komen met een hormoon, daardoor ga je 's nachts minder urine aan maken. En ze moeten leren wakker te worden als ze wel een volle blaas hebben. Dit kun je verstoren door ze wakker te maken. Het werkt dan wel, maar als je ze dan niet meer wakker wil maken, is er een kans dat je dan weer dat proces doormoet met natte bedden..

5. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Hoe ging het tot nu toe dan? Elke ochtend nat of niet?
    Of heb je het idee dat ze de luier `s morgens nopg even volplast omdat ze het wel makkelijk vindt?

Want als ze nu elke ochtend nat is dan vraag ik me af of het wel een verstandig en haalbaar plan is aangezien je overdag wel kunt trainen, maar `s nachts niet.

Ze moet leren wakker worden van een volle blaas, zou haar dus ook niet `s avonds op de wc zettten.

Overingens maakte het hier niet uit of ze wel of niet meer dronken `s avonds.

6. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Mijn jongens waren allemaal vrij laat met zindelijk worden (oudste was 3 jaar en 4 maanden, jongsten waren 3 jaar en 6 maanden) maar wel gelijk de nachten erbij gepakt toen ze overdag zindelijk waren.

De oudste heeft nooit een ongelukje gehad 's nachts.
    De jongsten wel in de eerste maand, maar gemiddeld 1 keer per week per persoon en het laatste half jaar kunnen we op een hand tellen.

Hier krijgen ze vanaf 17.00 geen drinken meer. Na het avondeten (rond 18.15/18.30) dan een halve beker. Om 18.45 gaan ze naar boven en plassen ze voor het slapen gaan. In bed krijgen ze dan nog een paar slokjes water. Dan redden ze het tot ze wakker worden.

Wij hebben ze nooit wakker gemaakt halverwege de avond, ik heb ook eens gelezen dat dit door de experts niet wordt aangeraden.

Ik zou gewoon kijken hoe het deze eerste nacht gaat en de nachten erna.

7. Kimmuh

Kimmuh Fanatiek lid

23 okt 2007
    1.679
    0
    36
    Ze vind het niet erg om zonder luier te gaan,

Iemand vroeg hoe hetvwas met de luier, ze had er altijd wel 1 plasje in maar ze vind het ook gemakkelijk dus ik denk dat et een kwestie is van wennen??z

Hoop het in iedergeval.....

8. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    * Zorg dat er een waterafstotende molton onder het hoeslaken ligt (onder andere te koop bij Hema).
    * Als je een vierseizoenendekbed hebt: leg één dekbed op bed en maak de andere vast op met een andere dekbedhoes. Mocht ze dan 's nachts een ongelukje krijgen, heb je haar bed sneller verschoond.
    * Gewoon drinken geven 's avonds, maar wel aanwennen om te plassen voor ze naar bed gaat. Kinderen worden heus wakker van een volle blaas.
    * 's Morgens als ze wakker wordt: meteen herinneren dat ze moet plassen.
    * Op mijn dochters slaapkamer staat een potje voor als ze 's nachts moet plassen. Dan vindt ze het niet altijd prettig om alleen naar de badkamer te gaan (dat gebeurt zelden btw).

9. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hier ook het potje naast bed.
    In begin schrok ze als ze wakker werd om te plassen en was bang dat de wc te ver was.
    Potje naast d'r bed haalde die stress meteen weg.

E wij hebben d'r ook nooit 's avonds wakker gemaakt trouwens.

Tot de dag dat ze zonder luier ging slapen (wilde ze zelf graag) had ze altijd een volle luier 's ochtends.
    Waarschijnlijk gewoon omdat ze toch een luier omhad..
    Gezien we nooit ongelukjes hadden ook (en ik mijn dochter een beetje ken) denk ik dat ze al niet meer 's nachts plaste toen ze vroeg om zonder luier te slapen.
    Ze doet bijzonder weinig zonder zeker te weten dat het lukt.. Dus ze heeft vast met luier stiekem geoefend :)

10. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Als jij denk dat ze het wel makkelijk vind een luier om, dan zou ik hem eens uit laten. Een potje naast haar bed is wel fijn, want dan hoeft ze niet zo ver te lopen en gaat ze misschien wel sneller zelf plassen.
    Ik zou haar niet wakker maken, want dan blijft ze om die tijd altijd komen en het lichaam moet het toch een keertje zelf doen.

De oudste is sinds kort droog 's nachts. We probeerde het weleens in de vakantie's, maar het lukte niet echt. In de krokusvakantie weer eens proberen en ineens lukte het. We maken haar ook niet wakker, Ze krijgt soms nog wat drinken na het eten, als ze er om vraagt. Is alleen maar goed, want dan krijg je meer aandrang om te plassen, omdat de blaas vol zit.

Als het niet lukt, geen drama van maken. Volgende keer beter. Nachtzindelijk kan je niet echt afdwingen. Het lichaam moet daar echt klaar voor zijn.

11. flerk

flerk Niet meer actief

Onze dochter had nog heel lang een enorm volle luier 's nachts. Wij hebben haar een dag of 3 elke avond nog wakker gemaakt (ergens tussen 10 en 11) en ze was zindelijk. Had ik nooit gedacht met die volle luiers. Gisteravond hoorde ik haar om 11 uur nog naar de wc gaan, ze wordt dus zelf wakker van een volle blaas. Maar ik weet zeker dat ze dat zetje (paar avonden laten plassen) wel nodig had.
    succes

12. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    Hier slaapt dchter ook sinds drie weken zonder. Al zindelijk vanaf haar tweede maar de nachtluier altijd zeiknat. Al een paar keer eerder hadden wevr geprobeert omdat ze graag wou maar dat was steeds een nat bed. En nu, nu was ze ineens een week achter elkaar droog. Dus luier uit gelaten en tot nu toe nog geen ongelukjes. Ze mag overigens drinken wanneer ze wil maar ze is nog nooit wakker geworden om te plassen

13. Kimmuh

Kimmuh Fanatiek lid

23 okt 2007
    1.679
    0
    36
    Hoi allemaal

inmiddels dag 3,

de 1e avond had ze een plasje gedaan in bed.. We hadden haar wel een uit bed gehaald, alleen te laat...
    In de nacht had ik haar er ook uitgehaald.

Gister avond 1 keer eruitgehaald, en verder was ze droog!

:)Valt me niets niet tegen..Onze grote meid!

14. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    Volgens onze ha is het niet goed kinderen snachts eruit te halen om te plassen. Ze plassen dan nl op commando en leren niet een volle blaas te herkennen

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Daar zijn heel tegenstrijdige adviezen over. Het is natuurlijk aan te raden om te kijken of het kind het zelf kan maar er zouden hele generaties hun volle blaas niet herkennenals dit waar zou zijn, Het was vroeger namelijk heel gewoon.

Hier een zoon die we een maand of 7 "getild" hebben en daarna gewoon doorslaapt... het is namelijk niet alleen een kwestie van de volle blaas maar vooral van het vermogen wakker te worden. Tot 7-8 jaar is het heel gewoon dat kinderen die niet lukt. Het ene kind is dus ook 's nachts sneller droog dan het andere en sommige hebben nooit meer ongelukjes en anderen regelmatig.

Als je 5 bent is het denk ik super fijn als je zonder babyluier kunt slapen en dan maar een keer getild worden....

16. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Mijn dochter is ook wel eens op het potje gezet 's avonds laat. Mijn man en ik kwamen erachter dat ze in bed plaste wanneer ze heel erg moe was. Die avonden zetten we haar dus slapend op het potje. Nu hoeft dat niet meer.

Deel Deze Pagina