3,5 jaar en de 'r' uitspreken als 'l', logopedie?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Snoopy1979, Sep 15, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,227
    7,275
    113
    Female
    Brabant
    Wat zouden jullie doen? Lisa kan heel goed praten, maar die r.... Het lukt haar gewoon niet. Is soms wel verwarrend, vooral voor vreemden, lijkt me ook niet handig straks op school. Ze kan de r wel uitspreken in mijn naam (Vera), maar verder lukt het niet zo goed. Ik was wel van plan om een keer langs het cb te gaan. Maar Lisa is niet zo van kunstjes doen op commando dus ik weet niet of ze het op het cb wel wil laten horen. En dan denk ik ook weer, gaat het wel lukken om bij een logopediste te oefenen, of is ze daar gewoon nog te jong voor?

2. Lyso

Lyso Fanatiek lid

Jul 3, 2009
    1,081
    2
    36
    Mijn dochter wordt volgende week 4, en die doet dit ook nog! Ik sprak laatst toevallig een logopedist, en zij gaf aan dat dat nog helemaal geen probleem is. Ze heeft nog zeker een jaar de tijd om dit te leren, en ze zei dat als ik dan logopedie zou willen, dit nog altijd optijd was. Geen zorgen maken dus, komt goed :)

3. Cindell

Cindell Actief lid

Oct 20, 2010
    359
    0
    0
    pas afgestudeerd aan avondschool als grafisch vorm
    België, Limburg
    Goh, ik weet niet vanaf wanneer zo'n spraakfouten als problematisch gezien wordt. Ik heb zelf bij een logopediste gelopen (stemknobbels op stembanden en oudere leeftijd, denk rond de 20j) en denk wel dat de meesten erop getraind zijn om met kinderen te werken. En dat ze kinderen op hun gemak kunnen stellen.
    Vanaf wanneer gaan kinderen in Nederland naar school? Hier in België is dat vanaf 2,5 jaar. Als ze naar de kleuterklas gaat, kan je het misschien eens aan de juf of meester vragen. Meestal weten zij ook wel welke fouten er nog uit kunnen slijten..
    Succes verder.

4. adi

adi Niet meer actief

D is 4 jaar en kan de R en L in sommige woorden nog niet uitspreken. Ik heb laatst even overlegd met een logopedist (je kunt er gewoon naar toe bellen), en ze zei dar het op deze leeftijd nog mag. Zo lang ze laat zien dat ze de letter af en toe wel kan uitspreken is het prima.

5. Boordevol

Boordevol VIP lid

Jun 26, 2009
    6,168
    4,321
    113
    Niet erg. Mag nog tot hun zesde. Ben bij het inloopspreekuur vd logopediste geweest hiervoor en schijnt normaal te zijn.

6. debq

debq Fanatiek lid

Mar 10, 2010
    3,797
    761
    113
    Een paar maanden geleden zijn we de R gaan 'oefenen'; in de auto wie het hardste rrrr kan zeggen. Ze had er super lol in en spreekt nu met een rollende R ;) en we wonen in Brabant..
    Als ze moe is of snel praat wil het nog wel eens mis gaan.
    Maar in verschillende overzichtjes staat dat je ze de R en nog een letter (de W?) bij 4 jaar nog niet goed hoeven uit te spreken, zal dus wel goed komen.

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,227
    7,275
    113
    Female
    Brabant
    Ah kijk dat klinkt in ieder geval goed :). Ik ben vaak heel makkelijk in dit soort dingen ('het komt wel goed'), maar bedacht me opeens dat ik misschien wel wat ermee moet doen. Dan wachten we nog wel even af, sowieso nog een prik rond haar vierde verjaardag, vraag ik het dan ook wel even. En ze kan de r in sommige woorden wel uitspreken, als ie ergens in het midden valt.

Eva had ook zoiets maar dan met slissen, wel doorgestuurd naar de logopediste, maar die vond het uiteindelijk niet nodig. En nu praat Eva prima.

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,227
    7,275
    113
    Female
    Brabant
    Lisa is echt een tuttebel :) en doet niet veel dingen op commando. Wij proberen het met met grommen (momenteel is de film de leeuwenkoning favoriet ;)), maar ze is lastig uit de tent te lokken en weet ook dat ze het niet goed kan, en doet het dan liever niet.

9. debq

debq Fanatiek lid

Mar 10, 2010
    3,797
    761
    113
    Haha, Quincy is juist een strebertje, ze vraagt steeds, zeg ik het zo goed..?

10. pardoes

pardoes VIP lid

Apr 15, 2009
    7,655
    1,414
    113
    Hier in sommige woorden ook nog geen erg goede R klank klinkt dan ook meer richting l maar ook weer geen echte L, overleg gehad op de psz en basisschool en volgens alle juffen niet meer als normaal en was het een letterklank die net als de U vaak pas rond groep 3 echt goed wordt uitgesproken.

11. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Onze meid heeft dat ook heel lang gedaan. We legden op een gegeven moment wel wat vaker de nadruk op de r in een woord en probeerden haar dat te laten oefenen. En ineens kon ze het. Er is geen CB of logopedie aan te pas gekomen. Volgens mij kon ze de r uitspreken toen ze vier jaar en een paar maanden was.

12. Eylem

Eylem Niet meer actief

Nav jouw topic ben ik erop gaan letten maar hier zei ze vandaag ook 'dlie' in plaats van 'drie' en 'warm' zegt ze ook op een rare manier, 'wahum' ofzo. Maar haar eigen naam en de naam van een zusje, waar ook een R in zit, kan ze wel goed uitspreken. Dus ik denk dan maar als ze de techniek beheersen zal de rest ook wel vanzelf komen.

13. Sinaasappel

Sinaasappel Bekend lid

Apr 24, 2013
    715
    1
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje zei de 't' ipv de 'k' (toettoet ipv koekkoek). Ik ben met hem wel naar logopedie gegaan (hij was toen een jaar of 3,5), op mijn eigen verzoek. Dit heeft hem enorm geholpen en was ook erg leuk (spelenderwijs). Ik ben blij dat ik die stap genomen heb en hij toen hij naar de basisschool ging alle klanken en letters duidelijk en goed uitsprak.

14. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Hier gebruikt ze een T ipv een F en V.
    Was ook benieuwd hoe lang dat nog 'mag'.

15. Gnoha

Gnoha Actief lid

Jul 17, 2012
    139
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik loop stage/werk 4 dagen op een peuterspeelzaal (met kindjes van 2,5 tot 4 jaar dus) en ik denk dat zo 50% van de kindjes de R niet goed kan uitspreken, er is 1x per maand een logopediste bij ons op de groep. Zij zegt inderdaad dat het normaal is en geen kwaad kan, vanaf een bepaalde leeftijd moet het wel kunnen. Ik zou me er dus geen zorgen om maken! :)

16. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Hier geen moeite met de "r" maar wel met de "w" zoals hier werd genoemd. Mn zoon zegt ipv "warm" zegt hij zoiets als "Luim".
    Fijn om te horen dat het wel gewoon nog mag.
    Hij is nu 4,5. Met het rapport moment is de taalontwikkeling ook beoordeeld en hij kreeg gewoon een "voldoende" zonder aantekening ;) Nou l*lt ie ook de oren van je hoofd en bijdehand... dat compenseert misschien zijn uitspraak her en der :D

17. Maia

Maia Niet meer actief

Fleur is bijna 4 en zij spreekt de r wel uit, maar op zijn engels, een beetje met een w-klank erin. Ga er vanuit dat het wel goedkomt en zo niet, idd met een jaartje logopedie raadplegen, maar voorlopig laten we het.

18. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Evy is 4,5 en kan de r ook nog niet altijd goed zeggen. Vaak nog een l, of ze maakt iets anders van het woord. Tot 6 jaar geen probleem hebben wij begrepen.

19. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Onze zoon kan al heel lang de r, wij vinden allebei dat we een lelijke r hebben en letten er erg op bij voorlezen. Maar hij kan pas sinds een maand of twee de l. Daarvoor maakte hij er standaard een j van. Ongeveer een half jaar geleden zijn we bewust gaan oefenen, heel slecht, maar als hij lollie correct zei kreeg hij een lollie. Dat hebben we een paar weken volgehouden, kostte ons maar een lollie of 5. En opeens begon hij er zelf weer mee. Nu gooit hij opeens bijna overal een l in. Zo zegthij regelmatig lullie ipv jullie en Schevelingen ipv Scheveningen.

Share This Page